När länsstyrelsen (?) inspekterade lösdriften, såg hästarna i hagen och frågade om det var svenska halvblod. Eh, nja, en arab och tre islandshästar...
HELT OT... Åh, Clark Gable!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När länsstyrelsen (?) inspekterade lösdriften, såg hästarna i hagen och frågade om det var svenska halvblod. Eh, nja, en arab och tre islandshästar...
Ja, den där var faktiskt rätt lik! Dock har H.H en ytterligare något konkavare nosprofil och är grå/rosa spräcklig på huvudet, men annars så var det ju faktiskt väldigt likt.
Du minns inte vad den var korsad med?
Hahaha fjordingar! Herregud alltså...
Lippizaner har sällan superkonkava nosryggar, och de kan absolut ha vita tecken (som ger rosa mule/hovar/ögon). Tror kanske du har lite felaktig bild av hur en lippizanare ser ut?Det kan väl inte bara vara jag som råkat ut för att min häst blivit tagen för att vara en annan ras än vad han (den) egentligen är?
Vad har just ni för roliga/knasiga exempel på temat? Och var det en hästmänniska eller "utomstående" (okunnig) som sa det?
H.H tas jätteofta för att vara lipizzaner eller lipizzanerkorsning. Dessutom av hästmänniskor, tillråga på allt. När jag var på dressyrmeeting tidigare i augusti fick jag t.ex. hur många frågor som helst om det. Begriper inte alls varför, haha. Lipizzanare brukar väl vara typ 145-155 cm kritvita skimlar med jättekonvexa nosryggar, kraftig hals och gråa mular/runt ögon/hovar? H.H är ju 162 cm, numera kraftigt flugskimlad (fux:igt dessutom!), har snarare svagt konkav nosrygg och ljusa hovar samt är rosafläckig på hela huvudet...
Några ridskoleungar har tagit honom för att vara appaloosa alt. knabstruper-korsning pga. de rosa fläckarna, vilket väl dock inte är en så jättedålig gissning...
Icke hästkunniga har aldrig vågat sig på att gissa...
(Rätt svar är: Korsning, dock öht inte med någon av ovanstående angivna raserna...)
Så, vad har era pälsklingar blivit tagna för att vara?
Slänger in några rykande färska bilder på min för dagen något blöta "fake-lipizzaner"
Det finns bara sex hingstlinjer i Lippizanerrasen, som har sluten stambok. Alla föl får får traditionellt namnet på den hingstlinje de tillhör som ”förnamn”. T ex Siglavy Capriola eller Maestoso Roma. Siglavy och Maestoso är då hingstlinjerna.Dum fråga kanske, men är det nåt speciellt med att heta Pluto?
Kom plötsligt ihåg en ridskolehäst (liten skimmel) som hette Pluto nånting, var han en lipizzaner då tro?
min fetningLippizaner har sällan superkonkava nosryggar, och de kan absolut ha vita tecken (som ger rosa mule/hovar/ögon). Tror kanske du har lite felaktig bild av hur en lippizanare ser ut?
Jag skrev fel, det skulle givetvis stå konvexa. Lippizanare har sällan jättekonvexa nosryggar.min fetning
Fast @Dressyrtjejen_97 skrev ju faktiskt konvexa, inte konkava. Fast kanske superkonvexa är att ta i. De hästar jag sett som jag vet är lipizzaner eller lipizzanerkorsningar har samtliga haft konvexa nosryggar inte extremt dock.
Det kan väl inte bara vara jag som råkat ut för att min häst blivit tagen för att vara en annan ras än vad han (den) egentligen är?
Vad har just ni för roliga/knasiga exempel på temat? Och var det en hästmänniska eller "utomstående" (okunnig) som sa det?
H.H tas jätteofta för att vara lipizzaner eller lipizzanerkorsning. Dessutom av hästmänniskor, tillråga på allt. När jag var på dressyrmeeting tidigare i augusti fick jag t.ex. hur många frågor som helst om det. Begriper inte alls varför, haha. Lipizzanare brukar väl vara typ 145-155 cm kritvita skimlar med jättekonvexa nosryggar, kraftig hals och gråa mular/runt ögon/hovar? H.H är ju 162 cm, numera kraftigt flugskimlad (fux:igt dessutom!), har snarare svagt konkav nosrygg och ljusa hovar samt är rosafläckig på hela huvudet...
Några ridskoleungar har tagit honom för att vara appaloosa alt. knabstruper-korsning pga. de rosa fläckarna, vilket väl dock inte är en så jättedålig gissning...
Icke hästkunniga har aldrig vågat sig på att gissa...
(Rätt svar är: Korsning, dock öht inte med någon av ovanstående angivna raserna...)
Så, vad har era pälsklingar blivit tagna för att vara?
Slänger in några rykande färska bilder på min för dagen något blöta "fake-lipizzaner"
Intressant! Trodde nämligen att skillnaden var större, men det kanske den alltså inte är?
Haha H.H var kritvit när han var 11-15 år, sen exploderade det och han blev gräddkola-prickig över en natt typ
Jo, det visste jag Men tänkte, de brukar väl sällan ha fux som grundfärg? De brukar väl oftast födas svarta eller bruna just?