Vilken hund skulle passa mig?

Neooan

Trådstartare
Har velat ha en hund väldigt länge nu, men har inte tid. Men jag vill ändå vara förbered och ha bra koll på raser som kan passa mig. ;)

- Kommer att ha möjlighet att gå ut på promenader med hunden från 30- 70 minuter per dag, vädret kvittar såklart. :)

- Kommer troligen att bo i lägenhet utan trädgård. Men kommer dock att ha tillgång till rastgård eller liknande.

- Vill att hunden ska vara 50 cm eller mindre.

- Vill träna agility, lydnad och kommer att göra lite hjärngympa.

- Jag har aldrig haft en hund innan men har erfarenhet av familjen och kompisar.

- Vill ha en lekfull ras som har mycket energi och orkar mycket.

- Hunden kommer troligen komma i kontakt med hästar (och hundar).

- Pälsen ska vara rätt kort/ lättskött eftersom jag inte gillar att pilla med päls haha. ;)

- Det kvittar om det är jakt, vaktras osv.

- En social hundras uppskattas. :)

Hoppas att ni kan få någonting ut ur detta haha. :)

Sv: Vilken hund skulle passa mig?

Partisk som jag är, petit brabancon. Min Ture hade passat perfekt in på dina kriterier.

Chines crested, nakenvarianten. Har en kompis som har såna, de var jämt med henne i stallet när hon jobbade där.
Pigga glada, på med täcke så håller de sig varma.

Har velat ha en hund väldigt länge nu, men har inte tid. Men jag vill ändå vara förbered och ha bra koll på raser som kan passa mig. ;)

- Kommer att ha möjlighet att gå ut på promenader med hunden från 30- 70 minuter per dag, vädret kvittar såklart. :)

Och jag skriver Ingen hund, pga tiden du tycker den kan få promenad.
Du skriver du gärna vill ha en hund som orkar mkt.
Eller menar du att du kommer göra annat med den, förutom promenaderna?
Då kan jag tänka om isåfall ;)

Ts skrev om agility och lydnad, det tolkade iaf jag som att det ska ske utanför promenadtiden.
Tio minuters rallylydnad gör iaf min hund betydligt tröttare än en timmas promenad.

Jag håller med Bison och hemlig i deras tips, och lägger till pudel eller dvärgpudel på listan :)

Håller med om både Chinese Crested och Toy/Mellanpudel, har en blandning med det + 50% Papillon, enda som inte stämmer på min individ är att han är lite skeptisk mot nya, men med dom allra flesta slutar det med att han sitter i deras knä och ska pussas!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 525
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 237
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 533
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII