vilken morris motsvarar globus 38?

Nea_

Trådstartare
Hej. Enligt utprovare ska globus click 38 funka på min häst, likaså morris and nolan men vilken vidd hos morris motsvarar globus 38. Är det 34 el 36? Vilken är kortast i 17"?
 
Hej. Enligt utprovare ska globus click 38 funka på min häst, likaså morris and nolan men vilken vidd hos morris motsvarar globus 38. Är det
34 el 36? Vilken är kortast i 17"?


Det skiljer på de nyare och de äldre sadlarna. De äldre var Globus 38 cirka 115+grader. De nyare är betydligt smalare, kanske 105 grader i 38.

M&N har lite olika modeller med olika bommar, vissa passar smalare och andra bredare typer av hästar. Likaså där, äldre sadlarna var betydligt bredare än de nyare är. Jag hade letat efter det vidaste som går att hitta och provat det.
 
Det skiljer på de nyare och de äldre sadlarna. De äldre var Globus 38 cirka 115+grader. De nyare är betydligt smalare, kanske 105 grader i 38.

M&N har lite olika modeller med olika bommar, vissa passar smalare och andra bredare typer av hästar. Likaså där, äldre sadlarna var betydligt bredare än de nyare är. Jag hade letat efter det vidaste som går att hitta och provat det.
Jo känner till det, ska försöka få tag på en äldre. Vet du vilket magiskt årtal sadlarna ändrades? Vet inte vad som räknas med "äldre modellen"
 
Jag har för mig att det var år 2005 som de Engelska sadlarna BETA-standardiserades till att varje storlek skulle ligga inom ett visst gradintervall.

Globus däremot har jag ingen riktig aning när dessa ändrades. Dessa är dock tillverkade på samma bom och i samma argentinska fabrik (Jorge Canaves) som Horze Botar/Combinada och Tyska Duett. Bomvidder och passform är densamma för varje motsvarande modell.
 
  • Gilla
Reactions: rtf

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 151
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 135
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Har en globus crincle dressyrsadel som är utprovad o passar hästen. Har ni några tips på hoppsadel som kan tänkas passa då! ...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: Elinapril
·
Utrustning Hej buke! Sitter just nu och letar efter en hoppsadel till min häst och jag börjar bli galen:wtf: Men nu har jag hittat en väldigt...
Svar
2
· Visningar
930
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp