Vilken hingst rekomenderar du?

CiderGirl

Trådstartare
Vill gärna få hjälp med att hitta den ultimata hingsten till mitt sto.
Avkomman kommer att få grå papper hur som helst så fältet är öppet för olika raser, men målet är att få fram en avkomma som kan hävda sig på dressyrbanorna.

Har ingen bra film på henne på datorn, så ni får se försäljningsfilmen som jag såg när jag skulle köpa henne. Hon har utvecklats en hel del och är riden i 3-4 månader på den videon enligt uppgift.

http://www.youtube.com/watch?v=dMjrUP69PJU&list=UUoyvqJlc_pWe4V6_ZMAy2EQ&index=30&feature=plcp

Korten är tagna i slutet på april förra året om jag inte missminner mig. Hon är mer välmusklad och har fått betydligt mer musklar på hals, kors och rumpa.

32368438.jpg

32368432.jpg

Ska bli kul att se vad ni har för förslag :)

Sv: Vilken hingst rekomenderar du?

Ditt sto rör sig spänt och "trampar luft" och är troligen av körhästras.
Ser skum ut i rygglinjen på kortet, karp?

Betäck inte, köp en dressyrhäst istället.

Tack för ditt svar Cat_and_rat :)

ja, hon har (enligt uppgift) varit körhäst i Holland tidigare, är 10 år idag. Har ett riktigt stort överben på ett av bakbenen och ett tillhörande spindelnät av ärr upp mot insidan av låret som rimligt kan ha kommit av en körolycka. Hon har som sagt blivit bättre och slappnat av mer. Jag tror jag får ta nya bilder och spela in en film så ni får se (även om intresset verkar svalt om man kollar på antalet svar).

Karprygg har jag inte så stor erfarenhet av, trodde att det var en toppig bula och problem att lägga muskler i länden, men jag har som sagt ingen större koll. Jag slänger in en bild jag hittade från i somras så kan du kanske bedöma själv?

Jag förstår ditt resonemang om att köpa en dressyrhäst istället, men jag vill ha ett föl efter henne, om jag ska hitta ett halvblodsföl som har de gångarter jag vill ha så får jag betala 75-100tkr och det har jag inte att ge. Det jag gillar med min hästs ras är att de har bra grundgång, det är lättare att lära en häst att länga och vänta i steget än det är att få dem att lyfta knäna högre eller få luft under magen. Vi har kommit en bit på vägen, men när jag kan sätta henne tillräckligt i både trav och galopp så åker fronten upp och bakdelen bär. Har fått den känslan några gånger, hon orkar inte riktigt ännu, men det finns där.

och här kommer bilden:

229740_10150246519486949_662086948_7850030_4209532_n.jpg

Här står hon i nedförsbacke och har lite sommarmage ;)

Jag hade nog tyckt att donnerhallblod kunde passa henne. Hon behöver mjukhet som du säger och det tycker jag Donnerhall ger. Bocelli? Kanske inte bäst i typen men helt ok.

Skovens Rafael.

Jag tycker att hon är fin! Tänkte oxå lite på karprygg på första bilden med denna sista bilden tycker ja det ser mkt bättre ut =)
Jag håller med inlägget ovan mig angående hingstar- ja tänkte på samma och kanske även Dalwhinnie?
kolla de hingstarna o jämför om de skulle passa ditt sto.

Lycka till!

Tack för ditt svar Pontevecchio :)

Jag har sett Bocelli tävla två gånger live, hua mig! vilken vildpanna! han verkar iof inte lämna det vidare till sina avkommor, men han tilltalar inte mig.

Skovens Rafael känns där emot mer intressant! Ska läsa mer om honom. Tack för tippset, tycker du själv att han skulle passa bra på henne typmässigt?

Tack för ditt svar Casper :)

Dalwhinnie tycker jag är vacker, men är han inte lite för överbyggd för mitt sto? Jag tror kanske att hon behöver någon med längre framben?

Vildpanna? Jag har bara sett Bocelli live i falsterbo och då var han lugnet själv. Det är inte många andra hingstar som presterar och betäcker samtidigt. Och hans möderne är kalasbra!

Dionysos är en hingst som lämnar otroligt trevliga avkommor som ser lätta ut i typen.
Luxus var otroligt ridbar på bruksprovet och hade mjuka gångarter.

SR tycker jag har en bra typ, ffa front men han finns bara på fryst i år.

Då kanske jag såg Bocelli när han var lite yngre då :)

Jag är lite reserverad till D-blodet, jag har träffat på flera hästar med D-pappor som har lösa benbitar (e. De Noir och e.De Niro) så jag vill nog helst ha nått svenskt eller holländskt.

Luxus CLM har jag kikat lite på, ska försöka ta mig till Eklunda och kolla på hingstvisningen. Om hans ägare råkar läsa detta får hon gärna komentera kompabiliteten mellan mitt sto och honom =)

Sir Oldenburg tycker jag mycket om, men han verkar förvärva sina gångarter snålt till avkommorna. Eller vad är er erfarenhet?

Nu är det så att reklam och marknadsföring inte är tillåten på detta forum, så det är inte lämpligt att en hingstägare gör reklam för den egna hingsten i hingstvalstrådar.

Görel - moderator

Jag tyckte hon såg jättefin ut! :laugh: Lite kort i steget och lite stel, men det kan ju som sagt bli bättre. Din tjej har ju härlig bekmekanik, jag gillade framför allt hennes bakben, kvick och aktiv även om hon kanske inte satte under sig så bra på filmen - träningssak som sagt. :)

Jag skulle också kikat på Donnerhall-blodet, det brukar ju som Ponteveccio skriver kunna lämna mjukhet i gången. Sen är jag väldigt förtjust i just Luxus, och han rör sig ju också väldigt mjukt och med stora steg.

Det du säger om SO kan jag kanske inte säga jättemycket om, men jag har en bakant som fött upp en avkomma e honom, och hon är än så länge rätt besviken på den. Mamman har lämnat kanontrevliga ungar med bra gångarter, men denna är tråkig i största allmänhet. Inte speciellt wow i typen, inga gångarter att skryta med och tråkigt temperament (inte elak utan skygg och harig). Men det är ju bara en i havet av många!

Det enda jag gillar på SO är färgen. Resten förstår jag inte hur folk ser.
Har heller inte sett några avkommor som bevisat mig fel.

Luxus fick många lovord över sin ridbarhet och Florestanblodet rekommenderas för just ridbarhet.

Sir Oldenburg är ju vacker han, men som sagt verkar förärva sin gång mycket dåligt. Dock har jag förstått att han ger bra temperament och vackra hästar. Har sett en hingstunge efter honom som jag verkligen gillade, undrar dock om den inte blir väl grov som vuxen, men vi får se.

Han kollar på Florencio också, trevlig prick och ger bra hästar.

Sen känns det som Ampere inte är fel alls, vad tycker ni? Han om någon har mjuk och stor gång, verkar ganska otittig också.

Har någon funderat på Wynton? han finns som färsk transport på Askö.

eftersom du skriver att du är ute efter svenskt el. hollländskt så vill jag tipsa om Zuidenwind. En himla trevlig hingst!

Bra balans och rör sig lätt och smidigt. Han har lämnat många fina föl.

Tack för ditt svar Carlottee :)

Nej, Zuidenwind faller mig inte i smaken alls. Dessutom har han för korta framben för mitt sto och för lång rygg. Kollade igenom KWPN's alla Z hingstar förut, innan han köptes in till Sverige och tyckte då att han var den svagaste av dem.

korta framben tycker jag inte han har men däremot långa bakben;)

Sedan har han kort rygg snarare än lång. jag har sett honom uppställd irl. Jag har en superfin åring efter honom, mkt ädlare än sin mor med kort rygg och högrest. Normal långa ben.

Men faller han dig inte i smaken så är det så.

ja, det är nog bakbenen som är oproportionerligt långa.

De som faller mig i smaken är snarare Johnson och hans son Bretton Woods.

Tack för ditt svar IronWill :)

Det kanske han har, i så fall stärker det min teori att De Niro bär på OCD. För J är ju minutiöst kollad av KWPN.. Min typ av häst dock, även om den är groteskt stor.

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
F
  • Låst
Dressyr Eftersom, tråden låstes startar jag en ny ang ämnet och då får vi väl snällt försöka hålla oss till det då. För visst är det intressant...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
21 384
Senast: break_a_leg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar