Vilken ras ska jag köpa?!

Sv: Vilken ras ska jag köpa?!

det var nån som sa att lätta steg var något man tränar in så jag undrar hur då :)

Jo det finns det,. Jag har ridit araber hela mitt liv, vissa är cool lugna, vissa är jätte elaka, mm. Men en sak alla hade gemensamt är att när dom väl inte vill längre så blir som hettsiga. så det va så jag menade med "rasen allmänt" men det finns säkert undantag också :)
Det finns inga jätteelaka hästar. Det ska nog mycket till för att hitta en "elak" häst.

Jag har också ridit många araber i mitt liv, och haft egen, och de har alla varit kloka stadiga hästar.

Hetsiga araber är ofta feltolkade araber. En klok häst kräver en klok ryttare.

Så i det här fallet, är det nog ryttaren det är "fel" på ;)

För övrigt tror jag TS är en liten flicka med stora drömmar, inget mer :angel:

Jag har också haft min egna arab.
När jag säger hetsig så menar jag att de var lätta att bli irriterade. Ex: när min kompis tränade mycket dressyr , så blev hästen hetsig och sur. Kanske inte gillade dressyr?

Och jag tror det finns elaka djur, precis som det finns elaka människor. Men ingen födds ju elak man blir ju som man har blivit upplärd eller påverkad utav det runt omkring en. Den hästen hade en väldigt speciellt historia, vet tyvärr inte den.

Ja araber är väldigt smarta, min egna va jätte klok och lista ut direkt vad det va jag ville från den.
Red en arab som va helt okej under hela turen, och sen helt plötsligt så börja han hoppa runt rodeo stil och sen efter man sagt åt han så sluta han direkt och fortsatte som om inget hade hänt. Alla hästar har olika personligheter så bara för att en är elakt eller en är snäll betyder ju inte att alla kommer vara de!!
förlåt att jag är otydlig, vet bara inte hur jag ska beskriva det mer tydligt.

Hästar går ändå inte att jämföra med människor i bemärkelsen elak, de lever efter instinkter. Det tänker inte som vi gör, tex "Nu ska jag straffa den personen för att den sa så om mig" osv.
Självklart är de smarta men det finns väldigt få elaka hästar.

Jag håller fortfarande inte med alls om araberna.
Tråkigt när folk får sådan bild av dom.

Självklart så tänker ju inte hästar om hämnd. men menade att omgivningen påverkar dom också.
Jag har aldrig sagt att det finns många elaka hästar. minst 95% av alla araberna JAG har träffat är jätte snälla och smarta.

Jag förstår inte viken bild det är jag ger dig!?!:confused: jag älskar araber dom är min favo häst ras! allt jag försöker säga är att inte alla hästar passar in i ras beskrivningen.

Hästar gör spontana saker. Den kan aldrig stå i sin box och tänka ut att nästa gång det är hoppning ska jag vägra eller nästa gång den killen går in till mig ska jag bita honom osv osv. Däremot kan dom ha dåliga erfarenheter av den där killen som går in till den (han kanske har slagit, skrikit, eller skällt på den). Då kan det lätt hänt bli att hästen bits, sparkas etc, men inte för att vara elak utan för att den förknippar killen med fara.

Det finns inget som heter Svår A....

"Lätta gångarter" är inget man lär in, hästen har de gångarter de har. Dessa kan man sedan förbättra med träning, eller rent av försämra...

vad tror du jag kan får för häst för 30.000 kr då?? Som är Lätt i typen.

Alltså allvarligt talat , inte för att vara sådan men spara undan lite mer pengar så du har lite mer valmöjligheter. 30 000 du kan få en inriden häst, som du i såfall kommer få vidareutbilda och det känns som att du kanske borde ha lite mer kött på benen innan du börjar med detta.
Du kan ju även få en äldre läromästare för dessa pengar.

Folk säljer inte en fullt frisk häst för 30 000 med dessa krav du söker ......!!

Jag har också haft min egna arab.
När jag säger hetsig så menar jag att de var lätta att bli irriterade. Ex: när min kompis tränade mycket dressyr , så blev hästen hetsig och sur. Kanske inte gillade dressyr?

Eller så red din kompis fel, eller för mycket, eller för ensidigt och retade upp/tråkade ut hästen?

Jag tycker att den slutsatsen ligger närmare till hands, i stället för att man ska börja dra slutsatser om en hel hästras.

I ditt första inlägg så skrev du att den ska vara lätt att ta med på tävlingar osvosv, det vill säga att du ska ha en inriden häst, troligtvis tävlad också. Hästen ska också ha stor kapacitet inom dressyr... Och denna hästen ska kosta 30 000 ? ... :o Förlåt mig, men är du seriös?

I ditt första inlägg så skrev du att den ska vara lätt att ta med på tävlingar osvosv, det vill säga att du ska ha en inriden häst, troligtvis tävlad också. Hästen ska också ha stor kapacitet inom dressyr... Och denna hästen ska kosta 30 000 ? ... :o Förlåt mig, men är du seriös?

Ja det börjar jag också undra!!:crazy:

*Kl*

Alltså , hon vill ha en lätt häst och ni föreslår kallblodstravare och welch cob.??

Får jag föreslå istället en hispano arab. Lätt, luftigt steg i rätt storlek med rätt kapacitet (utgår från att du menar Lätt A) och prisklass och oftast har man formen mer eller mindre gratis.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 659
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 850
Senast: Lavinia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna
  • lagom smakligt men bra torrfoder