vilken hoppsadel?

fruxolisa

Trådstartare
Hej!

Jag har länge letat hoppsadel till min häst men inte hittat någon jag är riktigt nöjd med, Jag behöver tips på vilka som kan passa. Min dressyrsadel är av märket kieffer. Jag behöver ingen exklusiv sadel då jag inte hoppar särskilt ofta och sällan högre än 90, men jag vill kunna hoppa ordentligt när jag väl gör det. Min budget ligger någon stans runt 2. 000 kr, gärna tips på sadlar det är lätt att hitta begagnat!

Lite bilder på hut hon ser ut:

24660659.jpg

27045996.jpg

31342982.jpg

Sv: vilken hoppsadel?

Lite svårt i den prisklassen, du får titta på syntetsadlar då.
Wintec 500 hopp skulle vara värt att prova, men finns risk att den blir för svängd, men värt ett försök tycker jag :)

ok, finns det mer att hitta om man går upp 1000 kr? Man kan ju ha tur att hitta bra sadlar till billiga priser när folk vill bli av med saker och så :)

angående syntet och så, för mig har det ingen stor betydelse vilket material det är eftersom jag hoppar så sällan.

någon som har en ide om hur en kieffer hoppsadel kan ligga på henne? Är de lika i bommen som dressyrsadlarna? Har hittat en kieffer hopp med samma bomvidd som dressyrsadeln jag har på henne.

Vad har hon för bomvidd?
Jag har en hoppsadel tillsalu för 2500 om det skulle vara av intresse :)
Brun lädersadel som jag har haft i 2 år. Köpte den ny för 5000.
Otroligt skön sadel att rida i !:love:

Hej ! Jag har sjelv ridit i kiffer hopp dock den inte var så skön i sittsen :) :) tycker jag sjelv.

Vad är det för merke kan vara intrecant :)

2000 får du inte mkt sadel till för om du inte köper nån billig skit sadel. runt 10 000 måste du lägga iaf även om den är begagnad. men ta hjälp av en utprovare som kan det här med sadlar, du kan prova ut en ny och sen köpa begagnad lika dan. En bra passande sadel är viktigast av allt annars kan du få världens problem med en häst som får ont i ryggen. Den ska liksom bära hela dig på sadeln och då är det viktigt att den ligger i jämnvikt, följer ryggen bra och inte är för vid eller för smal. Det är inte bara bomvidden som ska passa sadlar är en hel vetskap.

Min häst hade jätte krånglig rygg provade ca 20 sadlar innan jag hittade något som passade och då blev det en begagnad childeric för 24000 för det är jätte viktigt att det passar och att hästen trivs med den.

2000 får du inte mkt sadel till för om du inte köper nån billig skit sadel. runt 10 000 måste du lägga iaf även om den är begagnad. men ta hjälp av en utprovare som kan det här med sadlar, du kan prova ut en ny och sen köpa begagnad lika dan. En bra passande sadel är viktigast av allt annars kan du få världens problem med en häst som får ont i ryggen. Den ska liksom bära hela dig på sadeln och då är det viktigt att den ligger i jämnvikt, följer ryggen bra och inte är för vid eller för smal. Det är inte bara bomvidden som ska passa sadlar är en hel vetskap.

Min häst hade jätte krånglig rygg provade ca 20 sadlar innan jag hittade något som passade och då blev det en begagnad childeric för 24000 för det är jätte viktigt att det passar och att hästen trivs med den.

Nja,2000;. är svårt att köpa sadel för,men går du upp till 4-5000:- går det att hitta en hel del begagnade märkessadlar av hygglig kvalite!
Lycka till!

Jag har en Kieffer (Lech) dressyrsadel och en Kieffer (Donau) hoppsadel till min häst. Jag är en Kieffernörd, har sedan jag var ung (sen juratid ;) ) älskat Kieffersadlar.
Jag tycker de ligger likadant på min häst, hopp och dressyrvarianten. Skillnaden är att dressyrsadeln är ju djupare i sätet och hoppsadeln något flatare, men hoppsadeln är ju en flatseat, så det är ju inte konstigt.
Jag gillar inte extrema flatbacksadlar, känns som om halva jag liksom hänger utanför då! Men min Donau är jättebekväm!
Beror ju lite på hur du är skapt i kroppen också vilken sadel du kan gilla. Jag är inte trådsmal, inte tjock, inte smal/bred över arslet, men väl 179cm lång med lååånga ben.

Men för 2000:- får det ju bli begagnat om du vill ha en Kieffer, vill minnas att jag gav runt 12.000:- för min ny när jag köpte den för några år sedan.
Dressysadeln köpte jag begagnad ungefär samtidigt, det var ett fynd, 4.500:-.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
774
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Barret
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: Esmeralda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar