Vilken form rider ni/ska man rida i vid hoppning?

I

Ignalina

Jag kan i princip ingenting om hoppning men jag har en häst som älskar det så tänkte sätta igång lite mer nu. Så till frågan, vilken form ska man rida i vid hoppning? Antar att höjden spelar in?

Min ridlärare sa en gång att det kan göra ont för hästen att hoppa högre hinder om den är för lång. Vill gärna veta mer om det här av er som kan och har erfarenhet...

Sv: Vilken form rider ni/ska man rida i vid hoppning?

Jag rider bara så hästen är ordentligt framför hjälperna och lyhörd. Kortar ihop och länger lite beroende på läge där det behövs. (Hoppar inte på någon högre nivå, är hobbyryttare :laugh:)

De flesta hopphästar rids ju i en ganska rund och låg form i den dagliga träningen på marken. Det viktiga är ju att kunna länga och korta galoppen och att hästen är stark och smidig i överlinjen.

Att hålla på och styra och ställa och lägga sig i formen mellan hindrena såtillvida att man vill ha hästen "på tygeln" stör bara, det är ett jobb man gör innan man ens styr på ett hinder. Allt jobb runtomkring syftar ju till att hästen orkar bära sig och samla ihop sin kropp tillräckligt infor sprången och mellan hindrena när man reglerar galoppen. På hinder ska hästen naturligtvis ha halsen fri och ha en rytmisk och bra galopp genom hela kroppen. :laugh:

Det var nog det din ridlärare menade. Hästen ska samlas ihop genom att den blir mer aktiv i galoppen och tar för sig med bakbenen under kroppen fram till hindret, inte att man på något sätt försöker kroka ihop den. :)

Senast ändrad:

Tack för ditt svar :) Så det finns ingen form som man strävar efter? Att rida som du beskriver har alltid funkat för mig tidigare (min ponny hade inte samma strävan att bli lång som en längtan). Tror jag ska åka o träna på klubben nästa veckan , det här ska bli året som vi toppar formen :D

Fast hon sa ju ordagrant att det kunde göra ont, kanske det handlade om att ha en häst som är helt "ouppkortad" (missförstå mig rätt)? Men att som du säger rida ordentligt och rida hästen framför skänkeln så borde den bära sig någorlunda i alla fall? Gosh, jag behöver en teorikurs...

Hon mena kanske att om man galopperar på stora hinder i flack galopp med sänkt rygg kommer den förmodligen inte bära ryttaren rätt, utan vikten ligger på ryggraden istället för att bäras upp av ryggfileerna. :)

En häst kan gå i en mycket bra form utan att nosen är i något specifikt läge, rid hästen bakifrån och fram. Rak i kroppen, inte ställa och böja för mkt. :)

Tack, nu är jag med. Borde ha förstått det :p Men när man tittar på hopptävlingar (lätt nivå) ser man väldigt ofta hästar med sänkt rygg, kanske därför de börjar vägra efter en tids hoppträning/tävling?

Jag rider i hög form.Hoppformen och dressyrformen är väldigt stor skillnad just när jag rider min ponny.

Dock är det viktigaste att ha hästen mellan hjälperna.Den ska lyssna framåt,bakåt,och kunna ställa sig osv...

Om hästen går under sig med bakbenen är det ju bra.Var huvudet är har ingen större roll när det gäller hoppningen.Bara den inte är lång som en flaggstång.:)

Min ponny hoppar i en högre, ganska fri form, utan att tappa ryggen. Som förgående även skrivit så är formen inte det viktigaste, utan att hästen lyssnar.

Tävlar upptill 110 cm på D-ponny, men upptill 120 cm på träning. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
799
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 775
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka