Vilken islandshäst sitter längst in i hjärtat?

Sv: Vilken islandshäst sitter längst in i hjärtat?

Har ju bara haft en islänning så det är Jorunn som står mig varmast om hjärtat..
Köpte henne helt osedd efter att endast ha sett en endaste bild på Jorunn men det räckte och jag vart KÄR..

Köpte henne sommaren 2006 i juli och hämtade hem henne när betet var slut i nov 2006.

Hon var extremt fet och ovårdad och i en vääldigt kragtig tillväxt zon så hon såg allt annat än vacker ut när jag kom för att hämta henne.

Men med facit i handen så kunde jag inte ha gjort ett bättre köp TUR hade jag:love:

När jag hämtade henne nov 2006 3½ år

Jorunn2.jpg

Sep 2008 5½ år

JorunnhosNina049.jpg

Idag 7 oktober 2008

Jorunn7okt08056.jpg

Den häst som ligger mig varmast om hjärtat är min 14 åriga valack, Fengur Laugar från Östra Skyberg!

Vi har gjort så mycket tillsammans. Lärt oss från början tillsammans, första tävlingen tillsammans som resulterade i flera års tävlande. Han är min nallebjörn, varje kväll när han ska äta kvällsmat så har jag lust att lyfta upp honom och ta med mig honom in. Han är helt enkelt bäst! Sååå fruktansvärt trevlig och fin häst. Ställer aldrig till med något, men har ändå sina fix-ideer :)

Älskar honom mer än allt annat..vet inte vad jag skulle göra om det skulle hända honom något...:cry:

Han är min ängel, min ögonsten, min älskling :love:

26949_1220383053.jpg

53703_1219914012.jpg

74971_1218385444.jpg

28153_1217540163.jpg

32210_1216746092.jpg

Självklart blir det min Karri frá Blesastödum! :love:
Jag red en annan häst samtidigt, som jag hjälpte till lite hos min kusin och en dag sa hon att jag skulle få prova en av hennes träningshästar. Sagt och gjort, jag var helt såld. Den lurviga stora galningen stog inte still en sekund när jag skulle hoppa upp. Red ut första gången själv, och de ända jag tyckte var att han var så stooooor!
Jag började sakta men säkert rida honom lite då och då, och sa upp mig på den andra hästen jag red. Min kusin pratade lite med mina föräldrar som tvekade lite först, men sen sa dom okej. Jag har nog aldrig varit lyckligare när jag ringde till min kusin och sa det till henne, att jag fick köpa honom.
Hon skulle ringa upp ägaren till Karri och prata med henne. Då, 2 dagar senare fick jag svaret att han redan var "såld" till en annan. Jag blev verkligen hur ledsen som helst och min kusin sa att hon skulle hjälpa mig att leta efter en annan häst. Jag kollade på en massa salu annonser men fastnade inte för någon alls. Den ända jag ville ha var Karri.
Men iallafall, jag red några hästar på Bärby som var till salu, men var inte intresserad av dom.
Så en dag säger Marlene att hon som skulle köpa Karri hade blivit sjuk, och att jag fick köpa honom om jag ville! Jag blev så glad så jag började gråta. De gick fort, veterinär togs ut och han gick igenom besiktningen helt felfritt. Sen, första dagen på höstlovet 2006 blev han min!

Detta var andra gången jag red honom.

i somras

och för någon månad sen

Jag behöver inte ens fundera!
Yrpa är mitt allt!
Det finns ingen häst som kommer kunna ta hennes plats.
Bara tanken på att bli av med henne gör otroligt ont. Det finns ingen annan Yrpa än min Yrpa.
Hon är för mig oersättlig.

Det är ju förståss min gamla Kolfreyja. Finns ingen annan som kommer i närheten.
Jag fick henne i lön 1994, då var hon 5 år. Nu för tiden är vi särbos eftersom hon fick bo kvar på Island när vi flyttade hit.
Vi har i och för sig varit särbos förut också då jag virrat omkring på lite olika platser och inte alltid haft möjlighet att ta med henne.
Vi har färdats tillsammans över steninga Isländska fjäll och föst både hästar och får fram och tillbaka. Det finns ingen situation då hon inte ökat farten då jag bett om det och hon kastar sig gladeligen utför stup bara hon litar på sin ryttare.
Har tyvärr inga bra bilder på favvishästen men ni får stå ut med några dåliga!

23200501_00_0002.jpg

15 år gammal

Picture028.jpg

förrra vintern

Det finns bara 1 häst som kan få första platsen och det är mitt ena sto Filma som jag har ägt i drygt 2 år. Hon är 10 år och importerad. Det är en känslig dam med mycket personlighet som jag har haft många underbara stunder med! Man har absolut aldrig tråkigt med henne och hon försöker och vill göra allt för sin ryttare (för det mesta :angel:) Sen tycker ju jag att hon är världens vackraste också :love:

24049437.jpg

Är det den Brandybus ska ha på träning eller är det en annan Filma ?

Kaela betyder otroligt mkt men bäbo bebis( Glaesir från Borgen)får mitt hjärta att klappa extra!
Svår dräktighet med komplikationer och djursjukhusvistelse+dropp hemma i stallet.
Sedan så fick jag dra ut honom(tillsamans med min syster).

Han är världens snällaste och ändå aldrig påflugen.
Han har mkt power och jag kan nog aldrig sälja honom
Han är mitt hjärta...Min lille getabock

5 dagar
21295279.jpg

6 dagar
21295608.jpg

21295623.jpg

2 månader
22715879.jpg

22716072.jpg

3,5 månad
23669992.jpg

23717969.jpg

4 månader
24013904.jpg

Min första häst Bósi är den som ligger mig varmast om hjärtat!
Allt som vi har gått igenom och så mycket som vi har utvecklats tillsammans, det tror jag aldrig att jag kommer uppleva med någon annan häst igen. Han gör allt för mig och jag älskar honom över allt annat!! :love:

19924775.jpg

*KL*

;) Det finns bara en enda liten älskad isis och det är min alldeles egna Flipa:

Under den korta tid jag hunnit äga henne har vi gått igenom såååå mycket tillsammans, hon har en otrolig personlighet och har lärt mig massor om både mig själv, henne och hästar i allmänhet ;) Har inte under 1 enda sekund ångrat att jag köpte henne och mot våran bakgrund kan allt bara bli bättre!

Detta är första bilden jag tog på henne, den bild jag möttes av när jag första gången såg henne IRL

Detta är en av de glädjebilder som jag aldrig kommer glömma, när hon stått konvalesent i 5 månader och för första gången fick springa lös på stallplanen precis innan jag skulle släppa in henne i "storhagen" igen...

Senast ändrad av en moderator:

Den hästen som ligger mig varmast om hjärtat är den häst som jag äger idag. Den här hästen är min första kärlek. Den kärlek som alltid kommer vara störst för mig. Jag har haft två hästar tidigare men inte förän jag köpte den jag har idag har jag upplevt riktig kärlek mellan djur och människa. Våran tid är ganska kort men utvecklingen är väldigt stor. Du kom till mig som en ultimat tävlingshäst. En sådan häst jag sökte och jag trodde att du skulle vara dröm häst från dag 1. Men där hade jag fel, du var elak och jag ogillade dig starkt. Du slängde av, bockade. Fick mig att gråta efter iprincip varje ridpass. Folk var rädda för ditt hingstiga beteende, och dom passade på dig jämt. Du var osoceal och tänkte bara på dig själv. Men en dag, jag hade ingen alls lust att gå till stallet. Det regnade och det var gegga upp till knäna. Efter 30 min fångade jag dig i hagen och vi gick upp mot stallet. När vi kom kollade jag på dig, bestämde mig för att ge dig en chans till och det var en väldig tur att jag gjorde. Jag tränsade och sedan slängde jag mig upp på hans rygg. Vi red ut själva och en väg som tog ca 3 timmar. Då, för första gången kände jag vem du igentligen var. Du bar mig kilometer långa ängar i full galopp. Jag kände mig för första gången säker. Sedan dess har det bara utvecklats. Jag älskar honom mer och mer för varje dag som går. Tävlade honom för första gången 6,5 med kapacietet för mer. Han gör mig stolt, inte genom placeringar på tävlingar utan för att han är den han är. Återigen så är han inte den sötaste, eller gulligaste häst jag sätt. Men han är den vackraste jag någonsin skådat, så kommer det alltid förbli. Han är den mest trevliga och underbara häst jag någonsin stött på Kolbeinn frá Stangarholti

http://f.playahead.se/29/86530e8b573c49b027e5b655cbb4f6/share/e5663d33900a41e78235e201caa0c86c.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Tyckte också det var ganska svårt att välja EN som satt längst in i hjärtat, men det blir ändå min Pokkadis, min första och min ända egna lilla kuse, som jag blev kär i vid första ögonkastet <3. För mig finns det ingen finare :love: !

IMG_51kpii85.jpg

Svår fråga, men jag tror att den första kärleken är starkast och det betyder att den här lilla svartskäcken nog har sin egen plats i mitt hjärta. Jag vet inte vad han hade för isländskt namn. Jag lärde känna honom 1971 och då var han 5 år. Omdöpt till Domino.
Domino_Sussi.jpg

Fenja och Silfra är naturligtvis de jag älskar nu...
080430-silfra-fenja.jpg
:love::love::love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka