Vilken inverkan har repektive sittben när man rider barbacka?

F

FTW

Hur inverkar respektive sittben när man rider barbacka? (Annars också förstås, men det blir ju inte lika tydligt.)
Om man skjuter fram ena sittbenet - hur inverkar då det på hästen?
Jag tycker mig ha märkt att man kan få hästen att "dra in" bogen när den går med den utskjuten om man trycker fram sittbenet på samma sida som bogen är ute, men det behöver verkligen inte vara sant :D

Kan någon förklara hur man använder sina sittben och vikterna för att rida "Hempfling".

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar. :D Vill du förklara på ett annat sätt?
Vad vill du ha ut av att använda sitbenen på det sättet?

Ska tilläggas att jag är mycket inspirerad av Hempfling själv.

Jo, det är ju lite knepigt att förklara precis smådetaljer, men jag försöker igen! :)
Själva undran är : vad händer när du trycker t ex högra sittbenet neråt? Framåt? Bakåt?
Hur tolkar hästen ett framåttryckt eller nertryckt sittben?
Hur använder man vikthjälper?

Jag kan svänga höger både genom att luta mig till höger (och därmed lägga tyngd på höger sittben) , eller genom att trycka hästen åt höger med vänster sittben och skänkel. :crazy:
(Inga tygeltag, så klart!)

Rätt knepigt, för det är ju precis två helt skilda sätt. Vilket är rätt? Och varför funkar båda??? :o

när du lutar dig åt höger mm så flyttar du tyngdpunkten, och hästen måste följa den för att hålla balansen.

när du trycker med vänsterbenet så flyttar hästen ifrån tryck..

eller?!..

Då förstår jag. :) Hur använder man vikthjälper.
Vill bara säga en sak om det förra inläggsskribenten sa; "och hästen måste följa den för att hålla balansen.". Det är visserligen rätt tänkt men när man rider med vikten ska balansen aldrig störas egentligen. Det handlar om att röra sig MED hästen.

Jag skulle föreslå att du tänker på hur du rör dig när du är "hästlös". ;) Alltså när du går, springer, svänger, stannar etc. På samma sätt ska du röra dig till häst. Det är då man börjar rida hästen med tanken. Ridning kan kännas lika naturligt som att gå. Du vet inte hur du rör benen när du går, du bara gör det.

När du som du berättar "lutar dig åt höger"(belastar h sittben) så läggs din tygnd på hästens högra sida. Hästen kompenserar då upp detta genom att gå åt höger - för att återfinna balansen.

När du istället trycker med v. sittben så visar du istället vägen för hästen. I det här fallet stör du inte balansen på samma sätt som med det första alternativet.

Tänk dig att du springer fort och plötsligt lutar dig åt höger. Du tappar balansen och i den hastigheten är det inte så lätt att återfå den. Det kan bli riskaelt och det är dessutom klumpigt - tygndfraften tvingar dig att svänga höger.

Om du instället börjar med vänster ben medan du springer så kan du svänga både smidigt och snävare.

Hemligheten är samling. I det första alternativet låter du tyngdkraften fånga hästen och ni "faller". Du flyttar fram tygndpunkten. I det andra alternativet använder du hästens vänstra bakben. Hästen trampar in bakbenet under sig och får på så sätt lättare att använda sin framdel för att välja riktning.

VÄLDIGT luddigt. Försökte dela upp det så att det skulle bli så tydligt som möjligt. Hoppas du förstår. Annars försöker jag förklara på ett annat sätt.

jaja..lugnt :) du menade ju samma som jag, fast du sa (skrev) det rätt :bump:

jag har väldigt svårt för att utrycka mig, har en bild i huvudet, men orden blir liksom inte samma :crazy:

Jag tyckte iaf att det var en väldigt bra och tydlig förklaring!

Att flytat fram ett sittben och tänka det inåt mot mnaken flyttar in den bogen. Är man riktigt duktig så kan man reglera vad andra sittbenet gör. Håller man det lika nertryckt som det andra så hamnar det ju bakåt och trycker bakdelen åt motsatt håll än vad man tryckte framdelen åt.
Lyfter man det bakre sittbenet så går de flesta hästar utåt (om vi antar att det bakre sittbenet är på hästens utsida)för då lutar sig de flesta ryttare inåt och då kommer innerlår att trycka mot hästen och putta den utåt.

Man kan oxå rida med lika mkt vikt på bägge sittbenen och rida rakt fram. Lyfter man höger sittben så så går hästen av naturen åt vänster.

Låter du sittbenen tänka bakåt så bromsar man hästen och låter man dem tänka framåt så driver du på hästen.

Men sen berors det även på hästens och ryttarens snedheter. En hjälp kan utifrån detta få en helt annan innebörd.

Man kan använda sittben till tusen saker.
MAskar en häst med ett bakben, tex om den av naturen är sned så att vänster bak är bakåt och höger framåt såär oftast vänster bak skjutande och då kan man få det bärnad egenom att gå ner med sittbenet och få kontakt med hästesn bakben, följa det och sen bjuda det att följa med upp genom att sakta höja sittbenet i den takt hästen kan följa.

Det andra bakbenet, det bärande kan man påverka åt andar hållet.

Man kan bormsa och bjuda in. Vill man ha en höger öppna så trycker man vänster sittben framå mot manken och puttar in denna och lyfter upp höger sittben för att bjuda fram höger bakben......
O.s.v
Sittbenen har tusen funktioner...

Sittbenen har tusen funktioner...

Hihi - De små knölarna :p

Precis så här tycker jag mig ha märkt när jag rider barbacka. T ex det där med att bogen flyttas om man trycker sittbenet mot manken.

Men då till en följdfråga - känner verkligen hästen detta på ett distinkt sätt när man rider med sadel?

Och varför har jag överhuvudtaget lärt mig att man kan luta sig åt det håll man vill svänga? Det verkar på svaren här som om det är ett mindre bra sätt. Åtminstone när man "fin-rider".

gud, tack för alla bra tips! bukefalos e bäst... jag har lärt mig mer här på 3-4 dagar än vad jag har lärt mig under mina 9 år i skolan!! fast om hästar alltså...! hoppas ni fattar va jag mena...

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 772
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 469
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar