Vilken ras är det här?

gul_zebra

Trådstartare
Har varit och fotat en bekants kisse :) Men har glömt vilken ras han är :o Har jag rätt om jag gissar på perser? Vad kan han annars tänkas vara?

c49792ccefcd810f23a74f436e22ae71.JPG

a5c40155bd97b9659ce58ac4905e4bec.JPG

a0e5cc8cd18907464a96a2e19433d52a.JPG

5ecf71b16903af3bf3d349a7dd1a6478.JPG

97d1c1c89175d04b861944f0a3a9dc49.JPG

702702a94f26a607d3025389ef614f86.JPG

97d4f9b96078ffd11cd1c86f0fb4bcbf.JPG

Sv: Vilken ras är det här?

Ja, perser är det närmasta man kan komma. Är han gammal? Perser "nuförtiden" ser ut såhär:
hadjifront.jpg

Kort, kort nos och små, runda öron. Tidigare var de mer spridda i typen, både extrema och lite mer otypade.

Ok. Har för mig att han är gammal ja, men jag är inte helt 100. Dålig koll hehe :D
tackar :bow:

Skulle kunna vara en perserblanding, för nosen är lite "för" lång och pälsen lite kort för en perser, men man ser ju ändå dragen där. Ögonformen stämmer inte 100% heller.

Men är han 15+ kan det stämma ändå....alla är ju inte i utställningsskick med avseende på utseendet.

Ok. Renrasig är han iaf men det är typ allt jag minns :o
Får fråga sen :D

Är det bara jag som tycker att han ser ut som en norsk skogskatt blandat me något? :confused:

Är han renrasig så är det bara perser han kan vara. En "gammeldags" perser.

Tycker inte den är ett dugg lik skogis. För kort nos, för runt huvud, för små öron, fel päls osv.

Varför säger alla "norsk skogkatt" så fort de får syn på en långhårskatt nuförtiden? Jag kan inte mycket om kattraser, men t o m jag identifierar en skogkatt rätt kvickt.

Förr var alla långhåriga korsningar med angora, nu är det skogis. Nästa är MaineCoon, hör fler och fler som tror att det är MaineCoon i sina långhåriga huskatter.

öhhh jag tyckte bara hans ögon va lite likt en skogis, sa inte att han va en på något sett eller att jag trodde att han va någon...

Kod:
Varför säger alla "norsk skogkatt" så fort de får syn på en långhårskatt nuförtiden? Jag kan inte mycket om kattraser, men t o m jag identifierar en skogkatt rätt kvickt.
Idag 01:56
Måste säga åhhh va duktig du är som kan det å tack för att du på ett nedtryckande sätt måste häva dig genom att säga att tom me du identifierar en skogskatt rätt kvikt å att jag typ måste vara as korkad. Så kändes det iaf, du kanske kan lägga fram det på ett snällare sätt nästa gång :(

Långhårskatter har funnits i huskattsstammen sedan länge och i Norge har rasen Norsk Skogkatt skapats av Moder Natur själv. Vi människor har sedan upphöjt vissa kissar till att bilda stammen till raskatterna.

Egentligen borde den kanske heta Skandinavisk skogskatt eftersom det torde vara samma pälsanlag i de norska som svenska långhåriga huskatterna. Eller vad tror ni andra?

Min ena katt ser likadan ut.
OCh han är blandning mellan norsk skogskatt och bond katt

Den här är ju rätt platt i näsan, så det måste vara perser i den. Är din lika platt är det nog perser eller britt i den med, för det är inga andra raser som är så plattnästa.

Men den ser lika dan ut som min katt, kanske något plattare nos parti, men det är svårt att avgöra när man inte riktigt ser den i profil.

Ullig päls, kort bred nos och semicobby är så långt från skogkatt man kan komma. Skogisen har ett trekantigt huvud med ganska lång nos och utan stop, låååång kropp och sträv päls. Som sagt, långhåriga huskatter har oftast INTE skogkatt i stammen, långhårsanlaget är naturligt förekommande i våra områden.

Min skogis ser ut så.
Något längre nos dock.
Mamman var/är norsk skogskatt och pappan antagligen "bondkatt"=okänd.
Min katt har inte sträv päls!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 814
Senast: Zoya
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: Elbe92
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama