Vilken ras är billigast att försäkra (har bäst hälsa)?

Centaur

Trådstartare
Min welsh är i princip gratis att försäkra jmf med halvblodet... O_o
Hur är det med andra raser? Vilka raser anser bolagen vara de sundaste? Stämmer det att importer är dyrare än svenskfödda hästar? Frågan gäller givetvis endast veterinärvårdsdelen av försäkringen, ej livdelen. :)

Lägger frågan här på Hästvård eftersom försäkringspremien ger en bild av hur skade- och sjukdomsbenägen rasen är.

Min akhal teké var billigare att försäkra (i ett visst bolag, som har den som "egen" ras) än ponnyn, trots mer heltäckande försäkring.
Hästen är importerad.

Generellt är de väl sunda "urhästar".
Dock är min en riktig porslinshäst :cautious:

Min haflinger är billig att försäkra. Hon kostar ca 3000 kr/år för 150000 kr vetvård och 25000 kr livförsäkring. Däremot har hon inte varit särskilt frisk..... :(

Min angloarab är mycket billigare i försäkring än mitt halvblod var. Väldigt mycket billigare :up:

Tillägg: ca 1900 kr/år för 80 000 kr i vet.vård kostar det för angloaraben.

Svensk ridponny (50% swb 50% srp)
120 000 vetvård
50 000 liv
Tror jag betalar 3400kr/år med lite rabatter.

Agria. Drygt 4000 kr/år för svenskfödd connemara över ponnymått som varit försäkrad där sedan födseln. 120 i vetvård o 10 i liv samt mellanläget på självrisken (typ 3500) :)

Fast det är väl mycket annat som spelar in avseende storleken på försäkringspremierna också? Såsom hästarnas pris/värde, hur de i regel används/slits på etc. Tror inte att priserna i någon större utsträckning speglar hur "sunda" hästarna är i grund och botten.

islandshäst skulle jag säga. Min islandshäst kostar 1700 kr/ år hos Agria. Halvblodet som har exakt samma försäkring kostar 5300 kr / år ( veterinärvård 120 000kr A1Guld plus Extra).

Enligt Agria beror det på att de islandshästar som är kunder hos dem kräver mindre veterinärvård medan halvbloden har betydligt fler sjukdomar och skador som kräver veterinärvård.

Sist jag såg premiegrupperna från ett av de större försäkringsbolagen (obs 2013) så var det shetlandsponny, gotlandsruss och fjordhäst jag minns var i den gruppen. Var några fler raser också som var där, men jag är lite osäker på vilka.

Då premiegrupperna är baserade på hur vanligt det är att en viss ras utnyttjar försäkringen, så kan det även bli skevt ifall man har en ras som är ovanlig i Sverige, då det finns för få individer för att få fram säker statistik.

Själv har jag fjordhäst och welsh mountain, där den sistnämnda är billig att försäkra, men inte i närheten av hur billig fjordhästarna är. :)

islandshäst skulle jag säga. Min islandshäst kostar 1700 kr/ år hos Agria. Halvblodet som har exakt samma försäkring kostar 5300 kr / år ( veterinärvård 120 000kr A1Guld plus Extra).

Enligt Agria beror det på att de islandshästar som är kunder hos dem kräver mindre veterinärvård medan halvbloden har betydligt fler sjukdomar och skador som kräver veterinärvård.

Islandshäst är helt klart friskare än halvblod, men fortfarande bland de dyrare premiegrupperna. Dvs premiegrupp 3 eller 4 skulle jag tro. Medan halvblod brukar vara i grupp 6 eller 7. ;)

Har precis betalat alla försäkringar på mina fyra hästar, där tre är A1förs i liv (förvisso rätt låga belopp) och alla fyra är A1försäkrade veterinärvård. Jag betalar 6100 kr för allihop. :o

Mitt russ kostar typ ingenting att försäkra, maxad veterinärvård inkl alla tillägg kostar runt 1700kr/år hos Folksam. 10.000kr i liv. Kan inte kolla exakt vilket som kostar vad eftersom "mina sidor" sover såhär dags på dygnet. Connemaran 2000kr mer men har trippla livvärdet.

Kallblodstravaren (ridhäst) kostar 1700:- år, 50'000:- i vet. Vård och 15'000:- i livvärde. IF.

Varmblodstravaren (ridhäst) kostar ca 1500 kr per år, 50'000 kr i vetvård och 25'000 i liv. IF.

Om jag skulle försäkra ett halvblod på samma sätt som jag försäkrar min nordsvenska brukshäst skulle jag få betala typ 13000 per år, nu kostar han 5400, 120000 i vet och 54000 i liv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka