Vilken hingst skulle ni valt?

Barock-Pinto

Trådstartare
Sitter här och funderar på vad man skulle kunna lägga för hingst på detta lilla stoet. Ridponnysto e. Power Boy, u: Dartmoorsto, 4 år och 129 cm hög. Ganska grov i kroppen, lång rygg, ngt. utåttåad fram. Gångarter över medel med stort plus för galoppen. Hoppar med riktigt bra teknik och vilja. Söker en hingst som kan förädla henne lite samt lägga på lite mera höjd. Hade varit trevligt om avkomman hade kunna ligga på c-ponny höjd åtminstonde. Gärna en hingst som lämnat avkommor med talang både i hopp och dressyr.... om man kan önska det ;)
Har tyvärr inga exteriörbilder på henne i dagsläget. Ryttaren är 164 cm lång.

539950_406927132662340_100000351702400_1307494_1929348838_n.jpg

562586_404695356218851_100000351702400_1301434_764369468_n.jpg

Sv: Vilken hingst skulle ni valt?

Speyksbosch dancer kanske kan vara något? Bocaccio arden? Fabian xx skulle jag definitivt ta en titt på!

Tack för tipsen! Bocaccio arden har jag haft ett litet öga på, men dom andra ska jag genast kolla upp :)

Har även tittat på hästaks hingstar Dunhill och Top Nordpol. Någon som vet hur dom nedärver?

Såg Boccacio Arden förra sommaren på asrp's riksutställning. Han ger mycket intryck av "stor häst". Sedan var där en hel del fina avkommor också och han har ju ett möderne som är verkligen topp!

Top Nordpol har jag sett några fina ponnyer efter. Duktiga hoppare men inte så ädla kanske, men jag vet ju absolut inget om mödernet där.
Han kan nog vara en intressant kandidat till ditt sto :)

Senast ändrad:

Ja det är det stoet. Han är super trevlig.

Synd hon bara är 4 och första fölet antar jag, annars hade jag rekommenderat Vermont, han finns dock bara på fryst. Har sj haft 2 ston e.Vermont u.Dartmoorston samt en u.connemara/ridponny som var fantastiska :love:.
Boccacio Arden verkar himla trevlig, Top Nordpol ska ha lämnat en del trevligt har jag hört men han är liksom din lång i ryggen och grov, samt överbyggd.

Jarno tävlar EM, en av Sverigen bästa ponnyer just nu. Fantastiskt vacker och ädel hingst!
Dunhill är snygg i modell, har presterat och är rörlig. Grövre i typ.
De Goede Re Metall är ädel och snygg modell, vet ej förärvningen i övrigt. Kanske en anings för kort hals med tanke på att din ser ut till att ha det med?
Speyksbosch Dancer och Veronas Gershwin?
Fabian xx (150cm hög) var ett tag tagen ur avel, men har nu återkommit till följd av bra förärvning med framgångsrika tävlingsavkommor.

Tack för alla svar!

Jo det blir ju hennes första föl så fryst vågar jag mig inte på, annars hade Vermont varit ett mycket möjligt val. Har sett mycket trevligt efter honom. Gershwin har jag tyvärr lite dålig erfarenhet av när det gäller avkommor. Har själv haft två stycken ungponnyer efter honom, en egen samt en på inridning, och bägge två har varit väldigt svåra i ridningen. Dock vet jag att han har lämnat många jätte fina avkommor, och jag har antagligen bara haft otur. Men nej, jag vill inte chansa. Valet ligger nog mellan Boccacio Arden och Dunhill, ev också Fabian xx. Någon här som har en avkomma efter någon av dessa?

Min e: Bocaccio Arden har fortfarande inte behagat att komma. Snart 363 dygn;)

Jag har inga hingsttips men en kommentar om Gershwin. Har nämligen själv ett otroligt trevligt och samarbetsvilligt sto efter honom. Faktiskt hittills en av de enklaste hästar jag haft. Hon reds in helt komplikationsfritt förra sommaren, i princip bara att sitta upp. Och samma attityd nu efter vintervilan. Hon är dessutom helt orädd och otroligt cool. :love: den ponnyn! Så med min erfaranhet hade du bara otur ;)

Jo jag misstänker också att jag haft otur. Vet att han lämnat massa bra och trevliga avkommor. Men jag verkar inte träffa rätt bland dom tyvärr, och jag vill inte riskera att oturen håller i sig ;)

Ja det kan mycket väl vara så, det var därför jag la in en blinksmiley.:)

Jag är bara så sjukt imponerad av min ponnys temperament. Men jag vet att ett av hennes helsyskon inte varit så rolig att rida in/rida.

Jo jag misstänker också att jag haft otur. Vet att han lämnat massa bra och trevliga avkommor. Men jag verkar inte träffa rätt bland dom tyvärr, och jag vill inte riskera att oturen håller i sig ;)

Tror att han lämnar lite blandat kanske. Sen är det ju ett sto inblandat också :) Det är när man funderar över sånt här som man skulle vilja ha en mer samlad, opartisk bedömning av ridponnyhingstarna. Funderar på att i framtiden betäcka mitt Gershwin-sto, men känner att det verkligen är en djungel att försöka välja hingst till henne.

Såg att stall phem och stuteri mw ska ha hingstvisning den 17/5. Kanon dag att titta och få lite mer uppfattning om hur deras hingstar ser ut i real life :) Jag ska dit. Någon mer här som tänkt dyka upp?

Liknande trådar

Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 536
Senast: Unafraid
·
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
999
Senast: AmyPond
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 992
Senast: Nafayette
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2