Vilken hings skulle passa mitt sto?

M

MaLu

Funderar lite löst på att betäcka mitt sto som är efter Amiral 764 - Jaguar (548?)

Hon är liten, ca 160 i mkh och ganska tuff.

Jag tänker mig en långbent och snäll hingst som är utav den lite smäckrare typen.

Fölisen ska bli en dressyrhäst som gärna får ha bättre taktkänsla än mamma...;)

Någon som har idéer?

Passar på att samtidigt fråga vad ni har för erfarenheter utav att betäcka lite äldre ston som inte har haft föl tidigare? (min häst är 16 i år)

malu

Sv: Vilken hings skulle passa mitt sto?

Jag vet inte om han har så långa ben, men Belamour hade troligen passat ditt stos vassa stam. Han verkar kanon i psyket, har mycket ridbarhet, takt och elasticitet.

En vän till mig betäckte sitt sto förra året och den var då ett 16-årigt maidensto och tog sig på första försöket. (Med Belamour;)). Men ett tips är att alltid göra ett bakterieprov innan ni börjar seminera.

Tack för svaret!

Har nu läst om Belamour på Flyinges sida och han verkar trevlig :)

Vill gärna ha fler tips på hingstar som kan passa henne, kan inte mycket om hingstar och avel. Någon mer som tycker att Belamour verkar bra?

malu

putt putt!

Är det verkligen ingen annan som är lite duktig på avel och vill spåna lite?

malu

Funderar lite löst på att betäcka mitt sto som är efter Amiral 764 - Jaguar (548?)

Hon är liten, ca 160 i mkh och ganska tuff.

Jag tänker mig en långbent och snäll hingst som är utav den lite smäckrare typen.

Fölisen ska bli en dressyrhäst som gärna får ha bättre taktkänsla än mamma...;)

Någon som har idéer?

Passar på att samtidigt fråga vad ni har för erfarenheter utav att betäcka lite äldre ston som inte har haft föl tidigare? (min häst är 16 i år)

malu

Jag hade också gissat att hon skulle vara tuff med Amiral-Jaguar. Men jag hade trott att du skulle vara nöjd med steget.
Om jag inte missminner mig skall jag ha läst att hingsten Channon ska lämna ädla och trevliga avkommor. Ädla har jag sett att många av dem är, men jag har ingen egen erfarenhet av hur milda och goa de är.. ;).
Rubinrot är annars en hingst som jag tycker ser trevlig ut, han ser ganska välgödd ut på filmerna och bilderna så jag vet inte hur grov han är egentligen.
Annars brukar man väl säga att D-hingstarna är beskedliga, men ibland grova och lågställda.. Lite därför jag hamnade på R-linjen..
/U

Kanske De Noir kan vara ett alternativ? Däremot vet jag inte hur mycket mer storlek han kan ge men han ger ett mkt bra temprament och typar sina ungar exteriört. Blev elithingst nu i Danmark p.g.a. sina avelsresultat.

Fast Don Primero ligger jättehögt på typ-blup.

Annars gillar jag ju Belamour, men hans första fölomgång har ju inte fötts ännu, så man vet inte vad han lämnar

Richfield lämnar mkt milt temperament. Riktigt trevlig hingst tycker jag, även om jag lämnar lite reservation för storleken (vår är iof 170+, men mamman lämnar stort).

Jag har en Highcruiser-hingst som är lätt i typen och jättetrevlig i temperamentet - mamman är nog lite lik din, ca 160 e Kaliber-Dragon, inte särskilt högställd (f -87 så hon är betydlig äldre än din också, men det är inte hennes första föl)

Annars gillar jag ju Belamour, men hans första fölomgång har ju inte fötts ännu, så man vet inte vad han lämnar

Jo jag har också sett att Don Primero ligger högt på typ-blup, och han är både ädel, lämnar fint temperament, ridbarhet etc. Jag vet dock int eom jag hade valt att lägga honom på ett kortbent sto eftersom han är lite kortbent själv om jag inte missminner mig, det borde ju finnas liten gen hos honom om det. Jag tycker absolut att DP ska användas så länge vi kan på så bra ston som möjligt. DP kan ju vara ett bra alternativ, svårt att få alla rätt!
/U

Belamour blev jag inte alls impad av när jag såg honom live, men jag vet att andra blev det, smaken är trevligt nog fortfarande delad! :)
/U

Kanske De Noir kan vara ett alternativ? Däremot vet jag inte hur mycket mer storlek han kan ge men han ger ett mkt bra temprament och typar sina ungar exteriört. Blev elithingst nu i Danmark p.g.a. sina avelsresultat.

Ännu ett bra förslag kan jag tycka!
/U

Liknande trådar

Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 452
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 612
Senast: Fredag
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 399
Senast: -Lilla My-
·
C
Avel Har ett englo sto som är hälften fullblod och som har french groom på mödernets sida. Hon är själv ca 156 men är inte helt färdigväxt än...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: cia96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka