Vilken mjölkersättning passar till havregrynsgröt?

Stinaelin

Trådstartare
Jag försöker dra ner på mjölkprodukter då jag tror att min IBS kanske kan bli bättre av det.

Jag gillar dock havregrynsgröt, men vad har man till den då? Har testat Oatly, som jag annars gillar att dricka och ha i kaffe, men det blev riktigt äckligt.

Gärna tips om ekologiska varianter! Tack!

Jag försöker dra ner på mjölkprodukter då jag tror att min IBS kanske kan bli bättre av det.

Jag gillar dock havregrynsgröt, men vad har man till den då? Har testat Oatly, som jag annars gillar att dricka och ha i kaffe, men det blev riktigt äckligt.

Jag varierar mellan Alpros osötade ekologiska sojadryck och Änglamarks osötade ekologiska mandeldryck. Tycker att båda funkar bra! Jag gillar inte heller Oatly, men har också hört att vissa har svårt för Alpros sojadryck. Mandeldrycken smakar mandel så vet man med sig att man inte gillar det skulle jag nog inte prova den.

Jag gillar denna :) gör gröten lite roligare!
coconut_original_drink_540x576_p_fff.webp

Tack för alla tips!

Jag testade att köpa både oatlys ikaffe, och änglamarks mandelmjölk och sojadryck. Ska utvärderas de närmaste dagarna. :)

Har rationaliserat bort mjölken - havremjölken smakade ändå som gröten, så det fick bli lite mer åt vällinghållet på alltihopa istället. Lite frukt i det sen så blev det bra frukost det med!

Jag tycker hasselnötsmjölk gör sig bra på gröt. Men kör oftast på vanlig havremjölk. Som någon annan skrev så prova dig fram för smaken är som baken. Jag är t ex inte alls förtjust i ikaffe, tycker den är alldeles för krämig.

Jag som är stor mjölkkonsument äter ändå min gröt utan. Koka den med mer vatten än annars till en konsistens som du trivs med.
Gärna bitar av äpple/päron +kanel/ingefära eller russin (annat?) som blandas i gröten under kokningen. Från början eller bara på slutet beroende på hur mjukt man vill ha det. Sen lite honung på ifall man vill vara lyxig.
Eller bara som vanligt med sylt/mos etc. :)

Jag använder Alpro Soja Original till mina flingor och det är jättegott, smakar vanilj så kan tänka mig att det kanska kan funka till gröt med?

Proviva med valfri smak, de sorter som inte är som vatten. Blåbär t ex fungerar jättebra :)

Jag tycker att Oddlygoods havredryck är godast till gröt. Den är fyllig och lite "sträv". Jag tycker att det är så många havredrycker som är så blaskiga, speciellt de ekologiska. :/ Oddlygoods dryck är tyvärr inte eko.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 135
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama