vilken klubb ska man tävla för?

Messy

Trådstartare
Hur resonerar ni?

Är det "hemmaklubben" bara för att man står i det stallet?
Är det möjligheter att få tävla i lag?
Tävlingsbidrag?
Mycket träningar för inbjudna tränare/rabatter?

Jag tävlar nu för klubben där jag står men har egentligen inga band dit, har rätt nyligen flyttat dit. Det finns ryttare där som tävlar för annan klubb.
"hjärtat" finns i min första klubb som även håller till där jag bor men det är ingen direkt tränings/tävlingsklubb och jag skulle nog vara ensam om att tävla häst då.
"Min" andra klubb som också finns där jag bor är en tävlingsklubb och jag red där och tävlade mycket klubbtävlingar i tonåren.

Sitter och funderar nu när säsongen är över och det snart är dax att förnya det hela :)

Sv: vilken klubb ska man tävla för?

Jag ska välja ny klubb till nästa/nästnästa år pga flytt.

Jag rider fälttävlan och vill hjälpa till på sådana tävlingar.
Prio 1: Terrängbana som används aktivt/terrängbana på g.

Jag vill ha bra hopp- och dressytränare i samma klubb helst, inbillar mig att det blir billigare med anläggningskort främst. Terrängtränare spelar ingen större roll, jag vill rida för många och på olika banor - går på ett ut tror jag.
Prio 2: Ut och titta på anläggningar/tränare som passar mina krav. Tex vill jag inte träna hoppning i 40 m ridhus och självklart vill har hitta tränare jag tror passar oss.

Jag vill ha ok nära till klubben.
Prio 3: Finns inte, i Skåne är ALLT nära :p

Det är kriterierna jag har hittills :)

Där hästen står finns inget val - man tar närmsta. Inom samma radie har man dit jag flyttat i Skåne typ massa ridklubbar, alla tävlingar, flera terrängbanor och säkert ett hundratal ridhus. Valmöjligheter gillas!

jag har hela detta året funderat på var jag ska lösa licens, första året så hade jag licens på klubben där jag gick på ridskola 2km från stallet. dock så slutade jag rida där och medlemsavgiften var dyr.
andra året så löste jag licens på klubben där min dåvarande tränares tränare hade lektioner. fick i alla fall 3 gratis hopplektioner inför lag hoppning, dock så var den tränaren lagom knäpp och trots att jag betalt anmälnings avgiften så hade de inte anmält mig till tävlingen.

men i skåne så finns det allt för många klubbar, och då jag rider i grannens ridhus på vintern mot lite stall jobb då och då så behöver jag ingen klubb med anläggning. så jag har beslutat mig för att nästa år bli medlem i den klubben där jag varit volontär på deras fälttävlingar och byggt hinder i ca 6? år. finns en paddock där som man får använda när som helst gratis och medlemsavgiften är den billigaste jag sett :p.

*kl*

kanske ska tillägga att jag står på anläggning med 2 ridhus och utebana men vi har inga reducerade träningar osv... men just för att slippa anläggningskort så hjälper nog inte bara medlemsavgiften...

Vi tränar för klubben som huserar hemma hos tränaren. En pytteklubb och alla känner alla - och de flesta tävlar på ungefär samma nivå (om de tävlar alls). Innebär väl inga förmåner men alla hejar på alla vid tävling. Blir väl problem om man vill starta lag i något högre nivå med tanke på den lilla mängden ryttare och hästar. Samtidigt så är vi inte så inställda på lagtävlingar heller, men visst det kan ju ändras med tiden. Man försvinner i alla fall inte i mängden på samma sätt som i en stor tävlingsklubb.

andra året så löste jag licens på klubben där min dåvarande tränares tränare hade lektioner. fick i alla fall 3 gratis hopplektioner inför lag hoppning, dock så var den tränaren lagom knäpp och trots att jag betalt anmälnings avgiften så hade de inte anmält mig till tävlingen.

Funderar på om vi var med på samma träningar...

Jag är uppvuxen på en klubb som ligger 6 mil ifrån där jag bor nu. Jag hade gärna tävlat för den klubben, men det känns lite knasigt eftersom det är lite långt att köra och träna osv. Därför har jag tävlat för den klubb som ligger närmast hemmet. Där drivs anläggningen av en separat ekonomisk förening, så om man vill rida utanför klubbens träningar måste man betala separat ridhuskort för det. Nu har det dykt upp en ny klubb lite längre bort, får se om/när de får till sin nya anläggning - då byter jag nog klubb.

jag hade den knäppa fuxen som inte förstod vad broms betyder :p. och som kickade mot nästan alla andra hästar...

Jag tävlar, främst dressyr för klubben jag står på. Vi står i ett privatstall, så klubben har ingen ridskola och enbart privatryttare, främst dressyrryttare tävlar för dem.

Det känns mest naturligt att tävla för dem samt att de även ordnar mycket programträningar för internationella dressyrdomare och många duktiga tränare kommer dit.

kl

Tävlar för en klubb som ligger 11 mil ifrån mig :D Anledningen är att de värnar om sina tävlingsryttare. :)

*KL*

Jag har oxå problem med klubbval inför kommande år.... Vet inte riktigt vad jag ska prioritera faktiskt! :S

De värnar om sina tävlingsryttare helt enkelt :D

För det första så har de resurser på tävlingar redan, så man behöver inte hjälpa till utan kan satsa på sin egen "tävlingskarriär". Dessutom är klubben stor inom distansritt, så de kan ge en ekonomiskt stöd oxå. Tex betalar de licensen om man startar 4 tävlingar för dem, alla tävlingar man blir placerad på betalar de startavgiften osv. Dessutom har vi god laganda, tycker det är värt mycket! Och så tycker jag inte det finns någon klubb i närheten som kan erbjuda något som ens är i närheten av det min klubb kan. Anläggningskort löser jag självklart inte där utan på privat ridhus och har gjort så under de senaste 3 åren jag ridit för min klubb :)

Då är jag med! Låter ju toppen!

Hur fungerar det förresten med terrängbanor i Skåne? Typ Velanders - alla betalar samma banhyra oavsett klubb eller? För det finns väl ingen klubb som tillhör den banan eller?

Nä det tror jag inte. Den är ju privat. På den kostar det 150kr att rida, om inget ändrats. På lidbecks 200kr, Gärds, Dagstorp och Tågarp är 150kr tror jag... Om man inte är medlem dock. Har inte koll på annat:D

Jag vet inte heller vad jag ska tävla för för klubb till nästa år.
Har tävlat för en väldigt liten klubb men anledningen var att dom hade ett ponnylag där på högre nivå vilket inte finns här.
Den klubben fick man inte ut någonting av egentligen, eller vi fick 15000 av kommunen för vi hade elitlag.
Men ska gå över till storhäst nu och har inte en aning om vad jag ska rida för. Kanske inte spelar någon roll första storhäst året?

Jättesvårt ...

Här i Sthlm så tycker man att de borde va lätt... Men många klubbar har att man måste göra "funktionärstimmar"... Min klubb detta året (också den närmsta klubben) "kräver" att man gör 16 timmar, inte direkt mkt men jag har bara kommit upp i 5 i år. Jag jobbar natt och varannan helg och har ju då prioriterat sömn jobbhelger och egna tävlingar de tävlingar jag e ledig...

Så då har jag ett dilemma på hur jag ska göra nästa år... Som sagt 16 timmar ÄR ju inte mkt så jag borde ju rent krasst få ihop det...

Och vem vet de kanske inte ens låter mej få tävla för dem igen nästa år ;)

Det är just av den anlednignen jag uppskattar vår klubb. Jag hjälper gärna till om jag kan, men det är tufft, speciellt när man jobbar helg. Nu gör jag inte det längre, men nu har jag fullt upp med de andra hästarna på helgerna. Det är svårt att få tiden att räcka till. Det är ofta tävling iaf varannan helg, och de andra helgerna ska ändå hästarna ridas, det är terrängträningar, hagar ska mockas, hästfoder ska köpas osv... allt man inte hinner med på vardagarna måste ju hinnas med på helgen. Helst vill man ju hinna vara hemma och koppla av lite oxå. Det hinner man dåligt med när man jobbar heltid och ska rida 2 hästar om dagen på vardagarna... Nä, tummen upp till min klubb! :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 609
Senast: mackan
·
Tävling Tävla för flera olika klubbar? Kan man göra det? Jag har alltid tidigare tävlat för min gamla hemma klubb men ska nu efter flera års...
Svar
4
· Visningar
1 576
Senast: Ottilia
·
Hästmänniskan Jag har ett problem. Jag har idag två hästar, en som är min egen och en som jag har på foder. Min är en islandshäst som gått femgång och...
Svar
12
· Visningar
1 683
Senast: whattodo
·
Dressyr Har i ca20 år (hu va gammal jag är:o) ridit o tävlat för samma klubb. Funderar nu på att byta klubb. Varför? Jo det finns ingen kvar...
2
Svar
20
· Visningar
2 892
Senast: G Arwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar