Vilken ras ska jag köpa?!

Sv: Vilken ras ska jag köpa?!

Som vissa redan sagt, individen är det som du ska titta på. Inte rasen ;)

Men jag har själv ett 4 årigt fullblod med BRA gångarter. var från början ute efter en häst att tävla i hoppning/debutant fälttävlan. Men det har visat sig att hästen har bättre gångarter så får kanske satsa på dressyr istället, även om hon hoppar ALLT och taxerar själv/byter galopp. Men tror det finns begränsningar i hoppningen höjdmässigt, men dressyren kan vi nog komma mycket längre i.

Hon har luftiga gångarter, går i "uppförsbacke" naturligt och bakbenen går inte av för hackor :) Hon är ädel men ändå med mycket nacke och inte jättelång i ryggen och absolut inte överbyggd :)

Vad jag menar är att rasen trots allt inte har betydelse. Jag har haft tur som kommit över en häst för så billig peng som visar sig ha kapacitet. Fortsätter jag bara jobba med dem "verktyg" jag har så kommer hon bara bli bättre, hon är ju trots allt bara 4 år men redan så välutvecklad. Kan tillägga att hon startat få lopp i galopp men inte något stressad för det. Otroligt lätthanterad och aldrig problem att åka iväg med på ny plats.

Andra som sett henne har också kommenterat att hon bär upp sig bra, har fint steg och utstrålning. Min syster är dressyrryttare och hon hade nog gärna haft min häst ;)

Nästa helg ska vi ut på våran första dressyrtävling så får se vad min skrutta får för poäng.

Slänger upp en bild exteriört så ser man att hon inte är bygd som många fullblod är som man oftast ser.

185802_1791559025362_1131234519_2090036_8139845_n.jpg

Jag vill helst ha en dressyr häst med lätta, luftiga steg och som är lätt i kroppen. Det ska vara en arbetsvillig vän med stabilt psyke som är lätt att plocka med på tävlingar osv.

Har någon förslag på vilken ras jag kanske söker (korsning funkar också) !?? :idea:

Det är ingen ras du söker utan individ! Peronligen skulle jag satsa på ett halvblod eller fullblod !

Det ska helst vara en häst mellan 150-165cm mkh. jag siktar på dressyr upp tom svår: A en budget hamnar väl på 30.000kr kanske.

Jag skulle satsa på en Arab. Har själv ridit en och han är jätte lugn och cool. Rasen allmänt kan vara lite hettsiga när dom blir sura, gillar att få sin egna vilja egenom. :idea: Eller ett varmblod, kanske en gammal travare? dom brukar vara väldigt trevliga och mysiga :)

Jag slår ett slag för Angloaraben de jag träffat på har varit mycket trevliga. Dock ligger de väl ofta lite högre i pris men helt klart en intressant häst!

Menar du att man kan få en angloarab för 30 000 kronor som har kapacitet för svår dressyr?

Tror faktiskt inte man kan få någon häst som har kapacitet för svår dressyr för 30 000 kr oavsett ras.... Möjligen ett föl då men det kan ju hända mycket på resans gång.

Det var mest att när TS beskrev vilken typ av häst hon ville ha (minus svår dressyr satsningen) så tänkte jag direkt på Angloarab.

Men de lätta stegen är ju något man tränar in. Så om h*n ska köpa en häst under 30 000 så måste det ju vara en gammal häst eller en otränad häst tror jag. Så de får ju träna in de dära lätta stegen o sånt själv :) ;) men ja jag håller med de innan mig, angeloarab är den man tänker först på

Senast ändrad:

vad tror du jag kan får för häst för 30.000 kr då?? Som är Lätt i typen.

EN FRÅGA! Hur tränar man in lätta steg ??!! :o

En fråga till TS , något jag undrar över är om du verkligen vet vad du ger dig in på? Du söker en häst tom svår dressyr men vet inget till om träningen , vad priserna lgger på och verkar inte ursäkta mig ha koll på någonting ?

Som är lätt i typen är en sak, du kan få ett fullblod för de pengarna, men att den ska kunna gå svår dressyr är en annan sak.

Knapplån

Tror också att TS inte menar svår dressyr, utan bara har blandat ihop begreppen. Troligtvis syftar hon på Lätt A.

Till TS: utbilda dig själv först innan du utbildar en häst! Jag vill inte vara "den som är den" men av dina inlägg att döma behöver du skaffa dig mer kunskap och rutin. Ska du köpa häst ska du köpa en som är färdigutbildad, och tillsammans med den träna för tränare med sikte på Lätt A.

Ras? Ptja, du har ganska breda kriterier så det är bara att gå på magkänsla :) Provrid massor med hästar!

Knapplån

Tror också att TS inte menar svår dressyr, utan bara har blandat ihop begreppen. Troligtvis syftar hon på Lätt A.

Om TS siktar på lätt A, kan hon köpa precis vilken ras som helst.
Man kan få araber, halvblod, fullblod, varmblodstravare (men då är det rätt mycket jobb för att få luft och bärighet och rena gångarter) eller nästan vad som helst för 30.000kr.

Rasen allmänt kan vara lite hettsiga när dom blir sura, gillar att få sin egna vilja egenom.

"Rasen allmänt"?

Visst finns det heta araber men det finns även kolugna araber och allt däremellan. Och jag har personligen aldrig träffat en sur arab (men det finns säkert sådana också).

Jag skulle nog påstå att av alla hästraser, så är det araben som det uttalas mest fördomar och generaliseringar om här på Buke. :crazy:

"Rasen allmänt"?

Visst finns det heta araber men det finns även kolugna araber och allt däremellan. Och jag har personligen aldrig träffat en sur arab (men det finns säkert sådana också).

Jag skulle nog påstå att av alla hästraser, så är det araben som det uttalas mest fördomar och generaliseringar om här på Buke. :crazy:

Jo det finns det,. Jag har ridit araber hela mitt liv, vissa är cool lugna, vissa är jätte elaka, mm. Men en sak alla hade gemensamt är att när dom väl inte vill längre så blir som hettsiga. så det va så jag menade med "rasen allmänt" men det finns säkert undantag också :)

Och när det gäller vad Kryddelydd sa så håller jag med, man kan nog hitta vilken hästras som hellst för att träna dom till sån dressyr. Men till TS du lbör nog "träna" dig själv först innan du tränar en häst.

Jo det finns det,. Jag har ridit araber hela mitt liv, vissa är cool lugna, vissa är jätte elaka, mm. Men en sak alla hade gemensamt är att när dom väl inte vill längre så blir som hettsiga. så det va så jag menade med "rasen allmänt" men det finns säkert undantag också :)

Då måste du ha träffat dåliga exemplar på rasen. Ett trevligt temperament ska vara ett kännetecken på en arab och en "jätteelak" arab har jag aldrig hört talas om.

Jag vet inte heller vad du menar med att dom blir hetsiga "när dom inte vill längre"? Du uttrycker dig otroligt otydligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 659
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 850
Senast: Lavinia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder