Vilken ras ska jag köpa?!

D

dannii

Jag vill helst ha en dressyr häst med lätta, luftiga steg och som är lätt i kroppen. Det ska vara en arbetsvillig vän med stabilt psyke som är lätt att plocka med på tävlingar osv.

Har någon förslag på vilken ras jag kanske söker (korsning funkar också) !?? :idea:

Sv: Vilken ras ska jag köpa?!

Det är inte en ras du söker, det är en individ. Det finns lätta och tunga hästar av alla raser, med luftiga steg och med markbundna, hispiga och lugna.

Hur stor ska hästen vara? Vilken nivå på dressyr siktar du på? Vad har du för budget?

Det ska helst vara en häst mellan 150-165cm mkh. jag siktar på dressyr upp tom svår: A en budget hamnar väl på 30.000kr kanske.

En arab av lite större modell skulle isf kunna vara något. Sen beror det på vad du klassar som lätt i kroppen, om det är fullblod du tänker på som lätta. Welsh cob är också en trevlig ras som brukar ha + på gångarterna men räknas nog som lite tyngre om man jämför med araber och andra varmblodiga raser. Kallblodstravare är också ofta trevliga, men där tillkommer merjobb för att få till galoppen ordentligt iom deras travargener, även om man kan ha tur och hitta hästar som inte har problem med galoppen.

Skulle titta på storväxta araber och jag var du.

Med lätt häst menar jag typ varmblod / Fullblods liknande kroppar. Finns det nåt mer än bara araber tror du :) ?

jag tänker att araber är väl i regel ganska "ettriga" och heta ? kan inte så mycket om araber dock haha :3

Om du har tur kan du hitta fullblod med trevliga gångarter, även om fullbloden i allmänhet nog inte brukar räknas till eliten när det kommer till gångarter så finns det självklart undantag, precis som att du kan hitta vbl travare som kan bli riktigt fina med rätt träning, det gäller bara att hitta dem.

Fullblod brukar ligga runt 30'000 kr och upp lite beroende på vad de är ämnade för, dock har jag märkt att det ofta är de livande fälttävlanshästarna som brukar vara dyrare.

Åk runt och titta på olika hästar, både araber, fullblod, travare osv. Just när det gäller travare är ju 30'000 en rejäl budget och där har du verkligen råd att hitta en häst som blivit ordentligt utbildad, tränad för instruktör och kanske även tävlad, så du behöver inte vara och sniffa på dem som ligger runt slaktpriset utan där har du verkligen råd att unna dig "det bästa" då en ordentligt utbildad och fin ridtravare ofta inte brukar ligga på mer än 20'000 kr.

Nja, det är en vanlig missuppfattning att araber är hetsiga, nervösa och stirriga, precis som med alla andra hästar finns det dem som är det, och så finns det dem som inte blir rädda för något i princip. Det handlar om att hitta rätt individ.

Jaa, jag har haft en medryttarhäst som var ridtravare och hon var riktigt fin och mycket intelligent dam :D Dock lite het i mellan åt. Tror du att fullblod i regel är schyssta när det gäller hinder??

Fullblod är enligt min erfarenhet helt okej både för dressyr och hoppning. De är ju för det mesta utmärka fälttävlanshästar och i den grenen ingår ju både banhoppning och dressyr utöver terräng-momentet, så schysta på hinder är de flesta absolut skulle jag säga.

Det låter bra :D Men när du säger arab menar du Arabisktfullblod då eller bara Arab? Eller nåonslags Shaygya arab eller liknande?? :D

Arab och arabiskt fullblod är samma ras och det är den som är vanligast i sverige bland de olika arab-sorterna. Finns även angloaraber här och där som mer eller mindre är en korsning mellan arabiskt fullblod och engelskt fullblod.

Men som sagt, arabiska fullblod (det man menar med araber) är de som är vanligast.

Det ska helst vara en häst mellan 150-165cm mkh. jag siktar på dressyr upp tom svår: A en budget hamnar väl på 30.000kr kanske.

Svår A i dressyr med en budget på 30.000? :confused:
Isf får du nog öka din budget med några hundra tusen och att tänka på arab/varmblod är knappast aktuellt..

Men jag kanske missförstod din nivå..

En svårklass-häst för 30.000 är nog i det närmaste omöjligt att hitta... Den klassiska dressyrhästen är väl varmblod (halvblod), sen vilken sorts är ganska irrelevant.
En äldre halvblodsvalack utan stam men med hyggliga resultat i LA torde inte vara omöjligt att få tag på i den prisklassen, särskilt inte om du kan tänka dig en något mindre häst (under 160-165).

Tror du att du kan få en häst med kapacitet för svår dressyr för 30.000 kronor eller har du missat en nolla ?

Hur många hästar ska du ha ? Du har ju lippizzanar stoet som du tänker betäcka. Och behålla ungen.

Jag tror att det skulle ha stått Lätt A, inte Svår. Inget annat i tråden eller TS övriga inlägg tyder på att det här handlar om en satsning för svår klass.

TS, med en så pass begränsad budget skulle jag leta mer förutsättningslöst. Kolla vad du kan få för pengarna, köp den häst du gillar bäst. Ras är egentligen helt underordnat när det gäller de lätta dressyrklasserna, men en individ som är någorlunda byggd för uppgiften naturligt gör ju det hela enklare.

Tja, om man köper en häst med redan lätta,luftiga gångartet borde det ju inte vara speciellet ssvårt att vidare utbilda den?? Då borde den ju inte vara speciellt dyr i inköp heller.

Ok, så budgeten är 30 000.

tror du att du kan få en häst med lätta luftiga gångarter med kapacitet för svår för de pengarna - så måste nog jag göra dig väldigt nedslaget, du får lägga på en nolla. Och att utbilda en häst till svår klass är inte lätt. Det är inte ens lätt att utbilda den till lätt klass

Det låter ärligt talat inte som en realistisk kombination.
En häst för 30.000 kr som ska ha gångartskapacitet för svår A dressyr... nog inte så vanligt.

Kan annars tycka att kbl-travarna har trevliga, luftiga gångarter och talang för bärighet och man ser dem "ofta" inom akademisk dressyr där de gör även svåra övningar. Dock är de inte så lätta i typen. Överraskande luftigt steg, dock. Och storleksmässigt och prismässigt stämmer de med din beskrivning.
Welsh cob har föreslagits, men till en vuxen welsh cob räcker nog inte en budget om 30000kr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 658
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 850
Senast: Lavinia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka