Vilken krubba anser ni är bäst?

pastejja

Trådstartare
Det finns ju en hel uppsjö av dem, jag planerar mitt stall och jag ve att jag sett en krubba som är löstagbar och lättvättad, men jag kommer inte ihåg försäljaren, någon som vet?
Jag letar alltså efter den optimala krubban, och jag vet att det inte är en sådan som njag har nu i detta stallet eftersom den är djup, sitter väldigt mycket fast och är nästan omöjlig att rengöra. Vad använder ni? Har ni sett något smart någonstans? Kreativa lösningar är givetvis välkomna :)
/U

Sv: Vilken krubba anser ni är bäst?

Nu har jag inte haft egen häst på nåt år, men jag använde en gummikrubba som ser ut som en stor hundmatskål ungefär till båda mina pållar.

Hästen hamnar i naturlig ätställning, och den är väldigt enkel att rengöra, och helt omöjlig för dem att skada sig på om den av ngn anledning blir kvar på boxgolvet mellan måltiderna.

Jag testade detta pga att mitt halvblod var väldigt stressad när det kom till maten och for omkring och hade svårt att komma till ro när maten serverades. Med "matskålen" åt han mkt lugnare.
:laugh:

Intressant, det har jag aldrig hörttalas om, denna är lös i boxen?
/U

Japp, denna är som en skål med handtag som man ställer in när det är matdags och tar ut mellan målen (om den inte samtidigt fungerar som leksak ;) Enda nackdelen är att spån gärna fastnar i den, men samtidigt innebär ju det att man tvättar den minst varje dag, ngt man knappast gör med en väggfast krubba...
Den är tillverkad i svart gummi. Det var ju ett tag sen jag köpte en sådan, vet inte vart man får tag på dem idag.

En häst i stallet har en sån här, vi har inga krubbor på väggarna och han välter sin hink. Han har sin inne dygnet om, men det är ju lätt att ta ut den och däcket kan man ju ha som leksak eller ta ur beroende på vad man vill.

http://www.hooks.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?pf_id=SE-710095

Den typ av krubbor ni visar känner jag är mer den typ av krubba man vill ha när man serverar kraftfoder ute.

Inne är jag konservativ nog att vilja ha väggkrubba. Fast givetvis kan andra typer behövas i enskilda fall. Mina hästar har aldrig haft problem med väggkrubba. Det finns flera olika varianeter. Jag har sådana som man hänger över boxväggen en av de allra vanligaste krubborna, som jag gjort en träställning till inne i boxen, fast till vattnet. Till kraftfodret har jag vanligt väggfast - grön, men här efterfrågades det ju efter en som man kan ta ut och tvätta. Då rekommenderar jag en sådan jag har till vattnet.

Höet däremot som det ju är längre ättid på, har jag alltid på golvet, om det går. Har haft en och annan unghäst som envisats med att sparka runt sitt hö och kissa på det. De har fått hönät.

Mina gröna krubbor tvättas lätt ur med en stor tvättsvamp och slabbande från en hink vatten - en sådan tvättsvamp man har till hästens kropp annars.

Hälsning Maja

Just en sån hade mina killar! Kan rekommendera dem starkt!
Lätt att rengöra, och framförallt så har jag sett flera hästar med stressbeteende i samband med ätandet lugna ner sig när de bytt till krubba på marken med låga kanter.

Att de kommer ner i naturlig ätställning borde göra risken för foderstruppsförstoppning mindre oxå....
Min gammel ponny, som hade några fall av detta, hade inte en enda efter att jag bytte till matskål på marken.
Jag har ingen aning om detta har ngt samband eller ej!
Bara "snillet spekulerar":idea: såhär på lördagen...

Ja, ja. Jag tycker att de fungerar mkt bra i alla fall, om nån nu missat det :angel:

Jag har ganska nyligen byggt nytt stall och ville inte ha krubbor i boxarna. Jag gillar inte alls krubbor, då de dels tar plats i boxen, inte ger rätt "ätställning" och dessutom är svåra att hålla rena.

Jag ger mina hästar foder i gummikorgar (ej plast för de går lätt sönder). Väldigt praktiskt att blanda mat direkt i korgen, och sen sätta in. När de ätit färdig tar jag ut korgen och spolar av direkt.

Intressanta förslag att servera maten i marknivå. Tyvärr så har mitt sto en tendens att väldigt aktivtvakta sin mat mot hugade grannar, så det blir en hel det sparkande och oro i stallet (och hål i väggen) och det blir det även nu om jag sätter spannen på golvet. Jag skulle gärna vilja att hon fick matro och överväger att bygga in krubban i en mer sluten hörna, kanske 60 cm ut från varje sida av hörnet så hon får ro. Tror ni att det kommer att hjälpa? Andra förslag?
/U

Stenväggar :devil:
Kan hon inte få stå mot en hel vägg? Eller kanske sätta upp en skiva mellan boxarna så hon får vara ifred? Kanske bara den främre halvan om hon ändå vill ha kontakt med sina grannar.

Edit: Kom på att det kanske var typ så du menade.

Det finns en rund "krubba" som man sätter i ett bildäck på golvet. Finns på Hööks och den passar i ett 14-tums bildäck. Står stadigt som tusan med det! :)

Finns bild på den på Hööks sida.

Jag har de helgjutna transportkrubborna i plast. De är ju smalare men djupa, dvs de kan inte kasta ut foder. De är enkla att ta bort helt om man vill, och även för att rengöra.

Jag hänger den på en för ändamålet byggt träregel, och sitter en till under för att hålla ut från väggen. Nema problemas. Vissa hästar tycker det är kul lyfta av den och spela fotboll med den när maten är slut, då har jag fuskat med att bara dra fast den i överkant med spännband (som jag klipper loss när jag vill ha bort den), men jag var påväg att bygga en överfallsregel som man lätt bara fällde över och enkelt låste fast.

Har inte en sekund ångrat krubbvalet. A och O för mig var löstagbart och tvättbart.

Jag har krubbor från Jaba som är superbra. Spillkant, propp i botten och finns både i plan och hörnvariant.

Jag har också dessa krubbor, fungerar alldeles utmärkt tycker jag :)

Jag tar bort krubban till min större häst som är krubbitare när han ätit upp eftersom jag vill minska delar som han kan frestas att svälja luft mot, dessutom stjäl en krubba utrymme i boxen tycker jag :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka