Vilken lina är bäst?

Sv: Vilken lina är bäst?

Effekten hon vill ha ut är ju knappast nackskador... Hon vill ju bara ha stopp på hunden, då kvittar det ju om det rycker över bogen eller i halsen, det tar stopp ändå.

//E

okej, hur har ni lyckats då???

en lina på 10m me ryck o får skador för det, ni ska ju inte slita huvudet av hunden bromsa in den direkt den sticker.

Nä, den behöver inte vara av glas för att hunden ska skada sig rejält vid ett sådant ryck.

måste bara få fråga för alla kör ju olika
kör ingen här med att koppel o Halsband betyder lydnad el "arbete" som ex i skyddet har jag alltid sele på han för uppbindningens skull så han kan skälla fritt men använder den även vid vanligt planskydd för han ska veta vad som ska hända han förknippar selen me skydd.

lydnad har jag ett kort koppel hängades i haldbandet bara för o tala om att du är i "Arbete" för där i halsbandet har ja ju även långlina när vi körde me det så det är som en påminnelse att den är med i dag också förstår ni hur jag menar eller är det helt galet?

Måste vara jobbigt att ha en så tungmotiverad hund så att du måste ha ett koppel hängades i halsbandet bara för att påminna hunden om att det är arbete på G. Hur 17 gör du på tävling när du kör lydnanden?

Jag har en kompis som alltid är jättenoga med att lägga kedjan på hunden precis innan hon går in på plan och aldrig annars. Själv är jag inte lika noga och jag tränar när andan faller på vart jag är befinner mig.

Absolut!

Jag har hunden "naken" dygnet runt. När halsbandet åker på, är det lydnad eller jobb på g. Kör jag spår är det selen. Rapport så är det ett särskilt halsband + tjänstetecknet osv. var sak för var gren.

Men som Tippan skrivet. Jag har hundar som inte är i behov av dessa "signaler" för att kunna jobba. Det är ju mest något som hundarna har förknippat själva. De lär sig ju att det är rapportträning när tecknet kommer på.

Men jag tror Glee bara är ute efter vanlig vardagsinkallning (? gissar? ) och då har ju hunden kanske inte samma uppfattning om detta att halsband = jobb. Allt beror ju på hur man har lärt hunden.

Senast ändrad av en moderator:

Tippan skrev:
Måste vara jobbigt att ha en så tungmotiverad hund så att du måste ha ett koppel hängades i halsbandet bara för att påminna hunden om att det är arbete på G. Hur 17 gör du på tävling när du kör lydnanden?

Jag har en kompis som alltid är jättenoga med att lägga kedjan på hunden precis innan hon går in på plan och aldrig annars. Själv är jag inte lika noga och jag tränar när andan faller på vart jag är befinner mig.
'
så himla skoj me dig för du SKA missuppfatta allt jag skriver

va fan har det me tungmotiverad hund o göra om man har klara signaler för hunden vad som ska hända. det är det minsta bekymmret jag har med han o få han motiverad. kopplet är 20cm långt knäpps av precis innan jag kliver in på plan när jag fått han i harmoni och i rejäl lydnad så det är inga problem.

GaurdianAngel skrev:
Absolut!

Jag har hunden "naken" dygnet runt. När halsbandet åker på, är det lydnad eller jobb på g. Kör jag spår är det selen. Rapport så är det ett särskilt halsband + tjänstetecknet osv. var sak för var gren.

Men som Tippan skrivet. Jag har hundar som inte är i behov av dessa "signaler" för att kunna jobba. Det är ju mest något som hundarna har förknippat själva. De lär sig ju att det är rapportträning när tecknet kommer på.
.

vilken tungjobbad hund du har som måste ha alla dessa grejer jisses...

PIRU skrev:
vilken tungjobbad hund du har som måste ha alla dessa grejer jisses...

:confused: :confused:

Det är vad som krävs i tävlingen så det är inte jobbigare än för alla andra som tränar och tävlar.

Sen är detta inget jag tränat in, utan hundarna mina är så pass smarta att de förstår när vilka prylar används till vilka träningar.

ja Lady_vip skrev att jag hade en tungjobbad hund bara för jag körde me kort halsband på han.

Nej, det visste jag inte, att man måste ha sele. Bra att du skrev det!
Undrar hur jag ska göra då, för Selma hatar att ha sele och går och spänner ryggen när hon har det. Och det är ju inte heller bra..

Japp, det är för vardagslydnaden. :)

jag vet inte hur skadorna har uppkommit. kanske är det inte ens jag som har orsakat dom (omplacering).

jag har aldrig använt lina vid inkallningsträning, det är jag alldeles för klumpig för. hög motivation och ett par kastade kedjor (inte på, vid sidan) har funkat för mig.

när det gäller träningssignal har jag på en kedja som gör att hundarna fortare kommer i rätt läge. men jag tränar rätt ofta utan också, jag är rätt glömsk av mig och har glömt både koppel och halsband till tävling ;)

Allt du skriver? Hur ofta ids jag ens svara?? Så det kan inte vara så många gånger.

Ja jag tycker att det är konstigt att man måste hänga på ett kortkoppel bara för o tala om att du är i "Arbete" Eftersom att du knappast får tävla med det så känns det konstigt. Att ha en tung kedja skulle kännas mindre konstigt...

men snälla jag håller ju för gudsskulle i kopplet o knäpper av det precis innan jag går in på tävlings planen , tränar aldrig med löshund.

Nu får du ta det en gång till... Vad menar du? Vilket koppel knäpper du av? Det låna eller det korta? Tränar du alltid med kopplad hund eller vad menas med "tränar aldrig med löshund"?

Tippan skrev:
Nu får du ta det en gång till... Vad menar du? Vilket koppel knäpper du av? Det låna eller det korta? Tränar du alltid med kopplad hund eller vad menas med "tränar aldrig med löshund"?

jag har ett kortkoppel alltid på han, går alltid med kopplad hund tränar aldrig med lös hund, jadå givetvis vid inkallning
o de bitarna då men aldrig. frittfölj blir aldrig frittfölj föräns tävling
så i alla moment har han ett koppel på sig tar inte av det.

utan det korta kopplet tas av precis innan jag kör min lydnad på tävling aldrig annars.

Detta är nog spårlinornas Rolls Royce, den bränner inte, fastnar inte och så doftar den ju så gott.
Tillverkas av 7 mm fyrslaget hamprep.
Huvva så bra.....

Finns hos http://www.jenshundartiklar.com

sparlina%20tjarhamp.JPG

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 525
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar