Om jag har förstått det rätt så vill du ha en pigg hund som akn slappna av? =)
Om du inte har någon direkt hundvana bör du inte skaffa en rottweiler, jag skulle heller inte rekommendera en schäfer faktiskt. Dessa är båda brukshundar som behöver mycket psykisk och fysik motion för att må bra. Båda raserna, främst schäfern har dessutom mängder med ärftliga sjukdomar.
Mitt förslag är att du köper en liten hund (i agility fungerar inte allt för tunga hundar) som är lätt och smidig. En engelsk cocker är nog ett bra val, dessa behöver inte alls jaga som vissa säger. Jaktinstinkten har avlats bort mer eller mindre medvetet. Säger inte att instinkten är borta bara att den inte är så stark.
Eller så kan du köpa en tollare, labrador (var försiktig med vad du köper, kolla stamtavlan mycket noggrant), engelsk springer spaniel, cavalier, softis eller varför inte en mindre huskey?
Om du inte vill kliva upp så tidigt så rekommenderar jag inte en bichon frisé. De har små blåsor och behöver gå ut enligt vissa varannan timme. Mina behöver gå ut efter kanske 3-4 timmar. Detta kan även gälla fler småraser.
Jag tycker att du ska gå in på forumet på
www.vovve.net och fråga samma fråga.
Mvh Malin