Vilken ras är det här?

Sv: Vilken ras är det här?

Blondi3958 skrev:
Min katt har inte sträv päls!

Men så är den inte heller en renrasig norsk skogkatt och då kan man inte förvänta sig att den ska ha alla rastypiska egenskaper. ;)

Har frågat och jag kom ihåg rätt - dock har mamma, som sa förut att han är perser, kommit ihåg fel så egentligen är han hälften perser och hälften nåt annat :D

gul_zebra skrev:
Har frågat och jag kom ihåg rätt - dock har mamma, som sa förut att han är perser, kommit ihåg fel så egentligen är han hälften perser och hälften nåt annat :D

Då hade jag rätt! :D

Jag för min del tror det är mycket britt i honom. Säg britt+perser.

Tänker då mest på de två sista bilderna.

gul_zebra skrev:
Alltså är det en huskatt.

Många perserkorsningar blir rätt typade, det behövs ingen britt till det. Brittens utseend ekommer till stor del från persern. Så det behöver inte vara britt i den där alls.

gul_zebra skrev:
702702a94f26a607d3025389ef614f86.JPG
Helt underbar!
Jag vill ha!

Sol skrev:
Blondi3958 skrev:
Min katt har inte sträv päls!
Men så är den inte heller en renrasig norsk skogkatt och då kan man inte förvänta sig att den ska ha alla rastypiska egenskaper. ;)
Fast min skogkatt (han på avataren) är renrasig med hela stamtavlefaderullekitet, och han har inte sträv päls. Ullig mjuk och len päls, med ett band längs ryggraden där stråna är längre och glattare, men inte sträva.

Och enligt rasbeskrivningarna ska den alls inte vara sträv heller. Källor på nätet:
  • Speciell päls med tjock underull, för att skydda mot kyla, och de långa vattenavvisande täckhåren, hängande över ryggen och utmed sidorna för att ge skydd mot regn och snår.
  • Distinguishing double coat, consisting of a dense undercoat, covered by long, glossy and smooth water-resistant guard hairs hanging down the sides.
  • Päls : Mellanlång, med en mycket tjock, ullig underull. De lena, glänsande, oljiga skyddshåren är vattentavvisande.
  • Deras päls har en "ullig" underpäls som hjälper katten att hålla värmen, de har en lång "glatt" överpäls som skyddar mot fuktighet, den gör att regn bara "rinner" av (som att slå vatten på en gås).

Tja, för att en rasren skogis ska vinna poäng på utställning så ska pälsen i alla fall inte vara mjuk och len, utan den ska ha lite "motstånd" eller vad man ska säga. Sträv är väl egentligen inte riktigt rätt ord, för då tänker man ju på en strävhårig tax eller nåt. ;)
Skogispälsen är speciell...

Alla renrasiga katter uppfyller ju inte standarden till punkt och pricka heller.

Ja, ett tunt lager längre överhår som är grövre i strukturen, glansigare och glatta. Men inte sträva. En schäfer är sträv. Inte en skogis.

Min saknar lodjursörontofsarna, men har iaf långhåret inne i öronen.

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 814
Senast: Zoya
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: Elbe92
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama