Vilken muskel är det här?

Sv: Vilken muskel är det här?

Alltså jag fattar inte riktigt här, vad är ditt problem med detta? Här har du mängder av bilder på hästens muskler, hoppas någon kan vara till hjälp att identifiera den du söker.

http://www.google.se/search?q=h%C3%A4st+muskler&hl=sv&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=-dvTTaiOAseD-wby7Z3PCg&ved=0CCgQsAQ&biw=1260&bih=864

Enligt denna bild skulle det vara tex nr 20 dvs den som "böjer lårleden samt sträcker knäleden"

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://user.tninet.se/~xvj408j/muskel1.jpg&imgrefurl=http://user.tninet.se/~xvj408j/musklers.html&usg=__iHNyC5D95Ipkrx5-czAk4r4u-Dc=&h=551&w=705&sz=230&hl=sv&start=1&zoom=1&itbs=1&tbnid=btlhckJkXzgT9M:&tbnh=109&tbnw=140&prev=/search%3Fq%3Dh%25C3%25A4st%2Bmuskler%26hl%3Dsv%26sa%3DX%26biw%3D1260%26bih%3D864%26tbm%3Disch%26prmd%3Divns&ei=_NvTTYG5Ocie-QaGw4WsCg

En muskel som känns som en "korv" är en spänd muskel och massage kan få den att mjukna.

Senast ändrad av en moderator:

Men det var just det, det Alexandra ritat innebär en infästning bakom under höftbensknölen. Med Tensor fascia latae innebär det att infästning sker precis strax framför höftbensknölen under och det ser inte ut att vara så långt fram.

Nu har jag tagit fram min dissektionsbok och m. tensor fasciae latae är placerat precis som du säger och fäster till fascia latae (fascia = fibröst band som ligger ovanpå muskler).

Jag menar att det borde vara m. rectus femoris som fäster precis framför höftskålen och slutar i ligamenten omkring patella. Är en av de fyra muskler som tillsammans utgör m. quadriceps femoris - de andra är m. vastus lateralis, m. vastus intermedius och m. vastus medialis.

Där finns inga muskler som fäster bakom höftskålen (som du menar) och sen kan gå så ytligt så att man kan se/palpera dem - även om det är ett patologiskt tillstånd. Om du provar att kolla på ett skelett så ser du att det hade varit lite konstigt om en muskel gick från höftskålens baksida och fram till knäskålen - då kan den ju varken flexa eller extensera, om du förstår vad jag menar.

Ingenting behöver se helt lika ut på två olika individer därav min tanke gällande lymfkörtel.

Hade för många år sedan en plötslig "svullnad" på nån av ponnysarna minns ej vilket, och trodde att det var något vaj med muskeln och skickade efter ET och pratade med vet ganska omgående och fick då veta att i det fallet var det inte alls muskeln det handlade om utan det var en kraftigt svullen lymfkörtel.

Den var inte lika lång och satt som utgång inte exakt på samma ställe med i närliggande område.

Jo det gör det oftast.. Lymfkörtlar ligger på bestämda ställen precis som muskler sitter på bestämda ställen. Den enda lymfkörteln på låret heter Lymphonodus coxalis och är placerad under tuber coxae (den del av höftbenet som sticker ut på sidan) och innanför m. tensor fasciae latae. Så den ligger inte helt var TS beskriver och tejpar. Oftast så saknas den dessutom hos häst.
Men visst, det är ju fortfarande samme region, men så stor blir inte en lymfkörtel menar jag.

Senast ändrad:

Hmm ok nu fortsätter jag spamma tråden.. Hann inte ändra mitt förra inlägg i tid.. men så här ska det stå (nu efter en ännu grundigare undersökning):

När jag jämför i boken med var tejbitarna sitter, så utgår de från tuber coxae och ner mot acetabulum (höftskålen) och faktiskt inte patella. Jag menar därför att det borde vara m. iliacus lateralis som fäster under tuber coxae och slutar på femur (lårbenet) precis nedanför höftskålen. Dock kan detta fästet inte palperas och jag tror att den nedre delen af tejbiten utgörs af m. sartorius, som går från tuber coxae hela vägen ner till tibia, första delen under m. iliacus lateralis och därefter ned under/vid sidan av patella. Hmmm, svårt att förklara...

kl

illiacus?

Har till uppgift att böja höftleden samt rotera låret inåt,

Besvär kan ge felaktiga och begränsade bakbensrörelser

kl

illiacus?

Har till uppgift att böja höftleden samt rotera låret inåt,

Besvär kan ge felaktiga och begränsade bakbensrörelser

Ifrågasätter du för att du inte tror på det eller bara för att fråga ;) Det är den muskel jag menar kunde vara den rätta, och den sen övergår i sartorius när TS palperar.. Annars har jag ingen riktig aning.

Svarar flera

Japp exakt samma muskel som på min syns ännu tydligare nu när du tejpat om. För övrigt så är just fällningen för narkos det tillfälle jag starkast misstänker att min fått det i, dock tyvärr inte nyligen men inte blivit ordentligt riden förrän nu och först nu jag anar snedheten (naturligtvis kan det skett i hagen också men narkosen har en stark misstanke för dumt nog har jag bortsett från en sak som visat sig ända sedan dess som borde gett mig misstankar). Bakifrån ser den ut precis som din med samma lilla osymetri som man ser på din bild vilket blivit tydligt först nu när hon musklat sig så time för som knackeliknack på den.

Mitt arabsto blev sned just av narkos, tog oss ett par narkoser att begripa det dock, så som sagt omöjligt känns det inte alls att han blivit sned. Nu hade arabstoet slagit sig rejält sned som liten, så vi tror ju att hon då övertänjde något ligament, dvs hade mycket lättare än en vanlig häst bli sned så inte riktigt likadant ändå.

Men hon genomgick ju flera narkoser (fick operera ett öga flera gånger), och inför den tredje när vi börjat misstänka att det var så hon blev sned under narkos (hon fick grymma ledproblem såfort hon blev sned) så stod faktiskt equiatrikern som är knuten till kliniken bokstavligt talat redo såfort hon vaknade. Hon var kollad direkt innan narkosen och rak, och kollades när hon var fullt vaken igen och jajamensan - sned.

Så tänker inte ta något gift på att Lillen inte är sned även om han inte var det för 2 v sen, just för han nyss genomgått full narkos. Men han får/måste vänta några veckor innan jag kan ta reda på det och om han nu är sned. Dock borde väl en snedhet snarare ge problemet du beskriver, dvs att den muskeln känns mer/spänns mer på ena sidan. Inte så jämnt på båda som L.

Ettie skrev:
Alltså jag fattar inte riktigt här, vad är ditt problem med detta?
...
En muskel som känns som en "korv" är en spänd muskel och massage kan få den att mjukna

Å inget problem så, bara obotlig nyfikenhet helt enkelt =)

Ang 'korvdelen' så om jag känner på muskeln på min överarm, så kan jag minsann palpera den som en korv med. Utan att den är hård eller spänd, däremot är den lite engagerad. Alltså sträcker jag ut armen rakt framför mig med handflatan upp kan jag greppa om 'muskelkorven' inne i armen om jag känner mitt emellan axel och armbåge, och 'mitt uppe' Samma om jag sträcker armen framför mig, böjer min armbåge 90 grader åt vä (högerarm) med handflatan neråt, utan att spänna armen kan jag känna samma muskelkorv på insidan. Om jag håller i den, och spänner armen som en kroppsbyggare så blir den ju dock både större och hårdare.

Och illa vore det ju annars, det skulle ju vara svårt att röra armarna annars om jag inte hade muskler =)

Så jag tror min korvliknelse gav fel associationer - den var inte för att beskriva känslan av 'en hård korv', utan mer storleken, att det går att känna ungefär 2 cm brett

Haha ok, jag också anatomiprov på häst på tors, där ser man :D

*KL*

Tänkte jag skulle uppdatera efter som det så snällt försökte kluras och listas ut och hjälpas =)

Equus hade rätt, muskeln jag menade var/är m. iliacus lateralis =)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10