Vilken hoppgjord om hästen fick välja???

viola66

Trådstartare
Dottern behöver köpa en ny hoppgjord,då den gamla inte passar längre till nya sadeln.Vad är det för hoppgjord som egentligen är bäst utformad för hästen med tanke på anatomisk utformad,hur plattan är utformad m.m.priserna är ju lite olika oxå från 500-5000 kr.Vad skulle hästen välja tro,vilken är mest bekväm? är det skillnad på rörelsefrihet mellan olika hoppgjordar tex.jag kan ingeting om detta.Men jag vill veta;)

Sv: Vilken hoppgjord om hästen fick välja???

Dottern behöver köpa en ny hoppgjord,då den gamla inte passar längre till nya sadeln.Vad är det för hoppgjord som egentligen är bäst utformad för hästen med tanke på anatomisk utformad,hur plattan är utformad m.m.priserna är ju lite olika oxå från 500-5000 kr.Vad skulle hästen välja tro,vilken är mest bekväm? är det skillnad på rörelsefrihet mellan olika hoppgjordar tex.jag kan ingeting om detta.Men jag vill veta;)

Klart ingen kan svara.Inga hästar sitter ju o läser på buke:D Ingen kan väl veta vad dom tycker såklart..Men vad tycker ni är den mest optimala gjorden?

Är hästen känslig? Isf märker man ju vad hästen gillar för sorts gjord, annars får man väl utgå ifrån vad man själv tror blir bra...
Jag har själv en med fast magplatta. Jag vill ha magplatta - det blir märken i den med jämna mellanrum, så den gör ju nytta. Annars hade ju hästen sparkat sig själv i magen.

När jag bara rider på marken med min hoppsadel, så har jag en anatomiskt utformad lädergjord. Till dressyrsadeln har jag en vanlig gjord (ej anatomisk). Min häst reagerar inte på olika sätt med de olika gjordarna, så för oss funkar detta. Vad som funkar för er vet ni bäst själv... ;)

Vet o vet ?? man kan ju ana eller tro.Hur kan jag veta att vi har den som är bäst.Det jag funderade på är de olika utformingar på magplattegjordar.Om vissa är bättre utformade än andra.Tex glengordon är den förra vi hade.Är den ett bra alternativ,det verkar så...Men finns det någon som är bevisad skönare för hästen.Ergonomisk/anatomisk utformad hoppgjord/magplattegjord

Hästen accepterar nog mest magplattor speciellt om den har så pass teknik att den slår upp benen mot sin egen mage :)
Magplattor finns ju att köpa lite överallt.. Fråga på närmaste hästbutik!!

Magplatta tycker jag är ett säkert val i hoppningen. Men man ska passa sig så att man inte använder det för mycket, alltså varje dag. För att det kan störa hästens lungekapacitet. Magplattan gör ju ändå ingen nytta när du rider på marken.
Bara så att man tänker på det! :)

om den stör lungorna så borde den väl vara felanpassad? min ligger iaf inte an hårt långre bak än en vanig gjord..

Lädergjorde med magplatta. Den fördelar trycket.

den undre har jag till min ena. Den är den hon tycker om bäst hitills, har en glenngordon, en prestige och en hg, men de sistnämna gillar hon inte riktigt lika bra som den från hööks. Den enda hon inte surar mot när man spänner gjorden.

Jag har haft min i ca 4 år och sen ser fortfarande ut som ny. märken efter slag finns men är hel för övrigt i sömmar och resåren är inte ett dugg utsliten. tycker det är bättre kvalitet än glenngordon om du frågar mig.
Bra pris också!

den undre har jag till min ena. Den är den hon tycker om bäst hitills, har en glenngordon, en prestige och en hg, men de sistnämna gillar hon inte riktigt lika bra som den från hööks. Den enda hon inte surar mot när man spänner gjorden.

Jag har haft min i ca 4 år och sen ser fortfarande ut som ny. märken efter slag finns men är hel för övrigt i sömmar och resåren är inte ett dugg utsliten. tycker det är bättre kvalitet än glenngordon om du frågar mig.
Bra pris också!

Oki...dom är snygg oxå tycker jag.Då är det hyfsad kvalitet oxå då...tack

har sett den,den snyggaste hoppgjorden jag sett.Men alldeles för dyr just nu.........Men att det ska skilja flera tusen på gjordar är helt otroligt.vi har en glengordon som är för liten,den har använts flitigt i 3 år.Men inte alls sliten.Så jag undrar hur mycket det skiljer i kvalitet på gjordarna ?

Angående kvalitén, hade en whitaker förut, fick den begagnad men den måste ha hållt i Många år! Kvalité lönar sig.. Även om ja faktiskt tycker att tom hööks har en gjord som är mjuk osv i lädret syns det ett heelt annat slitage på den efter kort tid, kommer aldrig hålla lika länge.

Lite knapplån bara:angel:
Någon son vet någon bra gjord som har en aning större platta? Min nya häst hoppade nästaan lite väl bra med frambenen idag och fick sår under magen trotts magplattan, (fullt med märken på plattan men hade även "bakom/efter" plattan=s ) Några tips?

Jag har en CH från Hööks. Har använt den flitigt både när jag hoppar, rider terräng och bara ut i skogen i 3 år. Den är fortfarande som ny bortsett från några märken på plattan efter hästen. Tycker helt klart den håller måttet och har ett bra pris! Dock är det ingen av dom du visade utan resån sitter mellan plattan och gjorden på båda sidor om du förstår vad jag menar :)

Har flera CH produkter och lädret är hur fint som helst! Finare än i många dyrare produkter jag köpt faktiskt.

Har en dressyrgjord från GG och jämför jag dom tycker jag kvalitén är den samma.

Jo min häst brukar hänga vid datorn! Han och hans bästa kompisar har facebook! ;)

Kan passa på att lägga till här också, att jag har faktiskt också köpt en CH från hööks, då den andra hästen skulle få prestigen. Och med tanke på att det skiljer sisådär exakt 2000 kr mellan dom tycker jag den är riktigt bra! Dock hade gjorden redan fått fler märken än prestigen (som jag haft på den hästen ett halvår) vid första hoppträningen :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är en spontan känslomänniska och många gånger stormar jag in i saker utan att tänka efter ordentligt först. Ibland blir det bra...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
18 430
Senast: Bison
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 044
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA