Vilken lina är bäst?

G

glee

Tänkte skaffa en lång lina till Selma som vi ska ha på promenader och träna inkallningar m.m.. Undrar vilket material som är bäst? De "flätade" som ser ut som rep, eller de tunna av plast?

Sv: Vilken lina är bäst?

Ja, den kanske är bättre om man går i skogen o så. Men bränner den inte i händerna? Eller glider iväg om man har vantar?

Jag föredrar nylonlinan. Har en orange. Fastnar inte i alla snår, blir inte blöt och tung.
Har inte upplevt att jag brännt mig eller att den glider, åandra sidan har jag alltid vantar på mig.

testa o köra korringering i den så får ni se varför den ska vara stum för o gjord av nylon hunden kommer inte ens märka när den blir spänd o kommer såleds o fortsätta bort från er.

och nylon lina fastnar inte heller i skog o mark...

Korrigering hur?

Om jag ska ha linan bara för att kunna stoppa henne om hon vill springa iväg, spelar det kanske inte så stor roll om den inte är helt stum?

Hon lär aldrig märka att det är nåt som tar i mot om hon sticker åt annat håll me dom för de är inte gjorda för det ända målet som du ska ha den till det är en spårlina.
därför vill man ju ha en stum lina, sticker hon då gör du mot ryck då förstärker du "hit" kommandot o hon kommer ingen vart.
har såna orange när jag spårar har flera tjocklekar nu har jag iof den tunnaste på han senast för jag har kört om visa grejer me spårlinan jag öker o sänker tempot o intensiteten me hjälp av linan.

Hon märker väl att det tar stopp även om jag inte rycker. Sticker hon så håller jag emot, kommer hon inte på inkallningen halar jag in henne..

Jag föredrar plastad flagglina. Den är praktiskt, trasslar inte, är rätt stum och behaglig att hålla i. Finns i alla möjliga färger och längder.

//E

Jag skulle ta en nylonlina som är lätt och tunn. En platslina är lite mycket för hunden att släpa på... Linan ska vara så lätt som det går. Alltså ingen spårlina. Syntet också eftersom att en bomullslina blir blöt och tung. Ha ridhanskar på dig för att slippa brännskador. Det finns sådana tunna med kardborre runt handleden på ridsportsaffärer för 20 spänn.

glee skrev:
Hon märker väl att det tar stopp även om jag inte rycker. Sticker hon så håller jag emot, kommer hon inte på inkallningen halar jag in henne..

Tar det bomkrach stopp o du ropar hit då har du förstärkt kommandot, samt att hunden märker ju att jag kom ingen vart med o rymma. men får man en lina som är seg o det inte tar stopp då kan det vara vinst nog de metrarna o testar mer nästa gång.
Man ska väl inte tvinga in hunden till sig o hala in den det ska ju ändå upplysa den om att du faktiskt är roligast även om hunden de första gångerna tycker att allt annat är roligast.

En smidig, stum och stark lina hade jag nog satsat på.

Gör inte som jag bara när jag ville få bort att min hund rusade mot bilar som kom in på infarten (när vi bodde i hus och delade uppfart med en granne). Jag tog tvättlina, och satte på den en stund innan främmandet kom. Timingen var perfekt, jag ställde mig på linan när hunden rusade iväg utan att lyssna på mitt kommando (han blev helt blockerad av glädje) och pang - den gick av!:o Kunde jag ju ha räknat ut...:angel:

Ah, det var en sån jag menade när jag skrev "tunn av plast". De verkade bäst men om en nylonlina är lättare kanske det är bättre ändå. Det här var ju svårare än jag trodde.

PIRU, sant.. Men jag halar bara en bit, som för att påminna.. Man kan säga att jag gör ett ryck fast i slow motion. :p

Senast ändrad av en moderator:

glee skrev:
Ah, det var en sån jag menade när jag skrev "tunn av plast". De verkade bäst men om en nylonlina är lättare kanske det är bättre ändå. Det här var ju svårare än jag trodde.

PIRU, sant.. Men jag halar bara en bit, som för att påminna.. Man kan säga att jag gör ett ryck fast i slow motion. :p[/QUOT

haha ryck o slow motion blir kanon...

vi änvänder ofta stumlina eller korrigerings lina när vi tränar både lydnad o skydd mycket effektivt...

Jag föredrar nylonlinan. Den i plast blir tung och så snurrar den så det slår "knut" på linan. Nylonen löper lätt i skogen, är inte tung och snurrar inte upp sig så det bildas knutar.

Vet inte om någon har skrivit det tidigare, men använd aldrig halsband när Du tränar inkallning i lina. Ha alltid sele.

En nacke/rygg mår inte bra efter att ha råkat ut för ett ev. tvärstopp efter att ha sprungit i full fart under en sträcka på ca 20 m. :crazy:

GaurdianAngel skrev:
Vet inte om någon har skrivit det tidigare, men använd aldrig halsband när Du tränar inkallning i lina. Ha alltid sele.

En nacke/rygg mår inte bra efter att ha råkat ut för ett ev. tvärstopp efter att ha sprungit i full fart under en sträcka på ca 20 m. :crazy:

är hunden gjord i glas eller??? klart hon ska ha halsband på han.

de behöver bara vara gjorda av kött och blod för att ta skada. min ena har INTE fått upp nån fart innan ryck men har ändå skador på nacke och rygg. de tål inte hur mycket som helst.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 525
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar