Vilken häst hade ni valt?

Narcissa

Trådstartare
Jag ska ju införskaffa mig ett kallblod och har rejäl koll på annonserna.

Det är mycket viktigt att hästen är snäll och trevlig plus att det måste gå att träna dressyr på den (tänk ar).

1. Bruksnordis 12 år, ganska tung och lång i kroppen men världens snällaste. Sto vilket är en födel då jag vill ta föl sen. Ca 160 cm hög.

2. Kallblodstravare 150 cm hög. Sto på 7 år. Precis insutten. Ser ut att vara en trevlig modell på häst. Mycket man, :D

3. Kallblodstravare 153 cm hög. Inriden men inte utbildad. Sto. Mycket man. :)
Ser också helt ok ut. Snäll.

4. Nordsvensk valack. 18 år. Mycket trevlig modell! För gammal kanske? :mad:

5. Kallblodstravare av ädlare typ. Valack född 99. Rör sig mycket trevligt. 155 cm hög.

Jag: 174 cm lång och åt det runda hållet. :o

Alla utom den översta ligger på samma pris. Översta 5000 mer. Måste dock räkna till transportkostnader då alla bor låååångt bort.
 
Sv: Vilken häst hade ni valt?

Nummer 2 eller 3 (hur gammal är nummer 3?). Möjligen nummer 1.
Min man som är 187 cm lång rider emellanåt sin körhäst, en kallblodstravarvalack på 152 cm. Han ser inte alls för lång ut.
 
Sv: Vilken häst hade ni valt?

Ettan kan jag troligtvis få ha på foder innan. De flesta hästar går ju att rida ihop. Den är den enda jag ska prova faktiskt. :)
 
Sv: Vilken häst hade ni valt?

Hej!

Utan provridning, inte en enda av dom :-). Jag är väldigt kinkig med vilka hästar jag gillar och behöver träffa dom i verkliga livet för att veta säkert. (plus att jag lärt mig den hårda vägen att vad jag tycker är "snäll" är inte samma sak som vad andra anser är snällt).

Jag hade nog satsat på en som är lite mindre grov och hade troligtvis tagit en som kommit lite längre än insutten i utbildning, eftersom det blir en stor omställning att flytta och risken är större (i alla fall vad jag har erfarit) att man får problem om den inte är helt ok med ryttare:-)

/Lavinia
 
Sv: Vilken häst hade ni valt?

Jag håller med Lavinia, provridning är superviktigt. Vi har så otroligt olika uppfattning om vad tex framåt, känslig, trygg eller tittig är!
 
Sv: Vilken häst hade ni valt?

Nr 1, 4 eller 5 - men såklart med provridning.
Fast det är ju jag själv, med mina erfarenheter. Jag skulle inte klara av en outbildad tex. Utan behöver en snäll, stabil, trygg häst.
 
Sv: Vilken häst hade ni valt?

Jag behöver inte provrida när det gäller sådana här hästar. :)

Jag vill ha en snäll häst för jag orkar inte med något bockmonster. Jag har själv utbildat unghästar från noll upp i msva klasser. Så utbilda kan jag, jag orkar mest bara inte med jobbiga hästar. För gammal för sådant nu.
 
Sv: Vilken häst hade ni valt?

nr 5 och 3 om jag måste välja. Men jag är nog i din storlek ca och tycker att allt under 155 cm blir lite litet. I synnerhet om det är ett lättare kallblod.
nr 5 tycker jag är för gammal dock och nr 3 vet jag ingen ålder på.
bruksen nr 1 är också för gammal, och låter som fel modell för ridning, finns mkt bättre!
Hellre en outbildad, oriden unghäst än en äldre felutbildad (för ditt syfte).
De flesta bruksnordsvenskar är snälla och enkla att hantera jämfört med halvblod/fullblod. :)

Har konstaterat efter ett par kallblod att det är så mkt roligare att jobba med en individ som har rätt förutsättningar, allt på plats och rätt storlek. jämfört med ngn slags kompremiss (stavning?!?) :)
 
Sv: Vilken häst hade ni valt?

Jag håller med Lavinia, provridning är superviktigt. Vi har så otroligt olika uppfattning om vad tex framåt, känslig, trygg eller tittig är!

Av de sex kallblodshästar som finns/har funnits hos oss har jag bara provridit två. En var för ung för provridning, en åkte vi bara och hämtade och två kom ner på transport från Jämtland - de hade jag bara sett på bild :-)
Samtliga (utom unghästen, för henne har jag ännu inte ridit) är/har varit mycket trevliga ridhästar.
 
Sv: Vilken häst hade ni valt?

jag är också i samm alängd, våra unghästar är 140-155 ungefär och jag känner mig som en pyssling på största :o
 
Sv: Vilken häst hade ni valt?

tja, smak som bak! :)
Jag tycker tex att fjordingarna har blivit försmå och att många vuxenryttare ser för stora ut för dem.
I dressyrsammanhang vill de flesta förmedla harmoni och balans och är ekipaget oproportionerligt så blir det lite svårare.
Att jag dessutom tycker att ridkänslan blir bättre på en större häst är ju min högst personliga åsikt. :p

Sen är ju inte mankhöjden allena avgörande förstås utan det är i kombination med den lättare typen av kallblod.
 
Sv: Vilken häst hade ni valt?

Hmm, södra Sverige och sto... (synd, finns en superfin bruksvalack i Gräppatorp, Västra Götaland).
Alla fina damer i söder verkar vara fuxar, men det fanns ju några fina :). Far och titta och börja fundera sen!

För mig som bor i kalla kallblodsland så är ju 30 mil en dagsutflykt, ut å kör!

Om du är villig att flyga kan jag rekommendera en provridningstur upp hit, finns ju många fina i närheten (eller vad vi tycker är närheten).
 
Sv: Vilken häst hade ni valt?

Ja ni har ju en annorlunda syn på nära däruppe :-)

/Lavinia, 1 mil är ju evighetslåångt!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 649
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 546
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 584
Avel Jag har ett 4 årigt sto halvblod/fullblod e. Fetcher N ee. Feliciano. Hon är ca 164 cm hög. Shainy är en otroligt smart häst med...
Svar
17
· Visningar
2 638
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp