Vilken höjd på sol-/vindskydd?

Milene

Trådstartare
Vi tänkte bygga ett enkelt sol-/vindskydd med plats för två hästar, antingen stor ponny eller liten häst. Undrar om nån kan tipsa vilken höjd som är lämplig? Det är tänkt att användas endast under betessäsongen. Även bilder på era egna skydd är uppskattat, för att utveckla våra idéer om hur det ska se ut.

Mvh Milene
 
Vi tänkte bygga ett enkelt sol-/vindskydd med plats för två hästar, antingen stor ponny eller liten häst. Undrar om nån kan tipsa vilken höjd som är lämplig? Det är tänkt att användas endast under betessäsongen. Även bilder på era egna skydd är uppskattat, för att utveckla våra idéer om hur det ska se ut.

Mvh Milene
Samma mått som är lämpligt i ett stall för hästens storlek d v s1,5 x hästens mankhöjd på lägsta stället. Tänk på att kravet i lagen är ett mini krav och att högre är det är bättre.
 
Oj, ja då räcker det vi tänkt... De bärande stolparna är drygt tre meter, samt betongplintarna på det. Tack för svar!
 
Undrar om nån kan tipsa vilken höjd som är lämplig?

Vad menar du med höjd? Höjd på taket eller höjt på "väggarna"?
Eller ska ni inte ha väggar?

Jag hade nog tänkt "ligghall" och byggt för två stora hästar, så att det finns fler användningsområden.
 
Jag har byggt 3,5 m i framkant och tre meter i bakkant, brädfodrat drygt en meter och sedan satt vindnät upp till tak.
 
@tolksele Höjd på taket. Vi har tänkt öppen långsida.

Då är jag med och tycker att du fick ett bra svar av @Masse
Ventilationsöppning i bakkant är ett krav om vi pratar ligghallar (så som @Mia_R har gjort). Vindskydd/plank bör gå upp till hästens mankhöjd i alla fall så hur högt man bygger "väggarna" beror på hästarnas storlek :)

Perforerad plåt är för övrigt ett spännande material tycker jag, hade gärna byggt en ligghall i delvis det!
 
Nu går hjärnan på högvarv...
Det är ju inte tänkt som en ligghall, utan som ett skydd på sommarbetet. Perforerad plåt lät onekligen trevligt, ska lägga det i minnesbanken till ett annat tillfälle. Gäller det som godkänd ventilation vid ligghallar?? Dock blir det vanligt trävirke denna gången, har fri tillgång till det. Men lite nät längst upp vore trevligt, då kan de även se ut åt alla håll när de står där, det tror jag de trivs med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 129
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 385
Senast: WSLPZF
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 113
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 279
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp