vilken ordning ska man lära in?

L

lilla e

Funderr vilken ordning man ska lära in olika saker vid inridning.
hur tidigt ska man börja med sidförande hjälper. hur noga ska man vara med formen i början? Ska man bygga muskler och kondition förre lyhördhet eller tar men det parrallellt? Är det viktigare att de gör exakt som man säger från början eller tar man finliret senare.

vilken ordning lär ni in saker vid inridning?

Sv: vilken ordning ska man lära in?

Den eviga ettan för mig är framåtbjudning.

Min treåring riden sparsamt i två perioder i år förstår sidförande o flyttar sig undan skänkeln om man renodlar hjälperna. Funkar när han är lugn o lyhörd men blir lite kaos oftast när han är lite pigg. Sidförande kommer av att man alltid vänder för ytterhjälperna. I början kanske hästen bara förstår ledande tygeltag men efter hand så blir den mindre och mindre beroende av att "visas vägen" och följer mer och mer ryttarens sits o ytterhjälper - den lär sig inte gå emot ytterskänkeln utan vända för den vilket automatiskt ger att den går undan för densamma.

Formen ska man alltid vara noga med, men framåtbjdningen är viktigast. Men man rider ju aldrig ett helt pass med dålig form för att få bjudning utan de gånger man förstärker de framåtdrivande hjälperna så gör det inget om hästen tappar "formen" (som i mjuk kontakt med tygeln o sammankopplad kropp), bara den bjuder fram. För äkta form med en viss grad bärighet får man ändå inte utan ärlig bjudning = bjudningen är viktigast. Dessutom föredrar jag att första gångerna trava på slaka tyglar bara för att hästen ska hitta ett framåtgripande tempo utan att springa iväg.

Muskler byggs mer under ryttare, kondition mer avsuttet på unga hästar. Tycker jag alltså. Min treåring går aldrig så han blir trött pga långa sträckor eller höga tempon utan han blir trött i huvudet o kroppen av att arbeta rätt - dvs bygger mest muskler. Men visst kommer lite kondis in med på köpet. Konditionen byggs långsamt upp främst i skritt o trav på varierande underlag och i backar för att samtidigt sträcka hästen långsamt. Avsuttet som promenad, tömkörning, joggingrunda, vid cykeln eller som handhäst.

Lyhördhet finns alltid. Hästen är lyhörd på marken och den är det på ryggen. Allt annat är en säkerhetsrisk och rent slarv hanteringsmässig. Sedan fasar man ju inte hjälper o "ridsätt" allt eftersom så att hästen lär sig vart efter den blir mer riden. Lyhördhet för en nuinsuttet treåring o en som ridits ett halvår innebär ju inte riktigt samma sak praktiskt sett.

Det är mycket viktigt att de TÄNKER exakt som man ber dem ända från början, förutsatt att man bett dem om saker de förstår. Ex så behöver hästen itne göra perfekta volter första gången den styrs utan det viktiga är att den förstår vad som menas dvs de vändande hjälperna. Volterna blir runda när häst o ryttare blir mer samspelta. Dock får den ju inte springa rakt fram, då har ju meningen med övningen helt försvunnit.

Jag är absolut ingen expert, men för mig är det viktigaste att de går fram på bettet, att de inte "knäpper av" och går bakom handen. Och efter det lyhördhet för vad du vill, gå fram, stanna, följa sidvärts, att inte förstöra deras vilja att samarbeta och försöka lista ut vad du vill.
Jag rider väldigt mycket ute i terräng och miljö, längs vägar, i skog, på åker, för att få dem att lyfta fötterna, vänja sig vid trafik/folk, och bli långa och låga, jobba med överlinjen och bära mig avslappnat. Jag växlar tygellängden så de går fram på bettet oavsett längd. Sedan börjar jag med böjning, runt föremål i terrängen/åttor, serpentiner, absolut inget krav på exakt rundning i början - mer att de ska förstå vad jag menar, och hela tiden vara runda i halsen och ryggen (alltså jobba med överlinjen). Jag vänder för vikt och skänkel, och lägger in sidvärtsrörelser där det passar, exempelvis på stigar, och bara ett par steg.
Jag går nog långsamt fram om du jämför, jobbar väldigt mkt i skritt, men jag tycker det är viktigt att hästen är avslappnad och byggs upp genom naturlig styrketräning.
Sedan är det skönt för mig att komma ut i skogen med, och en nöjd matte är en bra matte;)

Lydighet och framåtbjudning är nr 1. Jag vill att de ska våga försöka prova vad jag kan tänkas mena med nya hjälper. Med bjudningen kommer också exaktheten t.ex. vid svängar osv.

Sidförande tar jag när start, stopp, sväng framdel och galopp funkar. Formen kommer också när bjudningen finns där och hästen är så pass lydig att den följer avslappnat och i balans.

Fundera på vad som är viktigt för DIG. Vad prioriterar du?

Jag prioriterar start och stopp. Svänga höger och vänster. Detta gör jag i grimma och ganska långa tyglar alt två grimskaft. I paddock. Tar ungefär två pass.
Jag lägger in sidförande ganska tidigt, efter några veckor börjar jag flytta bakdelar och bogar ngt steg åt sidan, i början från stillastående. Med mjuka hjälper. Har oftast någon med mig på backen ifall det blir problem.
Framåtbjudning har aldrig varit ngt problem för mig, då det har jag inte ens funderat över. Ut i skogen så fort start och stopp funkar bra, ca 10 sittningar på ryggen har jag behövt. I början dock med människa på backen eller att jag suttit som handshäst till äldre trygg häst.
Jag vill INTE ha för mkt muskler och kondis innan ngt annat utan allt kommer sakta men säkert i samtidigt. Kondisen och musklerna kommer ju när man vågar ge sig ut på allt längre turer och in i skogen, slalom mellan träd lär hästen dessutom att forma sig och därmed söka rätt och så har man den delen gratis också.
Eller så har jag helt enkelt BARA råkat ut för okomplicerade hästar...
Jag jobbar korta pass, kanske 5 - 15 min i början, undviker skritt på kort tygel mer än korta sekvenser. Travar korta sträckor, utvidgar i takt med balans och koordination/kondition.

När tycker ni att man kan börja med olika övningar?
T.ex när ska man börja hoppa, löshoppa, rida hästen på tygel, rida barbacka, rida på mindre volter, galoppera på böjt spår, skänkelvikningar, galoppombyten mm?

När tycker ni att man kan börja med olika övningar?
T.ex när ska man börja hoppa, löshoppa, rida hästen på tygel, rida barbacka, rida på mindre volter, galoppera på böjt spår, skänkelvikningar, galoppombyten mm?

Löshoppa: Hösten de är två är lagom för då hinner man med två perioder av reglbunden träning med vila mellan som förberedelse för treårstestet på våren då de är tre.

Hoppa: Så fort start, stopp o styrning funkar även i galoppen o hästen är någorlunda balanserad. Jag hoppade ngra språg i sommar, en gång på bana o en gång på terränghinder.

Rida på tygel: Dåligt formulering. Hästen ska alltid erbjudas att böra sig i en bra form och kommer även att gå i en bra form väldigt fort om ryttaren sitter rätt, har en bra hand och är konsekvent i sin inlärning av de grundläggande hjälperna.

Rida barbacka: Jag rider in barbacka. Tycker det är klart bäst. Man får lite mer närhet o inte så mkt nytt, lätt att glida på o glida av o man tvingar sig själv att ha hästen såpass lyhörd och hanterad att den lyssnar o tar det lugnt när man ber den -> en grundförutsättning för att det ska bli bra och inga rodeoturer med en nervig häst.

Rida på mindre volter: När hästen bär sig bra i en stadig form och vilar på steget ser jag inga problem med att minska volten/vändningarna MEN inga fem varv på 10-metersvolt. Kanske en kvarts volt där man ber hästen trampa under sig lite extra o sedan rida rakt ut o låta den länga sig igen. Men tappar den form, tempo eller böjning så har man minskat för mkt och då ska man inte krångla o bli hård utan direkt öka volten o läga kraven på en lägre nivå som hästen orkar o klarar av.

Galoppera på böjt spår: Enklast är att börja i skogen, där svänger ju vägen oftast. På bana/fält så är det ju klart enklast om hästen är lite följsam i traven först så de förstår vändande ytterhjälper. Mycket svårt för hästen att galoppera om man hänger i innertygeln.

Skänkelvíkningar: Regelrätt skänkelvikning ligger väl en bit fram men flytta för skänkel kan man börja med så fort hästen börjar förstå, man får leka fram det lite. Det viktigaste är att den bjuder fram! Det kommer när hästen vänds för ytterhjälper, då har den automatiskt fattat att den ska gå undan för de hjälperna. Bara att testa lite ngn gång man känner att hästen är på allerten.

Galoppombyten: Jag har startat en tråd om det och det var vääääldigt varierande svar :D

Det viktigaste är att det INTE är "olika övningar" för dig som ryttare, det ska komma naturligt. Allt bygger på vart annat liksom :)

Jag tar det i den takt hästen utveckals. Väntar inte hur länge som helst, men de ska ha förutsättningar att klara det jag begär.

Löshoppa: Innan den är inriden, men bara smått för att de ska tycka att det är roligt och de ska få en chans att känna in sig lite på avsånd.

Hoppa uppsuttet: När den är ridbar i alla gångarter ute och i paddock, har illräckligt med balans och koordination, Min som jag red in som femåring fick börja skutta smått efter två-tre månader. Han bror som reds in som sjuåring var klar redan efter ca 5 veckor. Smått och inte så ofta till en början.

Rida på tygel ser jag inte som en enskild övning, det är inget jag tränar dem på. Behövs inte. Om hästen är nöjd med ryttarens balans, sin utrustning och man rider med lite plan och mjuk hand så kommer det sig naturligt, inom ett par veckor har jag haft hästar som börjat jobba åt rätt håll. Sedan bjuder den till mer och mer ju starkare den blir.

Rida barbacka: Inget jag tränar. Rider in med sadel, men nångång får man för sig att rida barbacka och klättrar upp, spelar mindre roll om det är första veckan eller första året...

Rida på mindre volter: Vad räknas som mindre? Rid inte mindre bolter eller bågar än att hästen kan balansera och lyckas med uppgiften.

Galopp på böjt spår: Jag galopperar mina på böjt spår innan jag tar dem på rakt spår. De lär sig fatta galopp o longerlinan, att sedan galoppera uppsuttet på samma volt, samma plats blir naturligare för dem och det undersättar för dem med höger o vänster galopp.

Skänkelvikningar, öppnor, slutor framdelsvändningar, bakdelsvändningar och ryggning introduceras efter någon månad. Inte som hela rörelser eller mer än några steg, men jag lär hästen sidförande skänkel och det är ju grunden för de flesta övningar man gör.

Galoppombyten när hästen är redo, en det blir det nästan aldrig, andra har jättelätt för det!

Tack för era svar!
Angående att rida barbacka har jag också ridit mina hästar de första gångerna barbacka men då bara i skritt. Jag tänkte på om det kunde vara farligt att trava, galoppera och hoppa barbacka om inte hästen har så välutvecklad muskulatur. På vissa hästar, även äldre känns det ju som om man sitter direkt på ryggraden och när det inte finns något som kan jämna ut trycket tänkte jag att det kanske kunde vara skadligt för dem?

Så lite som man ska sitta på en så grön häst kan det inte göra mkt skada. Jag vill kunna trava lugnt på lös tygel o svänga lite hjälplig bettlöst innan jag sadlar i tränsar o börjar rida "riktigt". Eller ja, de är givetvis tränade en del i träns o har haft sadel innan. Men mer än så rider jag inte barbacka i början, jag vill kunna stå upp o lämna ryggen fri.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 809
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 443
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar