Vilken hingst till bruksnordis?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag ska betäcka Vania till våren, det måste verkligen bli av nu ^^
Hon är en bruksnordis, reslig och fin, lätt i typen. 154 cm.
Hon är väldigt trevlig, jättefint byggd och superbra temperament!
Hon är inte bara ett sött sto jag vill ha ett föl efter utan hon har något att nedärva också.

Tanken är även ett renrasigt föl antingen i vår men antagligen längre fram.

Målet är en Större avkomma som är maffig men fortfarande lättare.
Den ska stanna hos mig och förhoppningsvis användas inom vårt Filmföretag/Riddarförening.

Inte frieser (blä!) eller andalusier, om den kanske inte är stoor.

En speciell färg skulle vara trevligt så kanske någon som nedärver svartvit skäck :love:, eller något annat spännande.
Gärna någon som erbjuder kortare rygg. :D

Vad skulle kännas vettigt?

vanian.jpg

P29-01-07_13-6.jpg

Sv: Vilken hingst till bruksnordis?

Om du ska ha renrasigt så kan jag rekomendera Granat. En fin gammal hingst som lämnar mycket bra. Står ca 12 mil från dig.

Annars så vet jag at korsning med arab blir snyggt med.

Senast ändrad:

skulle sett till o välja en hingst med bra gångarter för ditt sto ser väldigt markbunden ut.

Om du ska ha renrasigt så kan jag rekomendera Granat. En fin gammal hingst som lämnar mycket bra. Står ca 12 mil från dig.

Annars så vet jag at korsning med arab blir snyggt med.
Njae inte arab, vill ha något större och mer rejält.

Ska jag ha renrasigt så har jag funderat på Orm! :love:

skulle sett till o välja en hingst med bra gångarter för ditt sto ser väldigt markbunden ut.

Det varierar.
Hon kan trava rejält med höga knälyft och flashiga gångarter, men på hemma plan i den trista paddocken så är det ganska markbundet ja. I ridhuset blir hon en annan häst.

Men ja gångarter är ju alltid trevligt!

Ska jag ha renrasigt så har jag funderat på Orm! :love:

Kan meddela att Orm tyvärr dig i somras:cry:
Jag är nordisfrälst och vore jag du skulle jag självklart välja en Nordsvensk hingst - jag och en kompis tar hand om ett nordsvenskt sto (står i vårt stall) - hon är dräktig med Orm!
vad gäller höjden på din avkomma så ligger ju de flesta nordsvenska hingstar kring just 155 cm. Känner till en hög Nordis - Myromsli Svensken 1967, 162 cm hög, men har står norrut, är relativt ung så har ingen aning om hans nedärvning eller positiva egenskaper.

/Kristin

Det betäcks så få nordsvenska ston och det finns efterfrågan på nordsvenskar så jag rekommenderar dig att hålla dig till rasen.

Det är lite svårt att rekommendera hingstar utan att veta stammen.

kul att se ett brukssto? På travarsidan finns ju lite borkar , vet även av några som är 160-165 cm.
Kan inget om brukisar i dag men på 70 talet såg jag några jätteläckra brukshingstar på Wången som hade ovanliga fuxfärger, med grå manar osv,
Kul att det finns en nish för våra gammla nordisar i dag och fina ston är ju kul att de kommer i avel. Min första häst var ett nordissto e. Jon -Uril-Vikasvarten född 1975, hon gick på Djurgårdens ridskola flera år innan jag sålde henne, och hon verkligen gillade det och ungarna älskade att sköta henne, hon var jätte go och snäll
Lycka till

Nej vad tråkigt :(:(

Men jag tycker att nordisarna jag ser säljs så billigt? :crazy:

Jag vill gärna ha ett föl med samma färg som orm lr vätte. :love:
Vill verkligen inte ha något vanligt brunt.. och ingen isabell heller för jag tycker de hör hemma bland haflinger eller ardenner.

Jag skulle vilja lätta upp avkomman lite och ha den större, men det lär ju inte gå med en bruksnordis?

Varför inte använda någon utav hingstarna på Ingelstad Naturbruksgymnasium? :idea: Kolla in dom på http://www.ingelstad.nu/ Jag gick på skolan där och kan varmt rekommendera dom! Jättetrevliga hingstar! :love:

jag har gått på skola där Vätte har använts i vår undervisning, han är en underbart lätthanterlig å trevlig hingst.. Han kunde stå lös i skogen, med frambenen på en stubbe. Med ston omkring sig.. å ägaren 10 meter längre bort och som inte ens såg hästen. Ruskigt utbildad med, vi körde i skogen. vi red honom, tömkörde han, han gillar å hoppa. Vi körde 4st! nordsvenskar på bredden när vi harvade, körde tandem med honom.. Han är med på ALLT! =)

Vätte är väldigt fin men det finns väl fina hingstar som inte står på andra sidan landet? ska kika :)

och ingen isabell heller för jag tycker de hör hemma bland haflinger eller ardenner.
Varken haflinger eller ardenner kan vara isabeller. Gulanlaget finns inte i de raserna. Om du menar fux men ljus man och svans så har du meningsfränder bland en del som sysslar med nordsvensk avel.

Jag skulle vilja lätta upp avkomman lite och ha den större, men det lär ju inte gå med en bruksnordis?
Det finns lättare nordsvenska brukshästar. Åkes förslag på Granat är ett exempel. Det finns fler exempel men hur långt kan du tänka dig köra henne för att få en lättare hingst? Storleken går också att öka men hur stort vill du ha det? Det finns gränser för vad som är möjligt att få till rasrent...

Vad sägs om nån av Vättes 2 söner, Diamant eller Vimmel?
Är kanske inte riktigt har den storleken du är ute efter men 2 smäckra fina hingstar är det! :banana: Diamant är 151 cm, står i Uddevalla, Vimmel är 156 cm, står i Dals-Rostock. Sen har du Joar i Rydaholm som är lite större, 161 cm.
Längre upp i landet finns några hingstar till runt 160 strecket, Ukne, Certino, Evert och Eloge t ex. Men det beror ju på hur långt du är beredd att åka! Lycka till!:bump:

Varken haflinger eller ardenner kan vara isabeller. Gulanlaget finns inte i de raserna. Om du menar fux men ljus man och svans så har du meningsfränder bland en del som sysslar med nordsvensk avel.

Det finns lättare nordsvenska brukshästar. Åkes förslag på Granat är ett exempel. Det finns fler exempel men hur långt kan du tänka dig köra henne för att få en lättare hingst? Storleken går också att öka men hur stort vill du ha det? Det finns gränser för vad som är möjligt att få till rasrent...
Ja jag menar typ ljus ljus (haflinger färg) fux med ljus man och svans.
Det är inte ett dugg fint på nordsvenskar..

Jag vill ha en som har samma färg som Vätte :D

Jag vill ju helst ha något mycket större.. men det går ju inte.
Skulle man våga lägga shire hingst på henne eller blir det för stort för henne?

och ingen isabell heller för jag tycker de hör hemma bland haflinger eller ardenner.

Haflinger är av fuxfärg.
Ingen fux ingen haflinger, de får nämligen bara vara fux

Skitrolig tråd! Jag tycker våra gamla bruksnordisar glöms bort alldeles, de är ju svenska och det finns ju så många med höga poäng så avla på!! Och nordsvenska hingstar kan man bara inte få nog av! Så läckra!! Var på grevagården i mars.. Gorm kom dit för att få fortsatt betäckningstillstånd och JÄVLAR vilken hingst, det kan man kalla hingst!

Senast ändrad:

Liknande trådar

P
Avel Jag har börjat fundera lite kring att betäcka ett sto e. Feliciano med en dressyrhingst för att förhoppningsvis få fram min nya...
2
Svar
39
· Visningar
3 518
Avel Jag har ett 4-årigt sto som jag så småning om kommer ta ett föl på. Hon saknar stam och hon är importerad, men jag tycker ju att hon har...
Svar
11
· Visningar
1 330
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna