Vilken gren?

B

Båbbe

Åhh hjälp! Ska försöka ge mig ut på tävlingsbanan för första gången någonsin i år. Har planerat att debutera på Stormur endagars i början av april så det börjar ju bli dags att anmäla sig nu... Men vilken gren ska jag anmäla mig till egentligen? :confused: :confused: :confused:

Såhär är läget: Hästen jag rider är en rutinerad tävlingsräv. Bästa poängen förra året var 5,93 i F1. Vet inte riktigt vad han gjort i Tölt-klasserna som bäst men uppåt 5,7 tror jag. Passen är nog hans starkaste kort även om grundgångarterna också är fina. Tölten får man jobba med, men den är bra när man får till det...

Jag har haft honom sedan i höstas och vi jobbar mest med tölten när vi rider för instruktör. Tempot är nästan uteslutande arbetstempo eller snäppet över. Jag har testat att släppa tyglarna och det fungerar ganska bra. Är han uppvärmd är det inte svårare att ha bra takt så än med korta tyglar även om formen naturligtvis varierar.

Traven är stabil och övergång tölt-trav är inga problem. Utom när han inte vill trava alls... :angel: Skritten brukar vi klara av (fast inte efter pass). Galopp på volten (20x40m) klarar vi i bästa fall 1/2 varv i vänster galopp, i höger blir det pass så fort vi närmar oss ett hörn. Ute galopperar han stabilt och bra (utom när han sticker och det blir korsgalopp...). Inga problem att longera i vänster varv galopp heller (lite svårare i höger)så jag vet ju vad det beror på... :o :angel:

Passen har vi testat vid ETT tillfälle och det gick väl sådär. Det var första gången jag la pass överhuvudtaget. Första gången fick vi lite pass och sedan korsgalopp, andra gången bara galopp. Kommer att rida en helgkurs till för samma instruktör innan tävlingen och jobba lite mer på passen, men...

Frågan är nu vad jag ska anmäla mig till? T1 eller T2? V1 eller F1? Det är öppen klass så vi är själva på banan (tror jag iaf?!) och det är inga finaler. Målet är att vi ska få lov att starta och inte bli diskade. :D Gärna nån sorts poäng på alla moment också (1 är helt ok). :D EN stor fördel har vi iaf - ju mer nervös jag blir desto lugnare och lydigare blir hästen! ;) :love:

Sv: Vilken gren?

Med din häst skulle jag satsa på femgång och T2.

Då slipper du ge dig på ökad tölt på bana, det riskerar bara bli hopblandat med passen... I T1 ska du ju tex skjuta iväg i ökad tölt precis där du i femgång ska lägga pass. Det kan bli onödiga missförstånd om du straffar bort passen där.

Din häst har ju på sikt störst potential i just femgång så satsa på det och inte de grenar som kan förvirra er i passläggningarna. Bättre att få bra övningstillfällen på passläggningarna på banan även om de bedöms samtidigt :D

Dessutom har du mindre konkurrens i dessa grenar :cool:

Med din häst skulle jag satsa på femgång och T2.

Då slipper du ge dig på ökad tölt på bana, det riskerar bara bli hopblandat med passen... I T1 ska du ju tex skjuta iväg i ökad tölt precis där du i femgång ska lägga pass. Det kan bli onödiga missförstånd om du straffar bort passen där.

Jo det är väl lite ditåt jag tänkt också. Gissar att du menar V1, det jag misstänker är att hästen känner att jag blir nervös och vill hjälpa till (brukar han göra i andra gångarter) och har gått många F1-program i sina dagar så när jag ska ta ner till ökad tölt så drar han i pass för han tror att det ska vara så... ;) :D

Vår huvud-tränare jobbar så mycket på att jag ska använda sitsen istället för tyglarna så det blir inte så svårt att släppa tyglarna helt då. Enda kruxet är väl om han ökar lite mycket ifall andra hästar "kör om" oss... :angel:

Din häst har ju på sikt störst potential i just femgång så satsa på det och inte de grenar som kan förvirra er i passläggningarna. Bättre att få bra övningstillfällen på passläggningarna på banan även om de bedöms samtidigt :D

Dessutom har du mindre konkurrens i dessa grenar :cool:

Hmm ja får se det hela som träningstillfälle och inte ha så höga krav på att det SKA bli pass... :angel: Konkurrensen bryr jag mig inte så mycket om. De tävlingsmål jag har är poängrelaterade snarare än placeringsrelaterade. ;)

Men lätt tölt och lätt 4-gång ska vi nog också testa så småningom. Måste ju ha 5,0 i nån av dessa för att få bli domare... Ska bli MYCKET intressant att försöka få stopp på pålle efter galoppen i lätt 4-gång. :p :D

Tack för råden! Skönt att nån med mer erfarenhet har lite samma funderingar... ;)

Lätt fyrgång är jättebra. Se det som femgångsträning men utan passen.

Lätt tölt är värre - då har du den där tempoväxlingen på "fel" ställe.
Ska du nödvändigtvis starta i den klassen så rid extremkort tempo på kortsidan och släpp lite för långsamt upp i medeltempo utan att helt räta upp hästen i ökningen.

"Spara" explosionerna precis efter kortsidan till passläggningen i femgång så fortsätter hästen vara bombsäker på dem - hälsar Gamle Svarten...

Har själv en femgångare med VÄLDIGT stark pass.
Det är min första tävlingsäsong med honom då det inte är jag som äger han, men har ridit han själv i snart 6mån.
Vi ska tävla Femgång, eventuellt T2 och några av passgrenarna.
T2 :n beror på hur han lär sig hantera sin självständinga form men det går framåt :)
Han börjar bi riktigt fin nu :D

Lycka till och vi kanske ses (eller möts ;) på någon tävling framöver.
Kanske en konkurent till mig och G ;)

Michis skrev:
Har själv en femgångare med VÄLDIGT stark pass.
Det är min första tävlingsäsong med honom då det inte är jag som äger han, men har ridit han själv i snart 6mån.
Vi ska tävla Femgång, eventuellt T2 och några av passgrenarna.
T2 :n beror på hur han lär sig hantera sin självständinga form men det går framåt :)
Han börjar bi riktigt fin nu :D

Lycka till och vi kanske ses (eller möts ;) på någon tävling framöver.
Kanske en konkurent till mig och G ;)

Det kanske vi gör! Men tävlar inte du i ungdomsklasserna? Jag är för gammal för det... :D

skulle nog också råda dej till att starta i lätt klass eftersom det är första gången för er tillsammans.....i den öpppna klasserna är min erfarenhet att det är med rätt många "tävlingserfarna kanoner" vilket kan få en att känna sej rätt dum om inte gångarterna sitter helt klockrent.

Lätt klass är ju en bra möjlighet att testa vilken nivå man befinner sej på, funkar det fint är det ju bara att starta i öppen klass nästa gång. Tänkte också på att du beskriver att hans gångarter inte sitter klockrent riktigt ännu....så skulle jag nog starta i lätt klass. Även gångarter som sitter fint hemma, kan försvinna under tävlingssituationer :o

Ja fast i lätt klass tävlar man flera på banan, och jag får en liten känsla av att båbbe vill vara ensam då. :angel:

Stämmer bra det Boj! Är inte så rädd för att göra bort mig heller... :angel: Vad gäller tävlingskanoner kan det knappast bli värre än den jag delar ridhus med till vardags så jag är lite härdad... :D

Dessutom finns det inga lätt klass-tävlingar förrän i maj/juni häromkring. Tycker det är lite felplanerat ur min synvinkel, men lätt 5-gång ska vi nog också testa så småningom!

Båbbe skrev:
Stämmer bra det Boj! Är inte så rädd för att göra bort mig heller... :angel: !

Det är bra det, en eloge till dej :bow: , det är ju faktiskt värre med de ekipage som helt klart hör hemma i öppenklass ställer upp i lätt klass och minskar chansen för andra lättklassekipage att få prova rida en final, eller få en liten rosett :love: att stoltsera med. Själv gör jag bort mej i lättklass, det går det också :eek: , jag är inte rädd att göra bort mej, men skulle ju gärna vilja visa upp på tävling vad vi egentligen kan :smirk:

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama