Vilken hingst till sto e.Ceylon ue. Utrillo?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Amarone
  • Startdatum Startdatum
A

Amarone

Ja som rubriken lyder, vad passar att betäcka mitt Ceylon-Utrillo sto med?
Jag är igång och planerar för betäckning 09.
Hon är ganska liten och lågställd av den gamla svenska modellen.
Rör sig väldigt bra!
Trevlig i temperamentet.

Jag är ute efter en gångartshingst!

Vad föreslår ni?

Sv: Vilken hingst till sto e.Ceylon ue. Utrillo?

Ingen som har något förslag?

Hingstar jag funderar på är följande:
Don Primero
Hesslegårds Rubin
Bocelli
Dionysos

Don Romantic och Bocelli ger högställda hästar av god storlek tycker jag.

Jag som gillar fullblod föreslår något med en del av den varan i.

* Roosvelt
* Hohenstaufen II
* Loredes
* Tsarevitj
* Don Charley
* Don Laurie

Någon av dem kanske passar.

Lycka till!

Don Primero tror jag kan bli alldeles för lågställt om hon är av den gamla typen.
Boccelli har jag sett trevligt efter.

Hur är hennes benställ? Ceylonavkommor är många gånger inte korrekta.

Don Primero tror jag kan bli alldeles för lågställt om hon är av den gamla typen.
Boccelli har jag sett trevligt efter.

Hur är hennes benställ? Ceylonavkommor är många gånger inte korrekta.

Hon är korrekt fram men kanske lite tät bak...

Ja, det har jag också tänkt på att det kan bli för lågställt med DP, synd för han verkar lämna väldigt bra gångartshästar!

Vad tror du om Heslegårds Rubin (Rubinstein-Inschallah x)?
Han är iof också lågställd, men ger han det?

Vad är det som tilltalar dig hos de fyra hingstar (Don Primero,
Hesslegårds Rubin, Bocelli o Dionysos) som du själv funderat på?

Själv skulle jag inte välja de två förstnämnda till ditt sto som du beskrivit henne.

Har hon haft föl förut? Hur har dom avkommorna i såfall blivit? Har hon egna meriter/ är visad?

Titta lite på Scharmeur http://www.tullstorp.nu/scharmeur.asp som är en ung lovande hingst med fina meriter.

Hermes http://www.stallkilhult.com/ skulle också kunna vara intressant. Han har också fina meriter.

Håller med dig om att Don Primero är en underbar hingst som lämnat många väldigt rörliga avkommor, men efter att ha sett ett rätt stort antal avkommor på kvalitetsbedömningar har jag sett att han med ston av stam som indikerar lågställdhet har lämnat små, lågställda avkommor som varit väldigt rörliga.

Om Heslegårds Rubin vet jag tyvärr inget, har bara sett honom på en hingstvisning. Han var väldigt tilltalande på den under ryttare, men jag har ingen uppfattning om vad han lämnar.

Antar att du har koll på Ceylons låga blup på benen? Har själv ett sto efter honom som lämnat mycket korrektare avkommor än vad hon själv är med Feliciano och Lambourghini. Den e Lambourghini är än så länge rätt högställd och med runda rörelser, men han är bara fyra månader.

Belamour ?

Bra temperament och mkt bra ben. Rörlig och ridbar.

Vad är det som tilltalar dig hos de fyra hingstar (Don Primero,
Hesslegårds Rubin, Bocelli o Dionysos) som du själv funderat på?

Själv skulle jag inte välja de två förstnämnda till ditt sto som du beskrivit henne.

Har hon haft föl förut? Hur har dom avkommorna i såfall blivit? Har hon egna meriter/ är visad?

Titta lite på Scharmeur http://www.tullstorp.nu/scharmeur.asp som är en ung lovande hingst med fina meriter.

Hermes http://www.stallkilhult.com/ skulle också kunna vara intressant. Han har också fina meriter.

Don Primero: För att han toppar BLUP.
Heslegårds Rubin: Pga härstamningen, vill gärna ha något med Rubinstein.
Bocelli: Härstamningen o att jag sett trevliga avkommor efter honom. Högt rankad i BLUP också.
Dionysos: Härstamningen

Mitt sto är själv väldigt lugn och trevlig, men med tanke på att Ceylon lämnat lite tuffa hästar är det viktigt med en hingst som lämnar ett trevligt temperament.
Hon är själv visad som 4 åring (tror jag) med 37 p. (Vet inte fördelningen.)
Ej tävlad men väldigt välutbildad i dressyr.

Rubinrot kan ju vara ett annat alternativ om du gillar Rubinstein. Har dock ingen koll pa hur pass modern typ han lämnar.

Jag har sett många Rubinrot på kvaliten både i år och förra året och det gemensamma är att de är bastanta. Har inte sett en enda som tilltalar mig.

Naja, smaken är ju olika.

Vad är det som gjort att du inte tyckt om dem?

Kraftiga, omoderna i typen, tunga huvuden, dålig balans. Däremot hade flera bra rörelsemekanik men i mina ögon uppväger det inte det negativa.

Många avkommor tillsammans med ston ur äldre mer lågställda stammar såg ut som idealet gjorde på 60- och 70-talet.

Alla avkommor e Bocelli som jag sett har tilltalat mej, både exteriört o med temperamentet

Don Romantic verkar ju lämna väldigt fina högresta avkommor med mkt gång i.
Han står högt på min önskelista och jag har sett många riktigt fina föl efter honom.

Rubinrot har jag också funderat på men han har inte så bra dräktighetsprocent.
Vilket typ av sto passar Rubinrot och hingstar med liknande stam?
Ska det vara mycket fullblod till dom eller?

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 906
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag har 2 ston som är bestämt att dom ska betäckas i år. Den ena är ett sto efter Quasimodo Z - Quick Star, hon har inte gjort något vad...
2
Svar
22
· Visningar
4 165
Avel Roar mig med att leta hingst till en av unghästarna i stallet. Hon blir 3 år i sommar och har alltså inte presterat, men fick jag...
Svar
0
· Visningar
1 225
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10