Vilken ras är bäst lämpad?

Sv: Vilken ras är bäst lämpad?

Visst finns det PRE som har fantastiska ökningar likaväl som det finns halvblod som inte kan länga sig för fem öre....
Men rent generellt har PRE´n lättare för samling och halvbloden lättare för längning. Sen beror det ju en del på ryttaren oxå :angel:

Angående "ovanliga" raser i tävlingsdressyren så var det ju förrförra året som det var en fransyska som tvälade en Lusitano i globens wc-dressyr. Hon hade fått ett wild card tror jag, vart totalt nedbedömd, enligt mig.

Senast ändrad av en moderator:

Ja henne kommer nog jag ihåg :idea: Var det inte henne dom frågade hur det kom sig att hon köpt honom och hon svarade att jag valde inte honom, han valde mig? Har för mig det! Tyckte iallafall hon verkade ha väldigt trevlig attityd :)

Kommentatorerna talar ju under programmen hur viktiga övergångarna är mellan samling o ökningar. Men dressyrhästarna (läs halvblod/varmblod) tycker jag i regel verkar ha lätt att länga sig fast kanske inte med den rätta sammanhållningen i kroppen. De kommer ur samlingen med ett skutt då de inte orkar det jobbiga läget ur halvbra samling ut i en ökad gångart och hoppar fram i ökning utan att ha med sig bakdelen riktigt.
Tycker kanske att de andalusier eller vad det varit jag sett som gått riktigt bra har gjort rörelserna o övergångarna på ett bättre mer helt sätt.

Halvbloden ser inte ut att ha styrkan att koordinera sina stora gångarter och få en harmoni och ett flyt mellan de satta övningarna och längningarna.
Ofta ser samlingarna inlärda o stereotypa ut med ojämn takt. De ser ut att sucka av lycka då de får hoppa ur den knepiga piaffen tex. och slänga ut frambenen i lite bensprattel. Inte alltid de snygga benlyften med sträckt finish har något understöd från bakdelen genom ryggen utan framhovarna sätts ner långt bak under magen i varje steg.
Såg att karpaltunnelsyndrom är vanligt på dressyrhästar pga deras stora rörelser och samling... Våran travhäst fick detta då han travade under sig fram men lyfte knäna högt.. Känns som en onaturlig rörelseutveckling..

Då skulle det vara roligare att få se fler pre´s som kanske inte kan sträcka ut framhovarna i givakt men gör det vesäntliga ordentligt och på ett skonsamt vis!!

Skulle säga att det till största delen beror på hur de som sitter på samt står bredvid tränar hästen och till mindre del på vilken ras det är.

Att halvblod rör sig som skit med mest påskjut även i höga dressyrklasser kan vi tacka den tyska skolan för. De hästarna har aldrig fått träna rätt muskelgrupper för de uppgifter som krävs av dem utan får förlita sig på ryttarens handstöd för att försöka bära upp rörelser och hålla huvudet på plats.

Dominans istället för samspel kan aldrig bli harmoniskt.

Ja, såklart är det träningen som ger de dåliga uppvisningarna.. Fast man ser det oftare på halvbloden tycker jag.. De kanske passar bäst att rida tyskt på. Mer toleranta mot hårda och mindre bra träningsmetoder kanske.
För bra psyke (osmart??) på hästar som man kan få in i onaturliga rörelser och de gör det i sömnen till slut. Såg Malin Baryard rida en gp häst i något tvprogram. Hon satt framåtlutad och kiknade av skratt för hästen skuttade iväg i byten i varje utan att hon visste vad hon gjorde, första signalen till byte gav hon efter tränarens instruktion och hästen malde på i byte efter byte..
Inlärt och mekaniskt, för inte var det ryttarens signaler hästen följde..
hm.. funderar mera..
Det borde vara svårt att lära sig rida på en häst som gör saker som den övats till att göra och inte följer ryttarens sits. En oskolad häst som följer ryttaren kan ju vara en nog så bra instruktör. Gör du fel gör hästen fel. Men de dressyrhästar jag suttit på har nästan känts som om de är helt obrydd om lasten på ryggen. Får de order så kommer övningarna fast det är svårt att inverka och påverka på detaljer i övningen. Äh jag vet iinte...
Fast som sagt det beror ju på hur de tränats. Efter en tid med konsekvent noggrann ridning med färre signaler o där hästen tillåts reagera på detaljer i sitsen skulle det nog ändras..

Hörde äver en westerntränare som svarade en elev, nej det spelar ingen roll om du hänger på en sida eller sitter bakofram, hästen ska göra rätt ändå. Alltså helt oberoende om ryttarens sits.. Följa en felaktig sits o hjälp fast göra som tränaren tänkte.. Stackars sate vad den hästen måste fundera o chansa innan den gissar rätt!!

Jo, det är ju sådant som kommer fram då hästen ej får bygga upp eget självförtroende utan underordnas ryttarens dominans som den tidigare bestraffats in under och mer eller mindre stängt av. Utbildning med bestraffning når aldrig dit utbildning med belöning kan nå. Förr kunde ungarna under prästens bestraffning lära sig rabbla psalm efter psalm efter psalm även då de väcktes ur djupsömn, men de blev ju inte smarta och öppna i sinnet av det.

Belönas du istället rikligt med beröm för att du gör rätt, utan bestraffning vid fel, så vill du göra ännu mer rätt och lära dig ännu mer.

Att en häst inte i första hand lyssnar till sitsen är sehr Deutsch där inrättande mellan hand (förhållandevis hård) och skänkel (gärna skarpa sporrar, framför en mild vad) är den rätta vägen.

Sitsen är ju väg nummer ett att be hästen på och förstår den inte fullt ut av den får man kort ta till övriga hjälper så att den förstår vad man vill och belönas med rikligt beröm vid rätt. Efter ett tag har man en häst som reagerar på sitsen innan övriga hjälper behöver sättas in eller endast ges som tillfälligt understöd.

Det tog max 20 minuter för vårt halvblod (6år) att grundmässigt ställa om till den "tystare" korrekta klassiska hjälpgivningen efter att vi slutligen givit fingret åt den tyska, bland std-dressyrtränare allmänt utbredda, metodiken. Nu hade han ju långt ifrån varit utsatt för någon brutalvariant av denna avart till ridlära, då vi inte krävt det underordnande och varit så hårda som vår "tysk"tränare önskade, men ändå. Hästen visade direkt vad den föredrog för lära.

Efter fem månader och 17 lektioner för NN, samt helt omställd dagsträning, har vi en häst som lyssnar extremt väl på säte och småsmå övriga hjälper med en helt annan muskling och förmåga till samling med ordentligt undertramp. Han travar också med mer böjda höga knän och viftar inte med hitlerhälsningar. De tidigare spänningarna i bogmuskulaturen är borta och bärarmusklerna i bak och länd har utökats ordentligt, så även nackens överlinje.

Varför i helvete finns den tyska ridläran överhuvudtaget kan man fråga sig.

Dessutom överensstämmer formen och gången hos de allra flesta ekipage som får goda bedömningar för den samma inte med vad som står i TR. TR beskriver den mer klassiska korrekta formen i vilken en avspänd bärig häst faktiskt går. M a o bidrar domarnas reglementsfrångång i bedöming till att en felaktig ridning premieras och cementeras.

Förhoppningsvis vänder trenden inom en viss framtid när den klassiska läran åter tillåts sprida sig i ryttarleden. Då ryttare blir mer och mer kräsna med sadeltillpassning, bett mm kan man ju hoppas att de även blir mer kräsna med vilken ridning de bedriver och hur den påverkar hästens prestation och välmående.

Senast ändrad av en moderator:

Ha ha, jag gillar verkligen ditt sätt att uttrycka dig! Du passar säkert bra med TA! ;) Kul att se sådana inlägg här! Tack för det! :rofl:

Domarna bedömer det de ser för dagen och de går efter samma kriterier genom hela tävlingen oavsett ras...

:bow: :bow:

Såå uppfriskande. Min åsikt precis. Orkar nästan inte tänka på alla de ridskolehästar (och då i synnerhet de som jag känner) som får släpa runt på elev efter elev, som skall lära sig rida "dressyr" enl. "dominans-principen" (=det är hästens fel när saker inte fungerar...).

Malinigbg skrev:
Domarna bedömer det de ser för dagen och de går efter samma kriterier genom hela tävlingen oavsett ras...

Inom barockridning och akademisk ridning finns mig veterligen inga tävlingsmoment, utom mot en själv, så att säga. Så att det finns inga domare som dömer ngnting "oavsett ras". Men för mig som bla rider en varmblodig travare, nu fjorton år som gick på travet tills hon var tre, mao inte förstörd i kroppen. Men med en del travargronkor för sig, när hon höjer hela ryggen, sänker huvudet och bara älskar att jobba, så säger i alla fall jag: wow vad hon var lämpad för det här. Ren lycka faktiskt. Hon älskar den akademiska ridningen. Det är underbart att känna faktiskt.

I en perfekt värld hade det varit så :angel:
Men efter att ha varit domarsekreterare ett antal gånger (och dessutom känner en del domare) vet jag att verkligheten tyvärr ofta inte ser ut så :crazy:

He, då jag lyssnat på en bekant tillika dressyrdomare prata ridning släpper jag alla eventuella planer på att någonsin tävla. Aldrig jag skulle försöka visa upp min häst såsom hon vill se dem!
ex. -en ny tränare kom till stan "fan va skönt att äntligen få rida lektion så svetten rinner, jag fick jobba tills benen var fulla av mjölksyra!! : ) "
"Red unghästen i ridhuset idag, jävlar vad hon fick jobba. fyra gånger höll hon på att hoppa över sargen!! hon e inte klok"
Och till sist, "åh vad bra att vi fått en meter snö, nu kan jag jobba unghästen riktigt, annars lyckas hon nästan kasta av mig då jag driver på, men i snön orkar hon inte så jag kan gå på hur mycket som helst!!" :confused:
Ena hästen hade en bakhas som vek sig vid belastning, uppenbara problem!. Han bara skulle klara att göra galoppfattningar o piruetter ändå. Till slut slutade han protestera och kämpade tyst, med följd av att han gick "omkull" bak ca tre gånger. Då blev det ett antal ränder av piskan i baken och han tog sig upp och kämpade vidare... Jag höll på att börja gråta! :cry:
Diskussioner om akademisk ridning inte populära! Tävling bland folk med den inställningen till dressyr, öh nej tack!!

Jag har inga förhoppningar om att utvecklingen kommer framåt till en för mig acceptabel nivå under de närmsta åren! (I lägre klasser i våra områden alltså..)

Det låter verkligen inte som någon speciellt sympatisk ryttare/domare. Men nu vill jag ändå slå ett slag för alla de som tävlar - på såväl hög som låg nivå - och som INTE har en så destruktiv inställning till hästen och ridningen. Det finns gott om dom!

Ta t.ex. stallet där jag står idag, nästan bara dressyrfolk. Det finns inte en enda ryttare där som ens kommer i närheten av det du beskriver. Man är oerhört mån om sina hästar, både vad det gäller vardagspysslet och ridningen. Kraven kan vara höga, ibland får hästarna göra sådant det verkligen tycker är apjobbigt, men kraven ställs med respekt.

Jag kan mycket väl tänka mig att tävla, för de som finns omkring mig ger mig inspiration att göra det. Det innebär inte att jag försvarar de som tillhör den grupp du beskriver, däremot kan mitt eventuella deltagande i tävling vara ett litet, litet bidrag till förändring.

strega skrev:
I en perfekt värld hade det varit så :angel:
Men efter att ha varit domarsekreterare ett antal gånger (och dessutom känner en del domare) vet jag att verkligheten tyvärr ofta inte ser ut så :crazy:
He he, samma erfarenhet här... Har varit domarsekreterare på mästerskapsnivå och där var det ju klart ren från början vem som skulle placera sig på vilken plats. Onödigt att de alls red. Bögryttare fick denna kommentar på öppningshälsningen: "Nå, han ser ju i alla fall ut som en man, vi lägger väl en sjua". Vid en annan ryttare kommenterade domaren hela tiden ryttarens rika föräldrar (och således möjlighet att köpa dyra hästar) samt ryttarens förmåga att le och charma domaren. Underförstått var detta viktiga ingredienser vid poängsättningen... Nu är ju inte alla likadana, men att de är så på hög nivå är ju rätt intressant. :(

Men det är kul när de oväntade vinner! - Särskilt när de förväntade vinnarna inte klarar av att hålla god min... Nej förresten. Det skulle vara MYCKET trevligare med mer sportsmanship. Om det nu ska vara sport borde man hålla på ALLA delar av sporten, inte bara på de delar som passar för stunden.

T_B

ps! Dressyrtant! Vem är TA?? Kanske du kan skicka ett litet pm? ds

Vilka tråkiga upplevelser ni har! Jag tävlar på medelsvår nivå, alltså inte speciellt högt och jag tycker att alla (nåja, nästan alla) är väldigt måna om sina hästar, både ryttare och tränare. "Vanlig" ridning, som jag kallar klassisk ridning, behöver definitivt inte vara aggressivt.
För mig är tävlandet ett kvitto på att min träning bedrivits rätt, jag har aldrig fått några orättvisa poäng, har jag ridit som en kratta har jag blivit bedömd som en sån också.
Kanske borde det vara bra om även barockridarna tävlade så att de visste vilka måttstockar de ska använda sig av? Klassisk ridning är ju inget som fötts idag utan den klassiska ridläran har levt länge och lever än idag och ska förhoppningsvis leva imorgon också.
Det är väldigt lätt att sitta hemma och tycka man själv är grejt! Inget fel i det kanske, men det är också så det skapas "udda arter" av ridning...

Malinigbg skrev:
Klassisk ridning är ju inget som fötts idag utan den klassiska ridläran har levt länge och lever än idag och ska förhoppningsvis leva imorgon också.
Den lever på skolorna i Lissabon, Jerez, Saumur och Wien samt i mindre fraktioner på andra håll. Den dominerar knappast på vanliga ridskolor och bland de flesta dressyrtränare.

Malinigbg skrev:
Det är väldigt lätt att sitta hemma och tycka man själv är grejt! Inget fel i det kanske, men det är också så det skapas "udda arter" av ridning...
Undrar vad som är mest udda mellan en ridkonst som utvecklats genom århundraden och anpassats till hästen och en som i grunden utvecklats och anpassats för rekryter vid sentida kavallerier med behov att mycket snabbt få dem att se acceptabla ut i sadeln?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka