Vilken ponnyras skulle passa mig bäst?

mimus

Trådstartare
Jag har funderat en tid på att skaffa en liten ponny till gården. De raser jag varit inne på är shettland, welsh eller russ. Vet inte vad som passar bäst men är intresserad av andra föslag. Ponnyn ifråga ska var renrasig, för ev framtida avel. Även ganska lättsåld ras.
Den ska också hanteras av barn så det jag vill veta är om ex welshen är "hetsig" russet "istadig", mm, ni vet gamla kychor.
Ponnyn ska också kunna gå med mina stora hästar.

Kanske spelar rasen ingen roll utan det är mera individ anpassat.
Men jag behöver begränsa mig, kan inte titta på alla ston i den kategorin ponnier.

Sv: Vilken ponnyras skulle passa mig bäst?

Jag vet inget om welsh eller russ, inte heller shettisar egentligen, men jag är jättenöjd med min lilla shettishingst :love: Det jag hört från folk som håller på med både shettis o russ(trav) så är shettisen trevligare att hålla på med dom är envisa båda raserna men på olika sätt......klart finns det ju olika individer av båda raserna så har man otur får man ett exemplar man kanske inte hade valt :D

Min lilla hingst går i en vanlig hage med min varmblodshingst..nu har jag inte haft han så många dgr men han verkar otroligt stabil med allt....ändå är han väldigt lite hanterad...ingen mopsar upp dig mot en shettis :rofl:

Jo, shettis är ju den rasen jag är mest inne på.

Sen har jag "hört" :angel: av hästfolk att de inte skulle släppa ihop sina hästar med shettisar, för deras sparkar kommer i hashöjd.

Å andra sidan vet jag ju att hästar kan få livshotande skador på till synes ingenting.

samma som att den stora hästens sparkar kan slå skallen av en shettis :D...jag vet ett flertal stora hästar som gått tillsammans som fått sparkar på både haser, skenor o kotor......vill det sig illa så är det bara så.....

martha skrev:
samma som att den stora hästens sparkar kan slå skallen av en shettis :D... .....

Absolut, håller med.

Tanken är väl att ponnyn ska gå med 2 årighalvblodsstoet och tinkervalacken, (så kan de få föl samtidigt om 2 år) eller med min stora valackan. Han går med 28 åriga mamma fortfarande och när vi inte har henne kvar så kommer han få gå själv.

Jag har haft mina shettisar ihop med både kallblod och lite större ponnier.Det har gått bra.De parerar bra vid ev slag.Men jag har också vart försiktig vid hopsläppen dock.Annars finns inga hinder med shettisar och större hästars vistelse i samma hage.De är små och snabba och klarar sig otroligt bra mot större huliganer :smirk:

Varför inte en Welsh mountain ,inte så envis som russ och shettis i,inte så hetsig som vissa welshar, lagom stor och framförallt otroligt söta :love: .

Alla mina welshar oavsett storlek kan hanteras av barn. Det beror mer på uppfostran än rasen. En shettis är nog billigare och det finns fler av dem, de flesta shettisar är nog inkörda. Mountain som någon skrev är en trevlig barnponny om den är uppfostrad, vilket gäller alla ponnyer! Lagom stora med lite motor i.Otroligt duktiga att hoppa. Alla Mountains jag har har haft har varit lättlärda och snälla. Barn av alla storlekar har lärt sig rida på dem. Min 3 åring älskar sina storasystrars ston och är överallt på dem.

Man räknar ju med att de INTE ska skada varandra när man släpper ihop dem. Det man ska tänka på är väl att en till undertråd ska upp, annars slinker de nog ut :angel:

Funderade på den med.
Ponnyn jag ska ha ska kunna klara av att inte bli riden vissa perioder utan bara pysslad/ promenerad/ kelad med utan att bli på tårna.

Vi hade en welshponny när jag var yngre, ett underbart sto som nog är precis av den typ som du söker; hon kunde gå ihop med vem som helst (eftersom hon bestämde, satte bl.a. två enorma travare på plats en gång - fan vad paffa de blev när lilla Titti på 125 cm kom in i hagen och sa "Här bestämmer jag, ska ni acceptera det eller ska jag behöva slå ner er?"), hon kunde hanteras av precis vem som helst, ridas ut på själv, trafiksäker som ingen annan, blev inte hetsig om hon fick stå några dagar utan var alltid precis lagom framåt och var bara allmänt änglalik.

Men som tidigare sagts, det beror ju på hur de växer upp och hanteras. Titti var dock en sån där häst som var perfekt att hantera redan från början, kanske p.g.a. bra mamma, vad vet jag?

Så mitt tips är en välhanterad welshponny, jag älskar verkligen den rasen!

Ska väl tillägga att vi gav 8 000 kr för Titti inkl. utrustning. Detta var 1986 och hon var då 7 år. Hon var helt frisk och aldrig halt tills hon blev 20 år, då hon tyvärr blev tvärsjuk och vi fick ta beslutet att avliva henne.

Senast ändrad:

Welsh skrev:
Alla mina welshar oavsett storlek kan hanteras av barn. Det beror mer på uppfostran än rasen. En shettis är nog billigare och det finns fler av dem, de flesta shettisar är nog inkörda. Mountain som någon skrev är en trevlig barnponny om den är uppfostrad, vilket gäller alla ponnyer! Lagom stora med lite motor i.Otroligt duktiga att hoppa. Alla Mountains jag har har haft har varit lättlärda och snälla. Barn av alla storlekar har lärt sig rida på dem. Min 3 åring älskar sina storasystrars ston och är överallt på dem.

Visst beror det mer på uppfostran än rasen, och individens temperament, ALLA hästar i mitt stall måste vara barnvänliga oavsett om man är en liten en på 98 cm eller jättestor på 170 cm.
Kanske är en shettis billigare, men om man ska ta föl och betäcka seriöst så vill man ju kunna sälja avkomman också.
"min ponny" kommer inte bli en tävlingshäst,(tror jag, om nu inte det visar sig att sonen blir intresserad, vilket jag hoppas) men visst vill jag att det ska finnas kvalitet, och är den inte inkörd så blir den det här.

OM det visar sig att sonen vill rida mer om vi får en mindre ponny så kanske det är dumt med en shettis, då har han ju växt ur den snart.
Eller?

"mimus funderar"

Nu vill jag slå ett slag för russet:) Iofs kan de vara envisa som synden, men vårt russ är världens bästa barnponny och har som fungerat som en utmärkt läromästare. Dock är väl inte russ en populär ras, men med rätt hantering och någon som hjälper till med utbildningen så kan de bli kanonponnyer!

Vår ponny har gått med STORA hästar, det har fungerat alldeles utmärkt. Temperamentsmässigt är han en klippa, min dotter klarade av honom utmärkt vid igångsättning efter skada.

Som du beskriver eran Titti :love: är väl ungefär vad jag är ute efter, men det gäller att hitta rätt individ.

Verkar som det enda som gäller är att titta på små hästar och kanske inte tänka så mycket på ras, samtidigt är det lite viktigt efter som jag vill kunna ta föl.

Som barn hade jag själv ett russ,så det är vad jag känner till.
Han var också toppen, inte tjurig eller istadig, (förutom vid lastning :angel: ). Tävlade honom i dressyr bland D-ponnys och han hävdade sig då fantastiskt bra.

= Russet är den enda av ovan nämda raser som jag känner till på "nära " håll, och har enbart positiva upplevelser.

Kom gärna och hälsa på våra welshar av olika storlekar så får du lite att tänka på. Alltid bra att titta på flera olika raser/individer, speciellt när det handlar om barn.

Jag älskar welsh mountain. Vi köpte vår mountain när flickan var 4 o ponnyn var3 år. Detta har varit världens underbaraste lilla ponny. Innan flickan växte ur henne tävlade de la hopp lb dressyr. Hon har alltid varit väldigt snäll. Underbar ponny är welsh mountain som dessutom är mycket vackra. :love: :love:

Om jag skulle skaffa ponny till ungarna skulle jag köpa ett russto. Jag vill dels värna om de svenska raserna, dels tycker jag att russet är underbart fint. Dessutom kan de rida längre period än på shettis och sedan är de väldigt mångsidiga. Dessutom passar de bra att korsa med arab. Jag har själv ridit många superfina russaraber som har haft både jättefin gång och bra hoppförmåga, så då kan jag betäcka stoet både med russhingst och min egna arab.
Det är naturligtvis väldigt indiviuellt, men många av de welshponnyer jag träffat på har varit lite heta och passar bättre för små vana ryttare. Men naturligtvis finns det lugna sådana också.

En liten fråga vid sidan om huvudfrågan...

Jag har en 20 år gammal Islandsvalack och en 1-årig Arabhingst. Dom funkar väldigt bra ihop, är bra vänner och jag tycker att valacken uppfostrar lillhingsten bra.

Dock så tycker nog unghingsten att "gamlingen" oftast är gaaanska tråkig, han brukar försöka få igång honom till att busa men Isisen bara surar. Lillen tycker att det är ganska kul när man kan göra gubben sur också ( :devil: ) men jag känner att jag skulle vilja ha en lekkamrat till unghingsten, en jämngammal hingst som han kan busa ordentligt med.

Jag har funderat på en mindre ponny, eftersom det inte känns som att jag skulle vilja ha en till stor häst nu. Jag har verkligen fastnat för Welsh Mountain och det känns som att det skulle passa ganska bra till en Arab då dom kanske är lite mer lika i temperamentet än vad t.ex. Shettis och Arab är...

Några tips och tankar?

vet inte så väldigt mycket om just raserna men det är så här jag upplever dom

shettis- små arbetsmyror, kan lätt bli starka för barn, snälla och lugna, en bra allround ponny som lätt kan användas av hela familjen bara den är inkörd...

russ- envisa rackare men har träffat några riktigt fina också.

Welsh- finns det någon vackrare ponnyras? Tycker verkligen om welshar och de är väldigt populära barnhästar. Upplever att welsharna inte blir lika starka som russ och shettisar kan bli att rida. liknar mer än storhäst än de andra raserna...

tror inte att rasen har någon speceill betydelse då alla individer är olika och alla dessa tre raser lämpar sig ungefär till samma saker... men vore jag du skulle jag köpt en Welsh, bara för att de är så fina :smirk:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 430
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo har dom senaste åren väntat på rätt tillfälle för att skaffa en Rottweiler. Jag har haft en tik av rasen sedan...
Svar
9
· Visningar
1 389
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka