Vilken klippmaskin?

Madeira

Trådstartare
Jag har ett litet fullblod med tunn päls med långa strån här och var. Vilken klippmaskin rekommenderar ni? Det är helklippning, ben och ganashen iallafall som ska rakas.

Delaval och heiniger ska vara oslagbara om jag förstått det rätt men behöver jag en sån dyr maskin till den tunna pälsen?
 
Titta in på lyckliga fårets hemsida. www.lyckliga.nu. Där får du jättebra information

Jag vill dock förtydliga att det är vilken typ av skär du använder som styr om maskinen ska fungera till just den typen av päls du ska klippa. Ex en lurvig islandshäst och en korthårat fullblod klipps med samma maskin men för att få ett riktigt bra resultat skiftar man skär. Det är främst denna egenskap samt tysta och lättare maskiner som skiljer från lågprismärkena till kvalitetsmärken.

Min första klippmaskin var en lågprismaskin köpt på VidaXL. Tung och högljudd men klippte helt ok.....en och en halv häst sedan behövde skären bytas alternativt slipas. Det slutade med att jag köpte en aesculap och alltid har reservskär hemma. De billiga maskinerna är det ofta svårt att köpa nya skär till. Så var fallet med min VidaXL maskin.

Hoppas du blev klokare på mitt svar :)
 
En lister star passar för ditt behov, lite billigare än de andra du nämner. Bra maskin, hitta en återförsäljare du har lätt att vända dig till om du får problem.
 
De tberor på hur mycket/ofta du klipper. Klipper du mycket, har en ljudkänslig häst osv kan det vara värt att lägga ner lite mer på en maskin som du då kommer kunna ha länge. Klipper du 1-2ggr om året och har en lugn häst är det kanske inte lika viktigt med en rejäl. Sladdmaskinerna kostar ju mindre - men är lite mer begränsande.

mellan delaval och heiniger skulle jag valt heiniger. de tär samma maskiner vad jag hört, heiniger osm gör delavals maskiner.
 
Jag gillar min Andis AGC! Liten, lätt och TYST och överkomligt pris :) Den är inte så snabb iom den smalare klippbredden, men i gengäld är den så smidig att hantera att det väger upp för mig. Har helklippt hbl med "luddig" ganska tjock päls utan problem (ca 2-3 ggr under varje vinter). Inga problem att komma åt på ben/ansikte med maskinen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
1 244
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 781
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 153
Senast: Marje
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 315
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp