Vilken hästras passar detta in på?

Sv: Vilken hästras passar detta in på?

Va vill du göra med hästen?

En lugn och trygg ardenner kanske inte är lämplig om man vill tävla msv hoppning tillexempel ;)
 
Sv: Vilken hästras passar detta in på?

Inte så hög ras; runt 160 i mankhöjd helst. Ganska lugn, snäll och inte anlag för "stissighet", utan mer stabil.
Hannoveranare helt klart, mer stabila hästar har jag sällan träffat. Orädda och framåt och uppskattar ett aktivt hobbyliv, väldigt trevliga allroundhästar, dock inte några promenadhästar. Dom flesta jag träffat har legat mellan 160-165cm, hästar med mycket personlighet ofta.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hästras passar detta in på?

Jag tycker att du måste fundera över varför du vill ha en häst som är som du beskriver. Är du en duktig ryttare som "bara" inte vill åka vill av hela tiden? Är du en ryttare som är lite osäker för att du inte har ridit så länge? Varför tycker du att en hög häst är otäck att rida?

Det du beskriver är snarare en beskrivning av en individ än på en ras - däremot så kan det vara mer eller mindre sannolikt att du hittar rätt individ inom en viss ras.

Om du är en erfaren ryttare med god balans som kan hatera en pigg och känslig häst, men vill ha en häst som inte exploderar och far i luften så är PRE och lusitano den perfekta rasen ... men de är enligt min mening inte speciellt perfekta för en ryttare som har svårt med balasen och t ex lätt börjar luta sig framåt och dra i tygeln om hästen blir pigg ....Då blir de stressade och springiga. PRE / lusitano är dessutom väldigt lättlärda och lär sig givetvis fel saker lika snabbt som fel. Jag vågar dessutom påstå att mina ston ( har 5 st) är milda och skarpa på samma gång ...Jag älskar dem som ras, men förstår inte riktigt varför de har fått rykte om sig att vara så lätta .. För en erfaren person ja, men inte för en oerfaren ...


Är man oerfaren, osäker ska man nog ha en häst som är lite långsammare i sina reaktioner, inte så snabbtänkt och inte så känlig för hjälperna ... En halvblodshäst av den gamla militära stammen hade varit perfekt ...Jag skulle även kunna tänka mig att en morganhäst skulle kunna fungera. De jag har träffat på är pigga och trevliga, inte så stora, men inte lika känsliga och kvicka som en PRE.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 959
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 140
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 649
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp