Vilken ras på hingst till varmblod??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bountysmatte
  • Startdatum Startdatum
B

bountysmatte

Hej, jag har ett litet nätt varmblodssto(travare). Vi funderar på att ta ett föl efter henne och förhoppningsvis ska min 10 åriga dotter kunna ha detta föl när det är dags för stor häst. Frågan är vilken ras? Själv är jag förtjust i Nordsvenskar och tror att det hade blivit ett fint föl :confused:, men det kanske inte är en lämplig ridhäst? Vad tror ni, förslag och synpunkter tack.

Om det var min häst skulle jag helt klart välja ett halvblod, men det är jag det. Min erfarnehet av korsningar mellan halvblod och varmblod är enbart goda :)
Sen är ju frågan vad din dotter ska ha hästen till, och det kan ju vara knepigt att veta då hon kommer vara typ 14, 15 när det är dags för inridning. Ungdomar är ju dessutom så lynninga så det kanske slutar med att du har två hästar själv :D

Nordsvenskar, menar du kallblodstravare då? De är iaf ofta mycket trevliga ridhästar vad jag har erfarat, och det verkar som om många barrockryttare tycker om den. Men att korsa två travare för att få en ridhäst ställer jag mig skeptisk till. Dessutom när de är så pass olika i typen.

Men det här är bara mina funderingar, plus att jag nyligen kärat ner mig i en halvblod/varmblod-korsning så jag är inte helt opartisk :o :p

Själv så ska jag betäcka mitt vbl sto med nån dressyr hingst, hon har bra gångarter så min tanke är att det vore dumt att betäcka henne med en travare.
Jag funderar starkt på Bugatti :d

Själv hade jag valt en halvblodshingst med mycket god ridbarhet och "hoppstam". Korsningar varmblod med halvblod för hoppning kan bli mycket bra. Men det förutsätter ju att ni är intresserade av hoppning förståss. Men om din dotter inte skulle vilja rida denna häst när den är redo är den mycket mer säljbar om du har en bra halvblodsstam med hoppinriktning än någon annan kombination. Personligen skulle jag aldrig blanda in rent dressyrblod, men det beror förståss på vilken nivå man vill tävla på och om man vill tävla överhuvudtaget. Dessutom har de flesta hingstar idag "dubbeltalang", men som sagt - hade valt en hingts med övervägande goda egenskaper för hoppning. Rekommenderar också att ni lämnar den blivande hästen för inridning hos en välrenomerad remontryttare som kan skola hästen rätt från början, såvida du inte själv har den kompetensen.

Ska din dotter ha hästen som ridhäst främst är nog en vacker halvblodshingst inte så dumt.
De varmblod som varit korsade med halvblod jag sett har varit riktigt duktiga hopphästar (nu menar jag inga elit hästar dock), har dock mest sett såna på löshoppningar och en hade jätte fin teknik, kankse är inviduellt men den var ruskigt snygg att se på, allt såg så lätt ut!
Men var noggran när du letar hingst och ta gärna hjälp av någon annan hästkunnig person (det brukar vara lättare att avgöra saken då man är mer än en).

hej!
jag håller med dig. men det ska vara bruksnordsvensk.
nordsvensk är en perfekt ras tycker jag om man inte är en hopp människa.dom är trevliga,snälla och stabila i psyket.
men ändå känsliga. men vill du ha någon nättare typ hade jag valt en arab.
mvh anette

Det beror på vilka egenskaper ditt sto har. Är hon duktig att hoppa så håller jag med på att någon hopphingst. Och om du väljer en bra hingst så bör det inte bli några större problem att få den såld om det skulle behövas.

Har träffat flera korsningar vbl och nordsvensk bruks och måste säga att det är en större chansning. Det kan bli en bra häst men en av de jag träffat ser faktiskt inte klok ut. Ser ut som det har tagit olika delar och satt ihop.

En annan ide är att hitta en travhingst med bra gångarter då kan du registrera den och om den måste säljas så får du i alla fall ett bättre pris är en bruksnordis korsning.

Sedan beror på ditt sto (härstamning, tävlingsresultat osv) om det är någon ide då en bättre travhingst brukar vara avsevärt dyrare än en bättre hbl hingst.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det...
2
Svar
21
· Visningar
2 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka