Vilken grässort ska jag välja?

Ponnymorsa

Trådstartare
Har köpt en gård, där det som ska bli bete nästa sommar idag brukas som åkermark.
När ska jag så vall för nästa betesperiod?
Och vilket gräs ska jag så?
Vad behöver jag tänka på?
Behöver veta allt!
Är grön när det gäller den delen.

Sv: Vilken grässort ska jag välja?

Ska det betas på det nästa sommar måste det sås så fort som möjligt. Det kan bli problem så här sent med att det blir för torrt, men vädret vet man aldrig hur det blir.
Du ska välja ett vallfrö anpassat för hästar, inget rajgräs och klöver.
Är det spannmål på åkern nu? Då skulle du prata med bonden som har det att så i vallfrö om det inte är för sent. Beror på vad som såtts och när. Vallen håller bättre om stubben finns i botten.

Måste man så redan nu?
Trodde man kunde vänta tills efter skörden:o
Om man sår nästa vår, blir det inte hållbart då?
Eller blir gräset för kraftigt. Bör man slå först och sedan släppa dem?
HJÄLP!!!!!!

Om du sår nästa vår kan du inte räkna med att det blir hållbart för hästhovar samma år. Bra planering hade varit att så in vall i spannmålssådd redan i år så hade du haft vall i stubben redan i höst.

Du kan ju så efter skörden, men räkna inte med att det växer nåt större.

LADY_VIP: Säden är ju redan sådd för i år, så det är tyvärr för sent.
Men om jag sår efter skörden ( i höst), hinner marken bli hållbarare då, även om det inte blir så mycket bete? (Hoppas jag förstod dig rätt?)

Du ska välja ett vallfrö anpassat för hästar, inget rajgräs och klöver.
Fast det beror ju på vad man har för hästar.

Har man avelsston eller raser som är lite mer svårfödda så gillar man när det är bra beten. Samma om man ska ta grovfodret från vallen. Då vill man också ha bra värden på vinterns grovfoder.

Hade du sått in i år, hade du möjligen kunnat släppa hästar på vallen sent nästa år. Först då är rotsystemet så det tål att trampas av hästar. Inte alla gånger, men ofta. Dock blir det inte full etablering, så många blir besvikna att betet inte räcker.

lånar tråden lite.

om man bara ska "förbättrings-så", dvs så in mer gräs utan att plöja upp eller bearbeta jorden mer än vad som krävs för att få ner fröna - är det samma tidsintervall innan det är tramptåligt då? Eller hjälper det redan etablerade gräset till att stadga upp det nya så att säga?

Sant, men rajgräs vet jag ingen med hästar som vill ha längre. Säkert finns det undantag.
Här fattade jag det som att det rörde sig om bete och "ponnymorsa" att det handlade om ponnyer, inte högpresterande elit- eller avelshästar.

TS Har du frågat bonden om det är för sent, man kan så i fast det redan växer spannmål, men det beror på hur långt det kommit och lite på hur bonden är.
Marken blir inte hållbarare för att du sår i höst utan det tar sin tid för rötterna att etablera sig. Möjligen skulle ni kunna så i stubben utan att plöja emellan. Har aldrig provat det men då skulle spannmålsrötterna och stubben kunna ta en del av slitaget. Släpper man hästar för tidigt blir det söndertrampat och arbetet och kostnaderna bortkastade. Risken om ni sår för sent är att det inte klarar vintern. Det beror på hur hösten blir. Alltid svårt när man inte kan rå över vädret.

Jaha, okej.
Ska prata med honom.
Men med risk för att verka korkad, så måste jag ändå fråga:
Om man sår in vall i säden nu, hur blir det nästa år då?
Kommer det inte upp ny säd i betet då?

Man skördar för att få kornen. Alltså blir det ingen spontansådd, man gör mjöl av skörden.

Du måste räkna med minst 1,5 år helst 2 år från att du sår gräs till att det håller för att släppa hästar på det när det handlar om åkermark. Och även om du väntar 2 år så är det känsligt ytterligare ett år och bör inte användas om det är väldigt blött för då blir det lervälling direkt.

Det normala är att man sår in vallen med en skyddsgröda tex korn vilket alltså då kan göras efter att det som står där är skördat, nästa sensommar/höst skördar man kornet och tar hand om halmen. Därefter kan man möjligen släppa hästar om det är riktigt torrt dock kommer de att trampa sönder mkt, helt klart att föredra att vänta till sommaren efter med att släppa några hästar och då gärna efter man tagit en omgång hö först innan man släpper. Att så in en hage är inget man kan göra på korttid utan som sagt det tar 1,5 - 2 år innan den är redo för att hästarna skall kunna gå där. Använder man det tidgare så trampas det bara sönder och gräset kommer inte att komma tillbaka där det blivit skador utan att man börjar om igen med att så nytt så det lönar sig att ha tålamod.

ok, tack för svaret.
verkar som jag får lösa betet på annat sätt så länge.

Knapplånar*

Dags för oss att förbättra betet till nästa år i en av beteshagarna. Marken har varit i bruk tidigare av en bonde som tagit eget hö, men har´nu de senaste 4 åren används till bete av våra hästar. Marken är mager och innehåller nästan inga örter, och det är berg under.

Nu ska bonden hjälpa oss att så om till nästa år, och undrar vad vi vill att han ska så i för att passa våra hästar?
När det gäller hö så har jag på det klara vad jag vill ha för önskade värden, men när det gäller beten (ska alltså inte skördas!) är jag helt grön.

Så vad vill vi ha? Vad passar bäst för våra hästar nu när vi får önska?
(Vi har varmblod och kallblod, shetlandsponnyer för närvarande....
Både tävlingshästar i god kondition, avelssto samt hobbyhästar i flocken..)

Kan tillägga att betesvallen i denna hage är ca 1 HA resten är skog. Vi kommer ha max 4 hästar samtidigt i hagen, och fölen som väntas de närmsta åren, flyttas sedan till annat anpassat bete för unghästar som ettåringar.

Så föl sedan 2-år och uppåt.......

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
529
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
440
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar