Vilken hingst passar bäst? (Kallblodstravare)

Lovin står utanför Karlstad.

Jag har sett några Lovinavkommor och tycker inte att de har varit mer än "medelmåttor" (för mig som ser dem som ridhästar). Men vårt ena sto väntar en Lovinbebis i sommar, så jag hoppas naturligtvis att det blir en pärla ändå... ;)

Snälla, varför inte bevara rasen ren?
Antalet betäckningar minskar för varje år och det kommer på sikt att färre kallblodstravare. :cry:

Vill du ha en PRE köp en renrasig...

Om det var mitt sto skulle jag absolut ta en ung hingst, eftersom det är rätt så gammal stam i ditt sto. Varför inte Qvadrigo som flera föreslagit. Det beror dock lite på kroppstyp, Qvadrigo är lite gammaldags och "tung" i kroppen (i mitt tycke), är stoet grovt så ta hellre en lätt hingst i typen. På den norska sidan finns det flera intressanta hingstar (det finns ju möjlighet att ta transportsperma om man inte vill resa). Jag skulle nog gärna ta en son till Elding/Järvsöfaks/Rigel Jo (det blodet är hyperintressant).

Vore synd att inte ta en renrasig avkomma när du ändå har fin stam på stoet.

Som om inte det skulle bli dyrt. :p
Och anledningen till att aveln på kallblodstravarna minskar är ju att många anser att det inte lönar sig helt enkelt.

Ja, hon är ju ganska grov i kroppen och lutar mer åt brukshållet än travarhållet.
Men vi står i "telefonkö" till Järvsöfaks och försöker hela tiden få tag på dem. Så nog ska det blir renrasiga föl också!
Jag har den lilla planen att jag ska ta ett korsningsföl som jag ska ha själv, sen så blir det rensasiga föl för hela slanten. Hon går till avel i år, och får förhoppningsvis många föl innan hon blir för gammal (hon är ju åtta nu, så hon har ju några år på sig). Hennes stam är ju för bra för att man ska låta den gå till spillo. :d

Och vad får du genom att korsa raserna?
Det är ingen garanti för att du får en häst med PRE- egenskaper....

Ditt resonemang är befängt och jag har svårt att ta dig seriöst, eftersom har ett toppstammat kallblodssto. Det lönar sig alltid med kvalitet.
Bra stammade hästar med sund uppfödning säljs inte för småslantar, varken som ridhäst eller travare.

Det har inte jag sagt heller. Men det är väl min ensak om jag vill ha en korsning eller inte? Du har ju inte ett jota om vilken hingst jag väljer egentligen.
Och vad gäller tjäna pengar på uppfödning så är jag inte särskilt intresserad av det. Visst skulle jag bli glad och stolt om jag fick en duktig avkomma, men jag satsar inte på att tjäna pengar på mitt sto oavsett hur bra stam hon har. Och inom kallblodstravaraveln ligger det inte så extremt mycket pengar, det var därför hennes förra ägare sålde henne till mig. Han avsedde att satsa på aveln och gjorde det på varmbloden istället, och sålde därför Trollvira till oss för en ganska anskrämlig summa.

Hold deg unna Elding-blodet. Norge har snart ikke en eneste kaldblods uten Elding i 1-3 generasjon :crazy:.

Nej det är sant. Även Troll Jahn är ju väldigt utspritt, tyvärr kommer väl faksen bli lika dominerande om det fortsätter så här, faksen har ju ändå kvar att bevisa att han kan lämna bra äldre avkommor också, inte bara unghäststjärnor.

Nope. Ditt kallblod är den snyggaste Lovin-avkomma jag sett hittills! :)

Det verkar som om det alltid blir så. Alla vill ju betäcka med "stjärnan". :p Jag vill såklart också ha ett föl efter Järvsöfaks, men det kommer nog bli många andra avkommor också. Och för mig spelar det ju inte så stor roll ifall avkommorna blir framgångsrika.

Klart att jag inte har något med ditt hingstval att göra! Du ställer frågor och ber om råd, sedan vill du inte höra svaren du får. Märkliga människa. Du verkar inte heller förstå varför det är viktigt att föra kallblodsaveln vidare. Du verkar inte heller förstå innebörden med att antal avkommor minskar för varje år. Du verkar inte intresserad av kallblodet som ras, om jag tolkar det du skriver. En sekunden pratar du om att der blitr dyrt, andra om att du inte är intresserad av att tjäna pengar. Svamlar du bara?

Som om inte det skulle bli dyrt.
Och anledningen till att aveln på kallblodstravarna minskar är ju att många anser att det inte lönar sig helt enkelt.

Detta skrev du tidigare.
Är det inte din åsikt?
Hur många avelstrådar har du haft upp det senaste året?

Konstigt att du fortfarande inte lyckats ta reda på information själv, som gör det lättare för dig att välja hingst, med tanke stam, alla råd, länkar och tips som du redan fått.
:crazy:

Få innom kallblodsaveln lever i fantasidrömmar som säger dom att dom ska tjäna extremt mycket pengar på aveln.
Det jag försöker säga dig är att med en bra stam så är det större chans att du inte går med förlust vid försäljning. Och har du verkligen bra stam och uppfödning så kan du få en bra slant, inte att du ska bli jätte rik på att sälja ett föl -för den stammen har du dock inte.

Det är inte det jag säger, och förlåt om min irritation verkar riktat mot dig. Men jag börjar bli trött på alla som skriver till mig och säger att jag är dum i huvudet för att jag vill ha en korsning för eget nöje.
Det är inte säkert att jag planerar att sälja fölen, så därför bryr jag mig inte om ifall de blir "värda" något genom stam, det är det jag säger. Och det jag menade med att det blir dyrt med en renrasig PRE är att det är dyrt att köpa en färdigutbildad renrasig häst, för det är vad jag skulle göra i såna fall.
Och nej, det är inte min åsikt att det inte lönar sig med kallblodsaveln. Det är mitt stos förra ägare som tyckte det (som jag också skrivit var anledningen till att han sålde henne till oss).
Och det jag velat när jag skrivit en tråd så är det en diskution och goda råd om vad jag ska tänka på. Visst har jag fått många goda råd och fler adiskutioner, men jag tycker att lite väl många har skrivit till mig och klagat över att jag inte enbart är intresserad av att ta renrasiga föl. Det finns väl ändå många andra som tar en korsning på sitt sto, och sen många renrasiga föl?
Och att jag fortfarande skriver är att jag vill fortsätta få goda råd, inte klagomål dock, tills jag vet vilken hingst som blir "den första" (det beror nästan helt på vilka vi får tag på först).

Du är den första och största (på Buke) som med så stor intensitet debatterar hingst till ditt sto.
Jag har inte kallat dig för idiot.
Ditt sätt att uttrycka dig på kan visserligen till stunder verkar lite ologiskt, kanske är det grunden till att du tycker att bu blir bemött med klagomål? Sedan så använder du dig av andras åsikter utan att citera och det uppfattas givetvis som dina åsikter. När så dessa blir bemötta så blir du irriterad. Det kan löna sig att vara tydlig i sitt resonemang.

För mig, och kanske många andra, så är det mycket konstigt att du faktiskt vill korsa. Det är inte så vanligt att man tänker i dom banorna ifall man har bra stam.

Nu kommer det troligen att bli lite vanligare framöver efter som det finns fler som dig, fler som inte vill betala för en renrasig PRE och fler som tycker att dom mest spektakulära korsningarna är gulliga, dom som tom vill skapa en ny, egen ras, sin engen gulliga ridhäst,
allt färre engagerar sig i stammens historia och utveckling för att på sikt kunna säkra rasens existens.

Att du lägger ut en så pass kontroverisell fråga och sedan upplever att du bli illa bemött verkar i mina ögon navit. Förstår du inte att det kan finnas människor som tar illa upp och ser det som en kränkning mot rasen?
Elller för det avelsarbete som är lagt ner på att få fram exemplar som t ex. ditt sto eller Järvsöfax?

Ta och läs igenom alla dina trådar en gång till och se ifall du inte uppfattar vissa inlägg lite mindre kränkande än tidigare....det ligger mycket i hur man själv vill tolka det som skrivs. ;)

Lovin står i Deje i Värmland.
Mitt sto står där för betäckning just nu! :D

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
677
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka