Sv: vilken ordning ska man lära in?
När tycker ni att man kan börja med olika övningar?
T.ex när ska man börja hoppa, löshoppa, rida hästen på tygel, rida barbacka, rida på mindre volter, galoppera på böjt spår, skänkelvikningar, galoppombyten mm?
Löshoppa: Hösten de är två är lagom för då hinner man med två perioder av reglbunden träning med vila mellan som förberedelse för treårstestet på våren då de är tre.
Hoppa: Så fort start, stopp o styrning funkar även i galoppen o hästen är någorlunda balanserad. Jag hoppade ngra språg i sommar, en gång på bana o en gång på terränghinder.
Rida på tygel: Dåligt formulering. Hästen ska alltid erbjudas att böra sig i en bra form och kommer även att gå i en bra form väldigt fort om ryttaren sitter rätt, har en bra hand och är konsekvent i sin inlärning av de grundläggande hjälperna.
Rida barbacka: Jag rider in barbacka. Tycker det är klart bäst. Man får lite mer närhet o inte så mkt nytt, lätt att glida på o glida av o man tvingar sig själv att ha hästen såpass lyhörd och hanterad att den lyssnar o tar det lugnt när man ber den -> en grundförutsättning för att det ska bli bra och inga rodeoturer med en nervig häst.
Rida på mindre volter: När hästen bär sig bra i en stadig form och vilar på steget ser jag inga problem med att minska volten/vändningarna MEN inga fem varv på 10-metersvolt. Kanske en kvarts volt där man ber hästen trampa under sig lite extra o sedan rida rakt ut o låta den länga sig igen. Men tappar den form, tempo eller böjning så har man minskat för mkt och då ska man inte krångla o bli hård utan direkt öka volten o läga kraven på en lägre nivå som hästen orkar o klarar av.
Galoppera på böjt spår: Enklast är att börja i skogen, där svänger ju vägen oftast. På bana/fält så är det ju klart enklast om hästen är lite följsam i traven först så de förstår vändande ytterhjälper. Mycket svårt för hästen att galoppera om man hänger i innertygeln.
Skänkelvíkningar: Regelrätt skänkelvikning ligger väl en bit fram men flytta för skänkel kan man börja med så fort hästen börjar förstå, man får leka fram det lite. Det viktigaste är att den bjuder fram! Det kommer när hästen vänds för ytterhjälper, då har den automatiskt fattat att den ska gå undan för de hjälperna. Bara att testa lite ngn gång man känner att hästen är på allerten.
Galoppombyten: Jag har startat en tråd om det och det var vääääldigt varierande svar
Det viktigaste är att det INTE är "olika övningar" för dig som ryttare, det ska komma naturligt. Allt bygger på vart annat liksom