Sv: Vilken hingst till en kallblodstravare?
Kan du inte sätta dig ner och verkligen se över de kallblodstravarhingstar som finns? Det finns flera med god exteriör och trevliga gångarter, du har en sån fantastiskt fin modersstam på din så det är synd att inte satsa på en travare ändå, Månulla där bak har lämnat fina tävlingshästar!
Månjahn, Måntoddan, Månprinsen A.M. (Sveriges bästa 5-åring 2012). Alla är det hästar som har florerat i mina områden. Trevliga och mycket fina. Svall Ivar är pappa till Månprinsen som själv är lång i sin kropp, verkligen en exteriör för en topptravare. I stallet där jag jobbar har vi också en Svall Ivar-avkomma som är precis tvärtemot. 166 cm hög, mycket vacker att titta på och rör sig trevligt. Inget travämne då han är en aningens för stor och grov för att hålla.
Personligen tycker jag inte frieser är något att förädla med på en kallblodstravare. Friesern är i grund och botten en vagnshäst vilket märks på exteriörn. Har sett en del frieserkorsningar, alla dessa har längre svagare ryggar med ett toppigt brant kors. Dessa punkter är något en travare måste stärkas på om man ska korsningsavla. Rörelsemässigt finns det betydligt bättre raser att avla på...