Vilken ponnyras skulle passa mig bäst?

Sv: Vilken ponnyras skulle passa mig bäst?

Jag har tre stycken underbara shettisar, men om du vill ha en ponny som kan gå med de stora hästarna tycker jag att du ska välja en ras som inte är lika lättfödd. Det är näst en till en omöjlighet att hitta en shettis som är så pass ointresserad av mat att den kan gå med stora hästar utan att se ut som en hårig fotboll i jättestorlek...

Jenny

Jamtland skrev:
Jag har tre stycken underbara shettisar, men om du vill ha en ponny som kan gå med de stora hästarna tycker jag att du ska välja en ras som inte är lika lättfödd. Det är näst en till en omöjlighet att hitta en shettis som är så pass ointresserad av mat att den kan gå med stora hästar utan att se ut som en hårig fotboll i jättestorlek...

Jenny

Ja, det är faktiskt viktigt det du säger, framförallt som mina hagar är STORA och jag har lite hästar, jag tar ändå in mina dagtid på högsommaren för att de ska slippa insekter och värme, samtidigt vilar de magarna, å andra sidan är mina vinterhagar redan nu så fulla av gräs att mina hästar bara får ett par kg hösilage vid sena insläppet.
Tack för åsikt

svarar fler samtidigt

Tack för bra och värdefulla åsikter :bow:

Håller med om att Welsh och welshmountain är mkt vackra, men är lite fundersam om de har för mycket energi.

hur liten får en welsh/welshmountin vara för att fortfarande vara rastypisk men även kunna hävda sig på utställning.

Det där med att värna om det svenska russet "bet" lite i mig.

Mina ston är runt 115 cm och de Wm ston jag har sett som varit små har hävdat sig väl på utställning.
Mina welsh sekt B ston har kunnat gå på samma bete som halvbloden och samma sak med de flesta WM ponnisarna bortsett från en av damerna som fick fångvarning förra året. Har ju fri tillgång på ensilage i hagen vintertid och ingen har blivit fet för det. Det är nog väldigt induviduellt hur welsharna är i temperamentet. Mina ston är väldigt sansade och vem som helst kan rida dem. Har haft ett sto som var väldigt het med erfaren ryttare på ryggen men alla småbarn kunde rida henne utan problem. Mitt stora cobsto är jätte pigg vid hoppning, jag kan knappt hålla ångvälten men 7 åringarna har inga problem vid ridning. :p
Mimus, det finns både russuppfödare och shettisuppfödare här i trakterna. Kom till vår ungponnyutställning på Ljusterö den 21 maj så får du kontakt med dem. Fler stuteristudiebesök kan ge mer funderingar för dig ;)

Welsh skrev:
Mimus, det finns både russuppfödare och shettisuppfödare här i trakterna. Kom till vår ungponnyutställning på Ljusterö den 21 maj så får du kontakt med dem. Fler stuteristudiebesök kan ge mer funderingar för dig ;)

DET var en fantastiskt bra ide, dem 21 har jag dessutom inget för mig, (tror jag), tack för tipset :bow:

Funderingar :p jo du, det har satt griller i huvudet på mig, iom att jag har stora problem med att sälja mina hästar så är det viktigt att det känns rätt, från början.

Jag är russfantast, så jag röstar naturligtvis på att du skaffar dig ett russ.
Jag har tolv stycken helt underbara russ hemma som är trevliga, pigga och glada individer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 430
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo har dom senaste åren väntat på rätt tillfälle för att skaffa en Rottweiler. Jag har haft en tik av rasen sedan...
Svar
9
· Visningar
1 389
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka