Vilken ras passar mig?

U

Unichorn

Hej! Ska skaffa vovve snart, men vet inte riktigt vad jag ska välja för ras. Hunden kommer :få vara med på löparrundor dagligen, få vara med när jag rider ut, tränas i lydnad m.m. flera gånger i veckan, fungera som skydd mörka kvällar..., och bli kelad med :D

Skriv gärna om nån ras ni tycker passar, om ni har nån bild på rasen vore det kul om ni la in den också. Egentligen gillar jag lurviga saker, men det blir det inte tal om eftersom den kommer vistas i skog och makt (o lera...!) mkt....

:bump: :rofl: :bump:

Sv: Vilken ras passar mig?

Jag tycker det låter som rottweiler, men det beror ju på vad du tänkt för storlek på hunden?

Vad skall du träna med hunden?
vilken storlek?
vilken typ av päls?

Du kan ju välja på massor av olika raser så det hänger kanske mest på vilket utseende du vill ha på hunden och hur din ledarstil är. Det verkar som hunden kommer få väldigt mycket motion. Kanske en flatcoated retriever kan passa. Eller schäfer? Min egen favvisras är korthårig collie, snacka om vackra hundar.

marielen: jo det lutar åt det hållet :D

Raven Vad skall du träna med hunden? * typ sök, budföring, mkt allmänlydnad och tävlingslydnad, ja det mesta...
vilken storlek? Större än mellan ;)
vilken typ av päls? Lättskött....

Lejonelle: Vet inte hur en flatcoted retriver ser ut nu igen? Har du nån bild?

:rofl:

Dalmatiner är ju allmänt "kända" som 'hästhundar'.
Har för mig att de var vagnshundar från början. Går ihop med hästar gör de nog :)

Fryser inte dalmatiner lätt? Annars är det en trevlig ras! men de kanske sätter tät päls? nån som vet? :crazy:

Jag har en storpudel!

Det är en alldeles fantasktisk hund.
Pigg och glad, smart (lite för smart) orkar hur mycket som helst.

Du kan göra ALLT: lydnad, agillity, spår, eftersök, trixa, apportera och gosa.
Jag vet till oc med en storpudel som var skyddshund i Israeliska flyvapnet. Som sagt allsidig!

MEN, de kan vara rätt så krävande. De är som sagt smarta, de lär sig dumma saker lika fort som bra. PUH.

En sak som är bra är att du kan hålla den i vilket hårlag som helst.
Utsällnings-boll-klippt, släthårig eller lurvig.

En bra sak till: de fäller inte, de har inte päls utan hår. Det ser precis ut som krulligt människohår. Många allergiker (jag tex) tål pudlar bra.

En lite jobbig sak med pälsen: När de är runt ett år fäller de valppälsen. DÅ TOVAR de:crazy:
Om du vill ha hunden i utställningskick tar det 5-6 timmar en gång i veckan under ett par månader. Hua det var jobbigt.
Men som sagt skall du ha den som kompis är det bara att ta fram trimmaskinen och klippa..

Lycka till!

Googla själv vetja :idea:
Så hittar du nog fina bilder. De ser ut som en svart och lite ädlare Golden Retriever. Det finns även en Curly Coated retriever som jag tycker verkar trevliga.

Min mamma har en pudel -trevlig ras, lättlärt som sagt. Men pälsen är nog i värsta laget för mig :o . Visst -de fäller inte. Men de behöver ju borstas massor för att inte få tovor och klippas ofta -för växer det gör den! :D Om jag skulle raka den så fryser den ju.. Men annars är det som sagt en mkt trevlig ras!

Går ju att ha den lammklippt eller en kort T-60, eller varför inte en terrierklippning, så är ju pälsvården inte lika "blodig".. och hunden är ändå frisserad och fin ;)

Känner en som har en jättetrevlig kungspudel som följer med vid träning av travhästarna. Är en helmysig hund så en nerklippt pudel rekommenderas.

Har en kompis som har sökt hund ett bra tag nu. Hon har börjat titta på Hovawart. Hade inte tidigare hört så mycket om den rasen, men efter att hon börjat kolla efter en sådan så har jag hunnit träffa några sådana och det verkar vara riktigt mysiga hundar de också. Dom är ju dock lite långhåriga och jag vet inte hur pälsen är att sköta:confused:

Det var en fin ras! Lite långhårigt ska jag nog klara av ;)

Men jag vet inte med pudel och så.. himla massa trimmande då :D Min mamma har som sagt, tycker knappt hon har klippt klart hunden förens det är dags igen

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 509
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 149
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?