Vilken hästras passar detta in på?

tinjoh

Trådstartare
(Jo, jag vet att alla så klart är individer så nu får ni generalisera)

Inte så hög ras; runt 160 i mankhöjd helst. Ganska lugn, snäll och inte anlag för "stissighet", utan mer stabil.

Jag är lite rädd för att sitta på höga hästar, så om jag börjar titta efter en egen om några år vill jag ha en som är ganska låg. Islandshästar är trevliga men jag vet inte om jag egentligen har användning för de extra gångarterna.

Förslag? :)
 
Sv: Vilken hästras passar detta in på?

Jag är kär i fjordingen. De kommer inte upp till 160 cm men finns de som ligger strax ovanför ponnygränsen. Trevlig allroundras som man kan använda till det mesta.

Men det är klart bättre att leta individ än att snöa in sig på en specifik ras.
 
Sv: Vilken hästras passar detta in på?

Jo det är sant Cicci - men helst vill jag leta individ bland de lägre hästraserna. Det är inte logiskt men så fort jag ska sitta på en hög häst så blir jag rädd, oavsett hur snäll den är. :(
 
Sv: Vilken hästras passar detta in på?

Pura Raza Española = ren spansk häst :) eller felaktigt kallad Andalusier :(

Tesora
 
Sv: Vilken hästras passar detta in på?

Tinker passar också in, och även haflinger, de kanske inte är riktigt 160, haflinger är ofta mindre men upp till ca 150, tinker är vanligt att de är mindre än 160 men det variera mycket inom rasen.
 
Sv: Vilken hästras passar detta in på?

Nordsvensk brukshäst :love: Eller någon annan kallblodig ras tycker jag passar in på beskrivningen :)
 
Sv: Vilken hästras passar detta in på?

Kallblod av något slag, beroende på vad du vill med din ridning.
har själv en Irish Cob :)
 
Sv: Vilken hästras passar detta in på?

Kallblod av något slag, beroende på vad du vill med din ridning.
har själv en Irish Cob :)

Tycker Irish Cob ser väldigt fina ut. :) Jag vill egentligen bara rida för att det är roligt; inga tävlingsambitioner men gärna en häst som är intresserad av att prova något nytt i bland. Annars uteritter osv, lite hoppning om så möjligt. :)
 
Sv: Vilken hästras passar detta in på?

Jag tycker lettiskt halvblod passar in här! :)
Inte så stora (känner till två stycken, de är 151 resp. 159 cm) däremot lite "grövre" i typ och stabila i psyket! :D
De jag känner är dessutom väldigt duktiga hoppare (kanske inget för WC:n, men duktiga på "hobby/god amatör" nivå).
 
Sv: Vilken hästras passar detta in på?

Irish cob passar väl in på din beskrivning :) Storlek, grovlek och de varierar ju skarpt inom rasen tycker jag, men jag har nog aldrig mött en Irish cob med annat än underbart temperament! :D Jag tycker de är super trygga och underbara, nu har jag visserligen bara ridit unghästar av rasen, 3-6år alla olika, men det de har gemensamt är att de varit som stabilast på backen, min egen(korsning) ger knappt ett ljud ifrån sig när något händer runt omkring dock är det lite mer häst att sitta på som de flesta kallblodsraser är tycker jag. Han är inte lat, men inte "stissighet" heller ^^
 
Sv: Vilken hästras passar detta in på?

Nordsvensk travare?
Lättare i typen än brukshästarna så de har lättare för ridningen på så sätt. Finns faktiskt en del som aldrig rört en travbana och därmed är de i princip som vilken annan ridhäst som helst :)
 
Sv: Vilken hästras passar detta in på?

Jag är kär i fjordingen. De kommer inte upp till 160 cm men finns de som ligger strax ovanför ponnygränsen. Trevlig allroundras som man kan använda till det mesta.

Men det är klart bättre att leta individ än att snöa in sig på en specifik ras.

Det kanske går att hitta någon trevlig fjordingkorsning uppåt 160 cm?

Tillägg: Jag sökte på fjordkorsning på Hästnet och det fanns några sådana som var omkring 150 cm.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hästras passar detta in på?

Det verkar ju som att jag borde kolla upp cob - både welsh och irish..! :-)
 
Sv: Vilken hästras passar detta in på?

Hej!

Connemara, New forest, arab och diverse andra. Det beror ju helt på individ :-)

/Lavinia, som skaffade arab för att den var så olik connemaran och snabbt fick lära sig att dom är mer lika än man tror :-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 959
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 140
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 649
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp