Vilken inställning har ni? canon..

C

Chaandyy

Vilken inställning har ni på era systemkameror? har en canon eos 500D och vet fasiken inte vilken inställning jag ska ha?! :O
Vilken brukar ni ha, när ni fotar tex, porträttbilder?? :)
kram!
 
Sv: Vilken inställning har ni? canon..

Nu har jag i och för sig Nikon, men till hyfsat stillsamma motiv använder jag läge A (bör heta Av på din kamera - Canonister får gärna rätta mig om jag har fel!), där jag kan välja bländare. Ju lägre tal, desto större bländare - det innebär att kameran släpper in mer ljus och man får en något "suddig" bakgrund.

ISO ställer jag på max 200 om det är hyfsat ljus. Vitbalansen är oftast ställd på "auto" om det inte är väldigt knöliga förhållanden.

Standardtips: Bläddra igenom instruktionsboken, ta kameran och prova med instruktionsboken tillgänglig.
 
Sv: Vilken inställning har ni? canon..

Om man använder sig av de manuella inställningarna så måste man ändra beroende på ljus, vilket skärpedjup man vill ha och hur kort slutartid man behöver. Det är alltså inga fasta värden beroende på vad man ska fota, utan man måste anpassa sig efter omständigheterna.

Jag som fotar mycket rörelse (vallhundar, hästar in action) använder mig ofta av läget Tv, vilket innebär att jag kan styra slutartiden, så anpassas bländarvärdet efter det i kombination med vilket ISO-tal jag väljer.

Det finns många bra fotoforum och böcker om digitalfoto - för att inte nämna instruktionsboken till kameran! När man läst lite om funktionerna är det bara ut och fota som gäller - trial and error!

/Migo
 
Sv: Vilken inställning har ni? canon..

Just nu har jag tv med inställning raw+L, den används flitigt för att lära sig raw-formatet.
 
Sv: Vilken inställning har ni? canon..

kör jag utomhus brukar jag alltid köra på Av (aperture Value) dvs bländarstyrt. jag väljer skärpedjupet och ljusinsläppet, kameran väljer slutartiden automatiskt.

är det inomhus, och jag fotar med blixt, så kör jag M och väljer en slutare tillräckligt lång för att bakgrundsbelysningen i lokalen ska framträda, oftast runt 1/20 till 0.4s
är det inomhus utan blixt, så brukar jag ligga på runt 1/50 eller 1/60, största möjliga bländare och sen dra upp iso:n tills bilden är såpass ljus som jag vill ha den. Tv funkar också här, sköter bländaren och ison automatiskt sålänge du köra på Iso auto :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Någon som är duktig på Canon systemkameror och kan hjälpa mig att sålla bland alternativen? Vill kunna fota hästar, djur och lite...
Svar
9
· Visningar
1 130
Senast: Grazing
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 911
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 345
Senast: Solstig
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 110
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp