vilken pad?

H

hattrick

Hej!
Jag köpte en pad (i teddy) från hööks för inte så länge sen men kvaliten på den var inte den bästa så nu ska jag köpa en ny. Vilken av hööks paddar är bäst/rekommenderar ni?:) Har inte råd med fårskinns vojlock och padden ska inte vara från någon annan affär än hööks. Har kollat på padden med silikongel.. vill köpa en som håller. Den i teddy är helt ojämn nu, stoppningen har liksom tryckts ihop på några ställen så att sadeln sitter helt knasigt. Snälla, hjälp mig!:p

Sv: vilken pad?

varför ska du ha en padd under sadeln? en passande sadel behöver ingen padd under.

Om dessutom padden har blivit så tilltryckt som du beskriver det, hur tilltryckta är då hästens muskler?

Jag använder pad för att det är stötdämpande. Jag väger 50 och sadeln passar så tror verkligen inte att hästens muskler är tillplattade, som sagt dålig kvalite på padden. Ingen som vet någon bra?

en teddypadd är inte stötdämpande, bara u vägen. Som sagt ligger sadeln bra behövs ingen padd.

En dålig teddypad blir inte det minsta stötdämpande. De enda den ger är risk för onda muskler. Och när de blir ihoptryckta (vilket alla de blir oavsett sort) så gör det ont för hästen oavsett hur lite du väger. Det är lika obehagligt för hästen som om du skulle behöva sova med ett par pingisbollar i sängen. Det skulle du inte heller med lite tur ta allvarlig skada utav, men du skulle def få rejält obehag. Samma är det för hästen (men har du otur så kan det bli stora problem).

För att det ska bli stötdämpande så behöver du ha en pad i fårskinn eller luft. Har du inte råd att köpa en i fårskinn så tycker jag att du ska leta efter en begagnad (finns mga begagnade ute på annons). De går att hitta till ganska bra priser. Titta på auktionssidor etc. Skulle det ändå bli för dyrt så får du helt enkelt vänta och spara. Summan av den paden du köpte förra gången och den som du funderar på att köpa den här gången skulle ju tex räcka till att köpa en begagnat. Oftast blir det ju dyrare i slutändan när man håller på och köper en massa annat skit än om man hade väntat och sparat ihop till något ordentligt redan från början. Så lägg inte ut några mer pengar på något som ändå bara är bortkastat utan se till att skaffa en i fårskinn.

MEN tänk på att om din sadel är lagom i vanliga fall så blir det för trångt att lägga en pad under (oavsett vilken pad). Det är ju som om du själv skulle sätta på dig ett par raggsockor när du ska gå med finskorna. Blir inte bra... Om du vill ha en pad under så går det bara om du har en sadel som är lite för vid. Har du inte det så får du antingen låta bli att använda pad eller köpa en sadel som är bredare.

en teddypadd är INTE stötdämpande...

Om du absolut vill ha en padd under så satsa på en fårskinnspadd med kanal. De utan kanal fyller upp tunneln på sadeln och hästen kan inte röra sig optimalt.

Det du även måste tänka på att padden tar upp ganska mycket plats under sadeln, passar sadeln bra idag så kommer du inte kunna ha en padd under. då behöver du börja med att byta ut sadeln.

Sen funderar jag även över hur sadeln kan ligga så "knasigt" som du skriver när du bara har en tunn teddypadd under. Det låter snarare som att sadeln ligger galet redan från början. En teddypadd är ju inte speciellt tjock så den ska inte störa speciellt mycket under.

Ok, tack för hjälpen!
Just den här teddy padden är tjock eller den var det när jag köpte den. Så den har ju inte tryckts ihop jättemkt. Så nu är den ju jättetjock på vissa ställen och tunn på andra, därför blir ju trycket från sadeln ojämnt och den börjar sitta konstigt. Märkte det igår, trodde den skulle hålla längre.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 293
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 689
Senast: Honey07
·
Kropp & Själ Jag stukade/skadade min vänstertumme i somras. Den mycket korta varianten av historien är att min häst tyckte det var lite FÖR kul att...
Svar
3
· Visningar
623
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama