Vilken olja bör man utfodra med?

O

OliviaM

Kort & gott, vilken är den absolut bästa oljan att utfodra
sin häst med? & hur mycket bör man ger per dag?

Motivera gärna varför linfrö är bättre än raps (t.ex)

Sv: Vilken olja bör man utfodra med?

Hej max givan för olja säger man att den är 1 dl/ 100 kg häst och utforingstillfälle och maximalt det dubbla. Linför i sig innehåller mycket fett och proteiner. Det har varit en stor diskusion om raps för att den innehåller två skadliga ämnen: glykosinolater oc erukasyra, men man använder idag s.k dubbellånga sorter som har midre värden av glycsinolater och erukasyra och ämenna försvinner till största del vi utvinningen till olja så rapsolja går fint att fodra med, och den är något billigare.

Jag föredrar linfröolja för jag tycker det gör mer för pälsen. Men eftersom den är dyrare, blir det oftast raps- eller majsolja när jag lägger till olja bara för energins skull.

Det beror ju helt på i vilket syfte du vill ge olja. Själv ger jag linfröolja dels för att hålla hästarnas magar i trim och dels för att pälsen blir fin av det. Har inte hört att någon annan olja skulle ge samma effekt, därav mitt val.

Brukar ge majsolja när jag ger, märker stor skillnad på pälsen i de perioderna som de får olja så något gör den iaf. Jag har valt majsolja då jag fodrade med krossad majs i Tyskland och var nöjd med det och alltså har goda erfarenheter av fodermedlet i sig också. Ca 1,5 dl/häst och dygn brukar mina få.

Finns det några som helst belägg för att linfröolja skulle ha någon speciell påverkan på magen? Att linfrö har det är ju säkerställt, men oljan?

Enligt min egen erfarenhet funkar oljan alldeles ypperligt för min hästs mag- och tarmfunktion, sedan om det finns några veteskapliga studier kring detta vet jag inte, jag själv fick tipset av andra som också upplevt en skillnad med linfröoljan :) Funkar det för min häst är jag nöjd, helt enkelt.

Jag har gett rybsolja som energitillskott och som smörjning när det har varit nödvändigt. Rybsoljan kan odlas lite mer norrut och flera bönder gör egen olja och säljer.
Den är också fin att använda i köket!

Har gett linfröolja till en häst, men där blev det tvärtom, trög i magen.

Min får ca 60-70 ml linfröolja om dagen.
För min del är det för den fina effekt det ger på pälsen.
Har fått massor av beröm för att hon är så blank och fin.

Linfröolja innehåller mer Omega 3 än Omega 6. Det är just kvoten mellan dessa fettsyror som är intressant. Såvitt jag känner till innehåller alla andra oljor mer Omega 6 än Omega 3. Detta är anledningen till att man ska fodra med linfröolja.

Saxat från nätet:
En kost med mycket kolhydrater gör att hormonet insulin dominerar, och insulin tillsammans med Omega 6 (AA) förstärker produktionen på bekostnad av produktionen av de viktiga omega-3-fettsyror.
För att kunna tillgodogöra sig de gynnsamma effekterna från omega-3-fettsyrorna, för t ex kärl och hjärta ska man alltså undvika en kost med mycket kolhydrater och dessutom avstå från vegetabiliska fröoljor och andra produkter som innehåller stora mängder Omega 6 (linolensyra ).

Linfröolja:
4 ggr mer Omega 3 än Omega 6 :laugh:

Sojaolja:
7 ggr mer Omega 6 än Omega 3 :(

Rapsolja:
2 ggr mer Omega 6 än Omega 3 :(

Solrosolja:
199 ggr (!!) mer Omega 6 än Omega 3 :(

Hur mycket man ska ge varierar väl från häst till häst, hur stor den är osv, men 1-3 dl/dag är förslag på giva.

Samma erfarenhet. Min häst var alltid mer eller mindre lös i magen - tung våt bajs. Efter att jag börjat ge olja är hon perfekt i magen. Kan naturligtvis inte svära på att det beror på oljan, men har inte gjort några andra förändingar i foderstaten. Men det vore intressant att veta hur oljan påverkar mag/tarm - om den nu gör det...

Tack för alla svaren & förlåt för min sena respons.

Tanken är att oljan ska "fetta" till ponnyn, blivit lite matt i pälsen
& har fått mjäll i man/svans. Utfodrar med linfrökaka för magens
skull. Så enbart oljans fettiga egenskaper är jag ute efter.

Jag ger linfröolja för den fin-fina fettsyrasammansättningen (som Rimfaxe skriver om ovan). Läste om en studie på häst (var??) där man visat att just Omega 3 är positivt för en rad olika funktioner i kroppen.

Senast ändrad:

En fråga någon som kanske kan hjälpa mig.
Jo min sambo va iväg å handlade så jag bad han köpe med en stor flaska rapsolja.
Å så kommer han hem med FRITYROLJA :mad:
Så nu min stora fråga e kan man använda d ???
Det är 85% raps å 15% palmolja...
Eller så får ja handla en ny raps å börja fritera ut av bara tusan:D
Inte för d e svårt att handla ny men jag tänkte mest om d gick att använda när man ändå fick hem d...
I bland blir man sååååå trött på att skicka iväg sambon å handla :crazy:

med tanke på vad palmolja gör i tarmen så hade jag nog smörjt gångjärn med det eller nåt...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka