Vilken Pad?

mimosan

Trådstartare
Hej!

Jag är alldeles ny inom westernridning och har precis köpt en begagnad sadel. Med sadeln fick jag en pad, men eftersom den ser rätt sunkig och sliten ut vill jag köpa en ny.

Vilken sort ska jag satsa på? Vad är bäst? Det enda jag vet är att den ska vara enfärgad, helst svart.

:)

Sv: Vilken Pad?

Det bästa du kan ha under din sadel är en riktigt bra ullpad. Den ventilerar bort fukt från hästen och har de bästa vikt- och tryckfördelande egenskaperna. Dessutom behöver du inte dra gjorden/gjordarna så hårt eftersom ullpaden ligger väldigt stadigt. De bästa på marknaden är 5 Star Equine Contoured Wool Pads. Jag har en ny svart 7/8" tjocklek att sälja om du är intresserad, PM:a mig i så fall så får du mer info.:) Själv använder jag en 1" pad och har ingen användning för den som är 7/8".

Precis som SAVVY skriver är köp en riktigt ullpadd den är guld värd, se till att det är riktig ullpadd och inte filtpadd bara

Jag är också ute efter en pad till min Westernsadel, är helt ny inom detta! Jag läste på flera trådar om hästar som fått skav av ullpaddar, ska det vara så eller är det något som är fel då? Vet att min häst är lite skavkänslig så jag överväger om jag ska köpa i något annat material, vad ska man satsa på då? Är såna där billiga padar från tex B*rjes bara skit?

Min dam är också enormt skavkänslig men har inte fått några som helst problem av min mkt prisvärda Diamond wool pad som känns som den dämpar bra men är rätt mjuk och böjlig. Därimot verkar det spela stor roll vilken filt eller liner jag har (viker gärna in padden i filten eftersom jag tycker filtarna är lättare att tvätta och padden är en ren ullpad) så tar gärna emot tips på mjuka, enfärgade filtar för känsliga djur.;) Skulle helst ha en som har en undersida i fårskinn men tror jag måste ha padden underst om jag vill ha det.

Min dam är också enormt skavkänslig men har inte fått några som helst problem av min mkt prisvärda Diamond wool pad som känns som den dämpar bra men är rätt mjuk och böjlig. Därimot verkar det spela stor roll vilken filt eller liner jag har (viker gärna in padden i filten eftersom jag tycker filtarna är lättare att tvätta och padden är en ren ullpad) så tar gärna emot tips på mjuka, enfärgade filtar för känsliga djur.;) Skulle helst ha en som har en undersida i fårskinn men tror jag måste ha padden underst om jag vill ha det.

Och jag avskyr ullpadar. Tycker de är svårskötta, hästen blir otroligt svettig och paden blir äcklig. För att inte tala om när ponnyskrälle tappar vinterpälsen.. Huuga päls överallt och går inte få bort! Samma sak med filtpadar..
En ullpad inklädd i något annat tyg går an, om tyget går att ta av och tvätta separat. Eller en padsaver av något slag under. Men nja, jag är inget fan.

Har en formiga jag är väldigt förtjust i. Lättskött, stötdämande och tryckutjämnande. Hade väl egentligen velat ha en tjockare pad, men tycker det funkar fint med formigan och en tjock filt (har en gammal arméfilt som jag brukar ha ihopvikt under sadeln, funkar kalas).

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
784
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama