Vilken olja?

B

_breeze_

Min häst går mycket och tävlas regelbundet så hon gör av med mycket "fett" om man nu kan säga så :p ... men jag ska börja ge henne olja tänkte jag. Men vilken olja är bäst om man vill få lite mera hull ?? Rapsolja?

Sv: Vilken olja?

ingen aning :confused: det är inte jag som har hand om fodret egentligen... men jag kan ju ta reda på det om det är nödvändig fakta. Men vilken olja använder man till hästar i regel?

är de inte matolja de flesta ger??

eller är jag helt ute och cyklar, för har själv gett de ett tag..

/M

Jag ger min häst rapsolja, den är billigast och vanligast av de oljer som jag kan tänka mig att använda (dvs solrosolja, majsolja och rapsolja) men kan även tänka mig att matlagningsolja går bra oxå. Sojaoljan som kraft har har jag aldrig provat men kan tänka mig att den är lite dyrare.

Jag ger min pålle linfröolja i perioder, men det är knappast för att han ska hålla hullet, det gör han så bra ändå ;) , men han blev jättefin i pälsen, hjälpte till när han hade svårt att fälla (fick b-vit också) samt att magen mådde bra!

matolja är väl typ en blandning av flera oljor om jag inte misstar mig helt...

Matolja används till matlagning. Kan vara olika sorter. Både raps och majsolja fungerar bra. Undvik olivolja. Det är inte bra för hästar.

SLU:S rekommendation är majsolja eller sojaolja för de har minst avvikande smak från vanligt foder om man har en känslig häst. Men de säger också att alla "vanliga" oljor fungerar lika bra näringsmässigt. Men de ska helst hålla livsmedelskvalitet.
Krafft har en foderolja som man kan köpa i förpackningar från 1 liter upp till bag in box storlek. Den har foderanvisningar på paketen, som kan vara bra i början om man inte fodrat med det innan och det är ren sojaolja.

Jag använde fodertran till min häst förr. vet dock inte vad för olja det är.. vete elelr något sådant kanske.. det var jättebra att ha på hovarna oxå =)

_breeze_ skrev:
ingen aning :confused: det är inte jag som har hand om fodret egentligen... men jag kan ju ta reda på det om det är nödvändig fakta. Men vilken olja använder man till hästar i regel?

Anledningen till att jag frågar är att många gör fel i att bara proppa i hästen ENERGI när den behöver lägga på hull. Ofta är felet att det är fel balans (kvot) mellan energi och protein i foderstaten - dvs att du kanske ger alldeles för mycket energi (MJ) i förhållande till protein.
Det blir lite fel!

Men utan analys på grovfoder vet man alltså inte hur det ser ut i din foderstat. Vad får hon i övrigt? Jag kan försöka räkna på hur det ser ut... utgår från ett medelmåttigt hö då.

xDollyx skrev:
Jag använde fodertran till min häst förr. vet dock inte vad för olja det är.. vete elelr något sådant kanske.. det var jättebra att ha på hovarna oxå =)

Tycker inte om att ge hästar något de inte är konstrurade att smälta, fodertran är utvunnet ur fisklever. Hästar är ju vegetarianer.

fodertran blev jag rekomenderad av veterinär när min gamla pålle var sjuk. immunförsvaret var dåligt och det var alla nyttiga vitaminer och oljan mm som vi skulle komma åt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har å andra sidan blivit rekommenderad helt huvudlösa saker av diverse veterinärer, så ingenting förvånar mig. Vad jag vill ha sagt med det är att jag inte per automatik tar till mig vad NÅGON säger utan att själv fundera lite först.

Har haft häst som tidigare åt fodertran, han var jättefin i pälsen. Men det luktade ju slakt i hans box, eftersom han envisades med att kleta ut fodertranfodret på väggarna då han tyckte det var äckligt.

Men som sagt; själv fodrar jag inte med det av nämnda anledning. Är övertygad om att det finns bättre sätt att tillföra vitaminer etc.

min gillade det inte heller så jag "sket" i det och gav annat istället

köper nog rapsolja imon. det verkar vara helt ok enligt era kommentarer!:)

I en artikel i Ridsport för ett par år sedan stod det att majsolja är det som hästarna kunde ta åt sig bäst. Sen kom raps-och matolja därefter. Dock rekommenderad de inte rapsolja eftersom det tydligen har en besk smak som inte alla hästar gillar.

Min gamla häst ville inte äta rapsolja när hon var dräktig men annars gick det bra. Jag tcker att det brukar vara lättare att hitta rapsola på stor dunk dessutom.

Euroshopper rapsolja duger jättebra, hästarna älskar det och är alltid så blanka och fina i pälsarna, blandar ner olja, vatten och betfor ihop.

Jag ger majsolja till mina hästar. I kraffts abc bok står att rapsolja kan ha en negativ inverkan på hormonsystemet. Nu vet jag att detta är omtalat och numera ska det inte va så. Men jag vågar inte ta några risker.:smirk:

De flesta sk: "specialoljorna" som du kan köpa dyrt i hästkiosken som fodertillskott är vanlig majsolja.

Och vi går så gärna på det!

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 523
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
513
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka