Då förstår jag.
Hur använder man vikthjälper.
Vill bara säga en sak om det förra inläggsskribenten sa; "och hästen måste följa den för att hålla balansen.". Det är visserligen rätt tänkt men när man rider med vikten ska balansen aldrig störas egentligen. Det handlar om att röra sig MED hästen.
Jag skulle föreslå att du tänker på hur du rör dig när du är "hästlös".
Alltså när du går, springer, svänger, stannar etc. På samma sätt ska du röra dig till häst. Det är då man börjar rida hästen med tanken. Ridning kan kännas lika naturligt som att gå. Du vet inte hur du rör benen när du går, du bara gör det.
När du som du berättar "lutar dig åt höger"(belastar h sittben) så läggs din tygnd på hästens högra sida. Hästen kompenserar då upp detta genom att gå åt höger - för att återfinna balansen.
När du istället trycker med v. sittben så visar du istället vägen för hästen. I det här fallet stör du inte balansen på samma sätt som med det första alternativet.
Tänk dig att du springer fort och plötsligt lutar dig åt höger. Du tappar balansen och i den hastigheten är det inte så lätt att återfå den. Det kan bli riskaelt och det är dessutom klumpigt - tygndfraften tvingar dig att svänga höger.
Om du instället börjar med vänster ben medan du springer så kan du svänga både smidigt och snävare.
Hemligheten är samling. I det första alternativet låter du tyngdkraften fånga hästen och ni "faller". Du flyttar fram tygndpunkten. I det andra alternativet använder du hästens vänstra bakben. Hästen trampar in bakbenet under sig och får på så sätt lättare att använda sin framdel för att välja riktning.
VÄLDIGT luddigt. Försökte dela upp det så att det skulle bli så tydligt som möjligt. Hoppas du förstår. Annars försöker jag förklara på ett annat sätt.