Vilken hage?

Z

zana

Vi har ett "problem" i vårt stall. Vi har två stora hagar, båda på 2-3ha. En av dem är bara vall, och den andra är en skogsglänta som är lite mer kuperad.

Skogsgläntan ligger närmast stallet och vi kan öppna hagen så att de kan gå in på vallen.

Nu vet vi inte riktigt var vi ska ha dem. Båda hagarna har bete så det räcker och blir över, men sogsgläntan är nu ganska blöt efter allt regnande och hästarna (4st) har tillsammans tappat 4 skor på en vecka. Igår öppnade vi till vallen och idag när jag skulle ta in hästarna (de står vanligtvis inne på eftermiddagarna) så var hästarna helt genomsvettiga. de står alltså mitt ute i solen och betar fast de har sval skugga där det fläktar och är skönt!

Vad skulle ni välja? att stänga igen och låta de tappa skorna eller låta dem svettas?

tack för tips! /L

Är hagarna bredvid varandra kan ni kanske öppna upp emellan dem, men antar att så inte är fallet. Annars kan ni kan sätta upp något sorts solskydd till hästarna, det går att sätta upp fyra hörnstolpar och lägga tak över, kräver förstås lite jobb.
Skulle nog själv hoppas på svalare väder och tills vidare ta in hästarna mitt på dagen.
Men, som sagt var, allt verkar ju enkelt när man står vid sidan om, eller hur?
Lycka till och hoppas på svalare väder!
MVH/Anders

Jo de ligger bredvid varandra, men om vi öppnar mellan hagarna så lämnar de bara fältet när de ska gå och dricka. annast står de där både när de äter och vilar.

Det låter som de har tillgång till både sol och skugga. Då väljer de ju själv att gå i solen. Jag hade nog öppnat båda hagarna så de helt kan välja plats själva.

Förmodligen tycker de att det är obehagligt att gå i det blöta och väljer därför solhagen. Men värme och sol är ingen fara för våra hästar (förutom solexem..)

Men hela hagen är inte blöt, de har trampat upp en jättetorr och fin plats inter några granar där de oftast står när det är varmt, men inte när det är öppet till fältet, då står det mitt i solgasset. igår när jag skulle ta in dom vbar två av hästarna helt genomsvetta. ibland förstår jag mig inte riktigt på hästar

Tja, skulle vilja se detta som (ytterligare) ett bevis på att hästar inte är funtade som vi...

Om de har tillgång till både skugga och sol är det väl inte mycket mer än att de själv väljer var de vill stå? Att de tappar skor denna blöta sommar känns mer eller mindre ofrånkomligt.

Jag vet inte riktigt om jag tolkar ditt inlägg rätt, men funderar ni på att stänga av skogen så att de står på vall utan tillgång till skugga? Så skulle jag inte göra.

nej, när de går på vallen är det alltid öppet till skogen, men problemet är ju att de inte går in i skogen när det är såhär varmt, och jag vill inte stänga in dem i skogen heller för då tappar de skor...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 346
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
3 036
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Omröstningar