Sv: Vilken karens på djävulsklo
I så fall korkade ÅF..jag har sett flertalet ställen, även där jag köper ifrån som lägger ut varningstexter om djävulsklo, att det är att likna med butta eftersom att det verkar på samma vis och är smärtstillande!
Djävulsklo, samt butta är dessutom inget man skall ge regelbundet utan en veterinärs ordination.
Läser man igenom TR behöver medel inte ha en uttalad karenstid utan det som verkligen gäller är att man själv som tränare/ryttare kan intyga att hästen är frisk nog och det kan man knappast säga om en häst måste tävlas på preparat som är inflammationshämmande/smärtstillande??
Hur tänker man ifall man vill förebygga inflammationer genom att ge tex djävulsklo och ändå träna/tävla som vanligt?!
Det är något annat som bör förändras, tex träningen av hästen eller så kanske hästen gjort sitt och inte lämpar sig till att träna och tävla helt enkelt för att den inte håller för det...Det finns liksom inga genvägar.
Ifall personen inte lyssnade hade jag anmält, eller minst tipsat så kanske vederbörande blir avstängda från tävlingssammanhang..