Vilken kvot i erat hö vill NI ha?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare morotspure33
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 397
M

morotspure33

Alltså kvoten ska ju var minst 6 hellst men har haft ett "skithö" på en kvot på 4,2 ett tag nu, men nu är det dags för nytt hö och nu har jag äntligen hittat ett bra/ok hö! Stod i annonsen att det var dåligt med energi och bra till fånghäst(5,9mj), men kvoten var ju på 6,4 så jag anser att det var ett relativt bra hö. Är också överlycklig att det var analyserat, och en bonde som verkligen verkar bry sej om att ha bra foder. Sist vi köpte var det av en riktig skojare med priset 3,20kg-usch.Detta var bra pris med :bow:Har länge letat efter analyserar hö och nu äntligen har jag hittat ett. :smirk:Hur är det med er, vad vill ni ha för slags hö(värden) och ingår analys i erat ni köper?

Sv: Vilken kvot i erat hö vill NI ha?

Jag vill hellst ha en kvot på 7. För då kan jag både sänka och höja kvoten om det behövs.
Förra vintern behövde min polla över 1000 i protein och 150 mj. Då hade vi ett hö på precis 6 i kvot.

Vi får analys med när vi köper vårt hö.

Jag vill gärna ha höga värden ( helst över 7 MJ och en kvot på minst 6,5).

Där jag står ingår fri tillgång till hösilage i stallhyran och min häst äter såpass mycket att det blir ett väldigt bra pris. Har dock fått lov att analysera det själv (eller vi gick ihop ett par i stallet och gjorde det tillsammans).

Värdena var hyfsade 6,7 MJ och 40 smpr och en kvot på 5,9. Helt OK värden men inte till mitt svårfödda fullblod, det blir mycket krafftfoder och lusern till henne i vinter...

Jag vill helst ha ett grovfoder som ligger på 8-9 i mj och har en kvot på minst 7, gärna 8-9. Har en svårfödd flicka;)

Eftersom jag har lättfödda shettisar o en arab med fångproblem så vill jag helst ha en kvot på runt 6, årets hösilage har dock en kvot på drygt 9, men det gör inget eftersom jag har 2 dräktiga ston

Jag har gärna en kvot runt 6-7 på mina. Har en ponny och kallblodstravare på 150. Tycker det brukar bli lagom då jag inte fodrar med några jättemängder kraftfoder, så balansen blir ok.

Hellre lite högre än lägre ändå. Billigare att fodra på med mer energi än protein. (olja, halm, betfor- billigt! ) De är inte så lättfödda så upp mot 9 Mj per kilo hö är ok, runt 8 Mj får de "lagom" mängd (volym) mat när behoven är täckta. Så Idealhöet tycker jag är typ 8 Mj och 55 g smrp per kilo för mig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Okej, jättedum fråga, jag vet! :o Men med den höbrist som varit i år har jag insett vikten av att ligga steget före när det gäller hö...
Svar
13
· Visningar
2 379
Senast: kryddelydd
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Någon med samma problem? Jag börjar ge upp. Har en bonde som tar in en massa hö och hösilage varje år. Jag bokade upp...
Svar
4
· Visningar
2 485
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Hur går det ihop??? Har nu äntligen hittat ett hus och kan ta hem hö för resten av tiden till sommaren... Kan nu tycka det är ok att...
Svar
1
· Visningar
874
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka