Vilken försäkring har du?

Hagstadius

Trådstartare
Jag har Agria djurförsäkring på 20.000kr till min tik.
Vi valde Agria för vi haft det tidigare till både häst och hund och har gillat det. Om jag får en häst så vill jag även ha Agria på hästen och jag föredrar att ha samma försäkringsbolag till djuren.

Vi har tidigare haft folksam till en häst men vi behövde aldrig använda den så vet inte om den var bra eller inte haha.
Men vad har ni för försäkring, har ni behövt använda den och på hur mycket tycker ni är lagom?
Vi betalar 2000kr om året för vår 20.000krs försäkring, 1000kr per termin och den tecknade vi när hon var över 1år då vi tidigare inte kunnat få då hon hade anmärkning på "besiktningen".

Sv: Vilken försäkring har du?

20 000 låter väldigt lite, räcker inte långt om hunden t ex måste opereras för pyo eller brutet ben, sånt sker dessutom oftast på jourtid.
Tidigare har jag haft Agria med 50 000 kr i vetvård, med nuvarande kunde jag inte välja så det är Sveland med 40 000 i vetvård för 1465 kr/år.

Jag har If till alla mina 3, VetvårdExtra, dvs 50'000 som jag har haft nytta av flera gånger, även slagit i taket ett par gånger. If är dessutom enkla att ha att göra med, vilket är en erfarenhet jag inte har av andra bolag... Betalar väl runt 3000 per år/hund, då har jag fast självrisk på 2500 och livvärde på 10-13000.

Har IFs Stora Hund till mina 2, 50 000kr i vetvård, livförsäkring på 7000kr resp 14 000kr samt avelsförsäkring på tiken. Betalar drygt 3800kr/år och hund, fast självrisk på 2500kr.

Jag har faktiskt inte behövt använda den, trots att hanen skar sig i hasen och fick sy. Vi kom inte ens upp i självrisken.

Jag har Folksam på båda hundarna, 40.000 i veterinärvård, 1500 i fast självrisk och 20% rörlig självrisk. Jag har ingen livförsäkring på någon av hundarna. För det betalar jag för tiken som är 6½ år gammal och kastrerad: 2173 kr/år Och för hanen som bara är snart 4 år: 2047 kr/år.

Jag har nyttjat försäkringen till båda hundarna utan problem. De betalade till och med för en del, såhär i efterhand enligt mig då, onödiga undersökningar som utfördes på hanen vid senaste tillfället. Är alltså nöjd även om jag ogillar dessa smyghöjningar av premien när hunden blir äldre så nästa gång ska jag nog läsa på lite om Dina Försäkringars Hundförsäkring eller fundera över Agria nu när de inte längre sänker veterinärförsäkringen när hunden blir äldre. Skulle absolut kunna tänka mig IF också om de inte vore så sanslöst dyra.

Senast ändrad:

Jag har agria 50 000kr vet.vård, 10 000kr livförsäkring, rehabtillägg, 1400kr fast självrisk och 15 % rörlig självrisk. Kostar 1800 per år nu när min hund är valp och sedan ca 2800 kr per år när han är vuxen.

Hittills har det fungerat bra, inget krångel när han blev inlagd för misstänkt ormbett eller vid återbesöket. Totalt gick hela kalaset på ca 9700 och jag betalade ca 2630 inkl direktregleringsavgifter (2x105kr) i självrisk.

Agria vet.vård 50000 på bägge hundarna. Livförsäkringen har jag tagit bort på lagotton, medan den på labben ligger på 12000. Han är även avels- och användbarhetsförsäkrad.
Lägsta självrisken och lägsta procenten.
Kostar totalt ca 5000 om året.

Valde Agria igen när valpen kom främst för att de numera aldrig sänker vet.vårdsförsäkringen oavsett ålder på hunden.

vallhund: är du nöjd med Sveland?
Min vinthunds försäkring skulle bara kosta hälften av vad den gör idag hos agria.

Jag har, och har alltid haft, Agria.
Båda hundarna är livförsäkrade för 20000 kr och med veterinärvård för 50000 kr. Ila har dessutom rehab, medicin och användbarhet. Tror inte Camaro har några tillägg.. Självrisk 1100 + 15% för Camaro och 1400 + 15% för Ila.
Betalar drygt 7200 kr för båda hundarna per år.

Har använt försäkringen en hel del, både på nuvarande och tidigare djur. Agria har aldrig strulat, jag har alltid fått ersättning utan problem både för veterinärvård och livförsäkring.

Senast ändrad:

Min hund är försäkrad hos Sveland och jag tycker att de har varit bra. Det har aldrig varit några som helst problem med utbetalningar. Har 40000 kr veterinärvård, livförsäkring (tror jag), 3000 kr rehabilitering och en försäkringsperiod är numera 125 dagar (tidigare var det 90 dagar). Betalar 2460 kr/år, har en fast självrisk på 1400 kr och en rörlig på 25 %.

Funderar dock ändå på att välja Agria till nästkommande hund.

Har IF utan till blandrasen, tror det är 50 000kr vetvård. Har något medicin- och rehabtillägg men kommer inte ihåg hur det ser ut riktigt. Igen livförsäkring och en kostnad av den nätta summan 1050kr om året! 2500kr i fast självrisk.

Flatten har Folksam "dubbelförsäkring", tror det är 40 000kr vetvård, typ 15 000 rehab och 11 500kr livförsäkring. Ungefär 2500kr om året kostar den och det är 1500kr + 20% självrisk tror jag.

Oj, nu märkte jag att jag måste kolla upp hur försäkringarna egentligen ser ut :p

Senast ändrad:

KL

IF på hunden. 7 000 kr i liv, maxad vetvård. Fast självrisk *älska* Betalar en rent svindyr premie dock på 6000 kr/år :S Köpte oförsäkrat så har valt IF medvetet.

Använde försäkringen flitigt första året (allergihund) och IF har varit toppen och helt okrångliga. (Samma erfarenhet från häst där jag också fick använda försäkringen flitigt). IF är mitt förstahandsval oavsett djur om jag får välja.

Had Agria till katten (tagit bort den nu, anv den aldrig). Agria på shettisen (aldrig anv) och har haft Agria förr till häst, hund och katt och varit nöjd men de är inte mitt förstahandsval idag.

Har även en häst (haft flera tidigare) i Sveland och även där jättenöjd ggr flera.

Min vinthunds försäkring skulle bara kosta hälften av vad den gör idag hos agria.

Vet inte, trots kräkets eskapader har jag aldrig behövt deras tjänster. Premierna beror ju på ras o var man bor, själv skulle jag aldrig våga byta bolag.

Är visserligen inte vallhund ;)

Men har haft både häst och hundförsäkrade hos Sveland nu sedan i alla fall 2000, och fortfarande aldrig haft problem av något slag. Ändå har jag använt försäkringen mycket till både häst och hund.
Sista hunden nu har ändå inte varit införsäkrad sedan valp heller utan varit oförsäkrad fram tills jag tog honom nu ifjor och i stort sett lyckats använda upp hela vetvårds-potten redan, men inga problem eller diskussioner nu heller.
Måste säga att alla gånger jag haft med dom att göra att dom verkar hellre fria än fälla om det är tveksamheter om försäkringen gäller eller inte.

/Camilla

Jag har IF och är supernöjd! Betalar förvisso 2800 kr om året, men det täcker 50.000 (eller var det 40.000 kanske?) och är bara en fast självrisk på 2500 kronor. Har tyvärr behövt använda den mer än en gång och det har aldrig varit några problem! Har flera bekanta som haft problem med Agria och kommer av den anledningen aldrig våga förlita mig på dom.

Vi har IF till alla våra, Stor hundförsäkring med veterinärvårdsersättning på 50 000:- och även tillägg för användbarhet. Fast självrisk på 2500:- Betalar 1661:-/år för min hund och de andra två ligger ungefär på den summan också, något högre på grund av högre inköpspris (1000:- resp. 2000:- mer).

Tycker också att 20 000:- låter lite med tanke på vad det kan dra iväg i kostnader snabbt om olyckan är framme.

har Agria till mina, kommer inte exakt ihåg namn och siffror på vilka försäkringar de har, gammeltanten är vetförsäkrad till 30000, de två yngre till 50000+avels"försäkring", minns inte vad den heter. Betalar ca 6000:-/år för tre hundar just nu, men jag tror det är valprabatt på lilltjejen fortfarande.

Har If Stor Hundförsäkring (50 000) och är oerhört nöjd!!! Fick tipset av någon här på buke, då jag hade Sveland till min förra hund och den försäkringen var riktigt dålig..

Har redan behövt använda en hel del av försäkringen nu på min 1år gamla hund, och är sååå glad över att jag tecknade denna försäkring med fast självrisk, och hittills har dom täckt allt, så som röntgen, rehabilitering, medicin, MR mm... De har dessutom ALDRIG bett mig att skicka in ett enda kvitto utan registrerade infon direkt över luren och har aldrig krånglat med något.

Så jag kommer hålla mig till If och även nästa hund kommer vara försäkrad där

Senast ändrad:

tillägg: Jag tycker också att 20 000 är väldigt lite, vilket jag fick känna på förra året då jag utöver de 20000 försäkringen täckte även fick ta privatlån på 30000.... så jag har i alla fall lärt mig en läxa...

Jag hade agria till mina tidigare hundar och var väldigt nöjd. De tjafsade inte alls (förrutom en reservartion slemsöckarna på ena armbågen) på hunden som försäkrades in vid sex års åder som de måste ha gått hejdlöst back på. (Ett tag funderade jag på om jag inte lika gärna kunde be arbetsgivaren sätta in min lön direkt på veterinärens konto!)
Enda nackdelen med Agria är det är väldigt dyrt om man har "extra allt" typ och en hund i högre försäkringsklasserna. Men de har ersätta mycket, snabbt och utan krångel.

Jag har tibben i sveland för 40 000 om jag inte minns fel. Hans uppfödare säljer föräkringarna och han har haft den sedan han föddes så jag vågar inte byta. Han har å andra sidan inte behövt utnyttja den så jag vet inte hur den fungerar. i skarpt läge- Har en hög självriskgräns 2500 som är betydligt högre än jag haft hos agria.

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 516
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 457
Senast: Angel
·
Hundhälsa Väntar in min 5e hund, första hanen. Har inte behövt bekymra mig om försäkring tidigare, alltid haft agria. Hade en väldigt skadefri...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 066
Senast: Annat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka